Avatar billede champfan Praktikant
03. august 2008 - 16:36 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Hvem kender et godt program til billedorganisering?

Jeg er ikke specielt imponeret over iPhoto, når det kommer til organisering af store mængder billeder, og søger derfor et godt ét af slagsen (mulighed for billedredigering er ligegyldigt, da jeg er begyndt på Pixelmator, som ser ud til at fungere fint).

På min gamle Windåse brugte jeg ACDSee til at organisere fotos, og det fungerede perfekt og kunne mange ting. Men hvad findes til Mac?

Tak for hjælpen.
Avatar billede nordicwolf Nybegynder
03. august 2008 - 16:41 #1
Apple Apture 2 er "blevet" et godt program nu koster dog 1400 kr. cirka.
Avatar billede champfan Praktikant
03. august 2008 - 18:15 #2
Nnrgg.. det lyder voldsomt. Findes der ikke et billigere?
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
03. august 2008 - 22:08 #3
Hvad mangler du i iPhoto? (så vi lige har en idé om hvad du leder efter)
Avatar billede champfan Praktikant
04. august 2008 - 00:49 #4
Ja, nu er det at jeg bliver lidt flov, for efter at forsøge at tænke ikke-windows, så begynder det at gå op for mig, hvordan iPhoto virker.

Men det jeg savner, er, at man (som i ACDSee) kan trække filerne rundt imellem mapperne uden at skulle oprette diverse albums. SOm jeg ser det, flytter man bare dubletter rundt og skal derfor tilbage i den gamle mappe og slette den flyttede fil.

Og hvor ender alle de billeder henne, som man importerer fra kamera, CD-ROM osv...? Når man importerede i Windows lagde de sig i en mappe, som man altid kunne gå tilbage til, hvis man manglede originalen.

Jeg vil være taknemmelig, hvis I kunne forklare strukturen i den måde iPhoto arbejder på.
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
04. august 2008 - 16:28 #5
> Men det jeg savner, er, at man (som i ACDSee) kan trække filerne rundt imellem mapperne uden at skulle oprette diverse albums. SOm jeg ser det, flytter man bare dubletter rundt og skal derfor tilbage i den gamle mappe og slette den flyttede fil.

iPhoto arbejder ikke direkte på filer. Man har i stedet valgt en model som består af Albums, Begivenheder og Billeder. Det har jo sådan set også mere med et kamera at gøre end filer har, og det er en ret typisk Mac måde at gøre det på, men man skal måske lige vende sig til det. Derfor er det heller ikke filer du flytter rundt, men billeder du placerer i ét eller flere albums. Filen kopieres ikke, der laves bare et link mellem billede og album i databasen. Derfor giver det også fint mening at det at du tilføjer til ét album ikke har nogle konsekvenser for andre albums. Det er nok med de briller du skal forstå det.
Du behøver ikke bruge Albums, du kan bruge Begivenheder i stedet. De bliver automatisk genereret når du importerer billeder ved at iPhoto samler billederne i klumper som er taget med kort mellemrum. Dem kan du give navne og du kan kombinere dem og dele dem op. Det er i hvert fald den måde jeg arbejder med det på.

> Og hvor ender alle de billeder henne, som man importerer fra kamera, CD-ROM osv...? Når man importerede i Windows lagde de sig i en mappe, som man altid kunne gå tilbage til, hvis man manglede originalen

De ligger i en database og altså ikke direkte i filsystemet. Du kan let dumpe dem ud som filer under Arkiv -> Eksporter...
Avatar billede champfan Praktikant
04. august 2008 - 18:44 #6
Jamen, det satte ligesom det hele lidt på plads. Så er iPhoto måske ikke så tosset endda. Man skal bare lige lære filosofien bagved at kende. Database er jo en helt anden historie. Mange tak for en forklaring, der er til at forstå.

Som jeg forstår det, kan man altså ligeså godt importere samtlige billeder til iPhotos database, og dermed få det gyldne overblik.

Vil du være rar at sende et svar, så du kan få points :-)
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
04. august 2008 - 20:06 #7
Ok, svar :-)
Avatar billede morild Nybegynder
16. oktober 2008 - 13:27 #8
Jeg jkd jJ
Avatar billede morild Nybegynder
16. oktober 2008 - 13:28 #9
Sorry, problemer med tastaturet...

Kan i sige mig om det også er muligt at eksportere billederne fra iPhoto å de kommer opdelt i de begivenheder/albums man har valgt. Så jeg ikke skal til at lave opdelingen igen på min NAS server?