Avatar billede ms-dos Nybegynder
18. juli 2008 - 07:29 Der er 6 kommentarer

Webcam streaming

Kære alle

Jeg vil sætte et webcam op til at vise fremdriften af et byggeri på en hjemmeside. Jeg er opmærksom på persondataloven og overholder den.

Men hvordan gør jeg rent teknisk. Jeg har en ret stor webserver på en 100 Mbit fiber stående et andet sted, og her jeg vil jeg principielt helst sætte en laptop med et 3G kort eller en 3G router op -  alternativt en ADSL. Så jeg har brug for at installere noget på min server, hvor den henter live videoen og derfra sender den via den store båndbredde, sådan at alle ikk ehenter den via den begrænsede ADSL.

Er der nogen der kan give et tip til, hvad man skal bruge ?
Avatar billede supersquirrel Nybegynder
18. juli 2008 - 07:55 #1
Altså, du vil sætte en laptop med en bærbar op der hvor du har din 100Mbit fiber forbindelse.

Det webcam skal så streame online, så du kan gå ind på en hjemmeside og se hvad der sker?
Avatar billede supersquirrel Nybegynder
18. juli 2008 - 07:59 #2
Hvis det er tilfældet er http://www.webcamxp.com/ det du skal bruge.
Du har i programmet mulighed for at streame online med dit webcam, endda med flere cams på én gang.

Det eneste du selv skal sørge for, er at åbne en port i din router, og programmeret klarer resten.
Avatar billede erp Nybegynder
18. juli 2008 - 21:43 #3
Du kan evt også købe et ip kamera som du sætter op på byggepladsen, og det kamera kan du så forbinde dig til (med password) andre steder fra.
F.eks. benytter jeg selv flere IP kameraer fra Level1, og benytter deres eget  software (kaldet IP CamSecure Lite) til at forbinde til kameraet for selve overvågningen. Du kan endda opsætte zoner som ved bevægelser i zonerne kan trigge en optagelse for senere gennemsyn
Den nødvendige båndbredde afhænger derfor af den ønskede opløsning samt framerate (antal billeder pr sekund)
Avatar billede ms-dos Nybegynder
21. juli 2008 - 10:27 #4
Kære begge

TAK fordi I har taget jer tid til at skrive et svar :)

supersquirrei, nej, det er to forskellige lokationer. Der, hvor jeg har 100 Mbit linjen, har jeg kun webserveren, og jeg forventer, at mange vil logge ind på kameraet.

Jeg tænker at jeg skal have en central server stående der, hvor 100 Mbit forbindelsen står, for at samle op på streamingen sådan at min 3G eller ADSL ikke skal broadsaste 30 x samme videosekvens, men at det samles op og sendes ud over 100 Mbit linjen.

God idé med kameraet - jeg chekcer op på Level1. Allerhelst vil jeg have noget med PoE så jeg kun skal trække et kabel, jeg ser lige på deres kameraer.

tak for jeres input.
Avatar billede ms-dos Nybegynder
21. juli 2008 - 11:13 #5
... så i virkeligheden ...

det, jeg mangler, er et stykke software, der kan "suge" data fra webcam'et og så distribuere det videre.

En mulighed er også at distribuere billedet gennem en online service og så blot vise billedet af denne online service på min hjemmeside. Der tror jeg måske webcamxppro.com kunne bruges. Hvad siger I - nogle gode tanker ?
Avatar billede erp Nybegynder
21. juli 2008 - 14:08 #6
Webcamxppro er et rigtigt godt bud på dette. Min erfaring med programmet er dog at det tager en del recourser af maskinen det er installeret på, men på den anden side er der ikke ret meget du ikke kan gøre med det program.
SecureCam-lite programmet som Level1 enten leverer med - eller du kan hente det på deres support side uden beregning er mere beregnet som et decideret overvågnings system. det kan kontrollere / hente fra flere kameraer (kan wcxppro også)som individuelt kan opsættes med trigger zoner for bevægelse - som bliver optaget ved bevægelse. Samtidigt har programmet en indbygget webserver (du kan selv vælge porten) hvor et givent antal forbindelser kan oprettes  (kan ikke huske hvor mange).
Nogle af Level1 kameraerne har du også mulighed for at hente stream/øjebliksbillede fra direkte fra en html side placeret på di server. Manualen for kameraerne har en udvidet sektion med eksempler på hvordan det kan gøres.
Den eneste grund til at jeg nævner Level1 er at de rent prismæssigt giver god værdi for pengene. Der er mange andre der er mindst lige så gode, men sikkert også dyrere..