Avatar billede Slettet bruger
27. juli 2008 - 14:34 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Hvilke harddiske passer til macbook pro?

harddisken i min mac er brændt sammen, så nu skal jeg have fat i en ny.

jeg ved at det er 2,5", men jeg farer sgu lidt vildt på edbpriser.dk, så er der nogen der ved hvilke søgekriterier jeg skal udfylde for at få en komplet liste af kompatible harddiske til min macbook pro på edbpriser.dk ?

på forhånd tak for hjælpen!
Avatar billede egonspock Seniormester
27. juli 2008 - 14:41 #1
Du skal formentlig bruge en SATA-disk af en eller anden slags, også kaldet Seriel ATA. Jeg udskiftede min med en Samsung 320 GB for et stykke tid siden uden de store problemer - dog skal man have værktøjet klar. Se efter vha. Systemprofil-programmet.
Se her for en database over folks erfaringer:
http://forums.xlr8yourmac.com/drivedb/search.drivedb.lasso
og her for en god guide til at dykke ned i din MBP. Men det er ikke ufarligt for maskinen, så pas godt på:
http://www.ifixit.com/Guide/Mac/
Avatar billede Slettet bruger
27. juli 2008 - 14:49 #2
hej egon, tak for hurtigt svar!

jeg har selv udskiftet dvd drevet, så mht værktøj og 'erfaring', så er jeg i rette sted :)

når jeg går ind på edbpriser og søger serial ata 2,5", så kommer der ikke noget frem? der er også mange forskellige slags 2,5": Slimline, SFF, SFF Slim, x1/4H, x1/6H x1/8H. Ved du hvilken slags 'model' jeg skal søge på? eller kan du evt deeplinke til en kompatibel liste af harddiske der passer?
Avatar billede egonspock Seniormester
27. juli 2008 - 15:28 #3
jeg kan ikke lige hotlinke, men hvis du går til det første link og der sætter typen til Hard drive og model til Apple Macbook Pro, så skal der nok komme noget frem. Jeg faldt lige over en der havde sat en 500 GB Samsung HM500LI i, det var der vist ikke det store problem med. Husk dog at når du formatterer med diskværktøj, så er det vigtigt at følge denne rækkefølge(som jeg fik på en mailingliste for nyligt):
To be able to boot from an external/internal drive with an Intel-based Mac, you should partition it using Disk Utility, selecting the GUID option:
    1. Select the drive's icon (not the indented volume name) in the left column.
    2. Click the Partition tab on the right.
          a. Type a name for the drive; Volume Scheme=1 Partitiion
          b. check that the "Format:" field says "Mac OS Extended (Journaled);
          c. click the <Options...> button.
              In the Options drop-down dialog, ensure the <radio button> next to "GUID Partition Table" is selected and click the <OK> button.
    3. Click the <Partition/Apply> button on the lower right

Ellers er det ikke sikkert at den vil boote.
Avatar billede egonspock Seniormester
27. juli 2008 - 15:28 #4
Det lyder måske lidt dumt, men jeg mener at huske at man er nødt til at partitionere i f. eks. 1 partition for at få lov til at sætte GUID.
Avatar billede Slettet bruger
27. juli 2008 - 15:34 #5
alt det der med GUID, er det i leopard installation det skulle komme?

jeg har ikke tænkt mig at bestille hjem fra udlandet pga lang ventetid og told osv, jeg vil gerne bestille hjem fra dk.

http://www.edbpriser.dk/Products/Showsubcategory.asp?ID=16

hvilke søgekriterier skal jeg vælge?
Avatar billede egonspock Seniormester
27. juli 2008 - 17:16 #6
Jeg synes at EDBpriser er gået i den helt forkerte grøft, da det kan være svært at finde frem til noget som helst, men prøv at se på den side jeg linkede til og så find navnet på en, som du så kan finde på EDBpriser ved en almindelig søgning.

Mht. GUID, så er det når du skal formattere disken, altså lige før du installerer Leopard igen.
Avatar billede Slettet bruger
29. juli 2008 - 17:19 #7
Jeg skal bruge enten en 160 eller 200 gb hdd, og jeg fandt kun 3 på den side. burde der ikke være flere kompatible harddiske?

for at formattere hdden, skal jeg starte op på leopard installationen, ikke?
Avatar billede Slettet bruger
05. august 2008 - 16:31 #8
okay, lukker