Avatar billede mikejezz Nybegynder
24. juli 2008 - 22:45 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

At blive Animator

Hejsa!

Jeg ønsker at starte som animator. eg ved man kan starte på (dyre) 3d kurser m.m. Men ønsker at starte på Teknisk som ANimator.

Dog har jeg søgt på deres hjemmeside, og kan intet finde om at starte som Animator, så ønsker hjælp!
Avatar billede bufferzone Praktikant
24. juli 2008 - 23:42 #1
Jeg forstår ikke helt hvad du skriver så måske svare jeg lidt ude i hampen, men så må du sige til.

Det er et vanskeligt område du er inde på og ikke ret mange ender med at arbejde professionelt som animator. Jeg kender flere der har brugt mange penge på meget dyre 3D kurser og som i dag arbejder med andre ting. Det er meget svært at slå igennem for det er ikke nok at være dygtig til teknikken.

Mig bekendt er der ikke andre muligheder end at tage disse kurser og så arbejde meget hårdt og lave noget der er unikt. Jeg ved at ITU har en spille linie, men det har vist ikke så meget med animation at gøre
Avatar billede ebea Ekspert
25. juli 2008 - 00:06 #2
Det er vel det som også hedder en Multimedie Animator. Og der er flere muligheder for uddannelse herhjemme, alt efter hvad linie du vil ind på.

http://www.imma.dk
http://www.ug.dk/Uddannelse.aspx?article_id=udb-digitalmedia
http://certsupp.ciriusintra.dk/ShowPdf.aspx?id=275&lang=1

Men her er da lidt at kigge på
Avatar billede osborne Nybegynder
28. juli 2008 - 23:52 #3
Tænker du på Animationskurserne på Københavns Tekniske Skole? - De består nu af følgende moduler:

3D Studio MAX, 3D Character          5-30 dage          Lygten 16
3D Studio MAX, Animation         5-30 dage         Lygten 16
3D Studio MAX, Fundamentals         5-30 dage         Lygten 16
3D Studio MAX, Produktion         5-30 dage         Lygten 16

http://www.kts.dk/efteruddannelser/eukompetenceliste.asp?m_id=9
Avatar billede osborne Nybegynder
05. august 2008 - 22:36 #4
kom du videre?
Avatar billede mikejezz Nybegynder
07. august 2008 - 16:11 #5
Jeg ville gerne ønske at kunne tage en uddannelse i stedet for selve kurserne. Har endnu ikke en uddannelse, så kunne ligeså godt prøve med Animator? Medmindre det er tæt på en umulighed at komme ind selvfølgeligt, hvilket jeg har fået indtryk af at det er.
Avatar billede mikejezz Nybegynder
07. august 2008 - 16:13 #6
Og hvordan på
http://www.kts.dk/efteruddannelser/eukompetenceliste.asp?m_id=9 skal det forståes, om man er i arbejde. Bare om man har et hvilket som helst arbejde, eller arbejde indenfor animation?

Jaja, måske dumt spørgsmå¨l, men man er da nødt til at spørge :P
Avatar billede osborne Nybegynder
07. august 2008 - 21:18 #7
Nej det er et meget relevant spørgsmål .. Det med om man er i arbejde hentyder til om man er arbejdsløs (dvs. har meldt sig arbejdsløs) eller om man ikke er (dvs. er i arbejde - og ja det er uanset hvilket arbejde).

Jeg er selv uddannet 3D animator fra KTS, og jeg fik dengang kurserne betalt da jeg på de tidspunkt var ledig.

Tag evt. ind os snak med dem, de er meget hjælpsomme og kan vejlede dig også mht. hvilke støtteordninger der findes afhængig af din konkrete situation.
Avatar billede mikejezz Nybegynder
08. august 2008 - 01:16 #8
Når du siger du er uddannet 3D animator fra KTS, er det så de betalte kurser du er uddannet under?
Avatar billede osborne Nybegynder
24. august 2008 - 00:07 #9
ja det er det betalte kurser/moduler - med afsluttende projekt til sidst. Afhængig af din situation kan du få støtte til dette, om måske det hele betalt som i mit tilfælde.
Avatar billede osborne Nybegynder
29. august 2008 - 05:54 #10
Var det det du mente?

For et par år siden samlede KTS en række enkelte kurser i nogle moduler (basis, character animation, osv. samt afsluttende projekt) og gjorde det på den måde til en egentlig uddannelse - og samtidig var det lettere for AF at forstå hvad dem der søgte 3D vejen havde behov for og en rækkefølge på det.

Alle udddannelser koster noget - gymnasiet, universitet, handelsskoler, animationsskoler osv. eneste spørgsmål er hvem der betaler :-)

Hvordan er din situation, Er du under en anden uddannelse nu? hvor gammel er du? har du mulighed for at ansøge om at få en sådan uddannelse? En vigtig ting du også skal tænke på er hvad du skal leve af mens du uddanner dig .. er du på SU? Har du job?
Avatar billede mikejezz Nybegynder
29. august 2008 - 15:47 #11
Jeg er pt. ikke under uddannelse. Er 22 år, og har noget HG at falde tilbage på, men det er desværre ikke lige mig. Så har et fuldtidsjob pt. jeg lever af nu.

Men hvis jeg gik på KTS, eller andet, så kræver jeg ikke en praktikplads under forløbet, og det vil stå på mine papire jeg har uddannelse som Animator?
Avatar billede osborne Nybegynder
29. august 2008 - 19:12 #12
Ok, det er helt sikkert godt at have en uddannelse af falde tilbage på. Der kan være tider hvor der ikke er tilstrækkeligt med opgaver eller at man ikke kan få job med 3D, der jo er en branche der svinger meget op og ned.

Da jeg var på KTS hjalp de med at finde en "praktikplads" men det var ikke noget krav under uddannelsen, så det var mere en måde for folk at komme ind i branchen på bl.a. husker jeg at flere havde praktikplads på filmskolen.

Og jo du får papirer / bevis på de kurser du tager, men til syvende og sidst handler det om hvor god du er. Jeg er f.eks. blevet kontaktet af firmaer der har set nogle af mine 3D ting på en hjemmeside og dernæst har kontaktet mig for at lave noget arbejde for dem. Flere firmaer har også tests hvor de gerne vil se dig lave noget bestemt og du får så noget tid til det, det kan være modellering, teksturering, animation, lyssætning eller hvad nu jobbet går ud på (ofte alt sammen :-)

Jeg har selv fuldtidsjob i min anden profession og har pt. 3D og animation som en spændende hobby, men på et tidspunkt kaster jeg mig ud i det igen.. der er simpelthen så spændende :-)
Avatar billede andreasng Nybegynder
04. september 2008 - 19:28 #13
der er et par måder at blive animator. selvlært kommer man ikke langt med idag, selvom det burde være sådan.

med en gymnasiel baggrund. kan du starte på en ud af to uddannelser på the animation workshop i viborg. yep det lyder ikke fedt at flytte til viborg i 3,5 år. Men det er tiden værd. på the animation workshop lærer du alle animations principper, inden for 2d (et år) og 3d (et år). 1 år laver du din bachelor opgave, som er en kortfilm, og så bruger du det sidste halve år på praktik, højst sansynligt ude i verden, eller i kbh.

den anden udd. er lidt mere teknisk. ved ikke så meget om den, da den ikke var der da jeg gik der. den hedder cg artist, og den er mindre animation, og mere 3d/effekt/rigging/skinning.

ellers er der truemax i knh. jeg vil dog ikke sige at man får lige så meget animation for pengene der. den varer et år (truemax guys correct mig hvis jeg er fejl), og den er mere over i cg artist, igen med 3d/rigging/skinning/effekt/etc/etc.

håber det hjælper dig.
Avatar billede osborne Nybegynder
27. april 2013 - 20:52 #14
Kom du igang med din animator-uddannelse?
Avatar billede mikejezz Nybegynder
28. april 2013 - 17:35 #15
Nej, min skævne hørte til et andet sted :) Men jeg klager skam ikke.