Avatar billede imran Nybegynder
17. juli 2008 - 20:50 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Mappe et Netværksdrev over internettet.

Hej Eksperter

Jeg har to computere i hver sin ende af byen. Jeg vil gerne kunne tilgå og dele filer i mellem dem. Jeg kan fint komme fra den ene til den anden via fjernskrivebord, men når jeg forsøger at mappe et netværksdrev fra den ene til den anden via ip-adressen, så får jeg fejl om at ip-adressen ikke blev fundet?? Jeg mapper c-drevet på den ene fra den anden fra via funktioner--> opret forbindelse til netværksdrev, hvor jeg skriver \\ip-adresse\c$. Jeg har delt c-drevet på den computer, som jeg prøver at forbinde til. Burde det ikke være muligt??.

N.B: Jeg kører windows xp- professional på begge computere.
Avatar billede riversen Nybegynder
17. juli 2008 - 21:00 #1
jo, hvis der er tilgang på port 139 og 445 hele vejen igennem.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
17. juli 2008 - 21:01 #2
Nu skriver du vel den offentlige ip, og ikke den lokale, ik..? :-)
Avatar billede imran Nybegynder
18. juli 2008 - 03:09 #3
the surfer--> jeg skriver den offentlige ip:-)
riversen--> hvor og hvordan checker man om de porte du nævner er åbne? og det gælder selvfølgelig på begge computere!?
Avatar billede riversen Nybegynder
18. juli 2008 - 06:54 #4
du kan skrive "telnet <ip> <port>".
Avatar billede imran Nybegynder
18. juli 2008 - 15:38 #5
Riversen--> jeg har prøvet at skrive telnet <ip> 139 fra den ene maskine til den anden, men får "Der kunne ikke oprettes forbindelse til værten på port 139". Men når jeg skriver telnet <ip> 445, får jeg hjælpen frem til telnet. Altså alle parametre man kan skrive efter. Det vil vel sige at der ikke er tilgang på port 139?! men hvad med port 445? og hvordan åbner jeg portene??
Avatar billede riversen Nybegynder
18. juli 2008 - 18:24 #6
hvis den viser parametrene er det fordi du har angivet forkert syntax. Hvordan du åbner porte afhænger af den/de routere/firewalls du skal igennem.
Avatar billede imran Nybegynder
18. juli 2008 - 19:48 #7
Riversen-->Tak for det, smid et svar, så du kan få point.
Avatar billede riversen Nybegynder
18. juli 2008 - 21:55 #8
behold dem bare.
Avatar billede erp Nybegynder
18. juli 2008 - 22:02 #9
imran... Jeg vil på det KRAFTIGSTE fraråde dig at åbne ovennævnte porte - det er en åben invitation til alle, og i særdeleshed virusprogrammer til at lægge dig en lille visit...
Hvis du har brug for at dele filer mellem de to pc'ere ig FTP ikke er godt nok, så anskaf to rutere der kan sættes op via VPN til hinanden,  alternativt en router, og en VPN klient.
Avatar billede riversen Nybegynder
19. juli 2008 - 07:48 #10
du kan også bare åbne for at det kun er fra en bestemt IP adresse portene er åbne. Så kommer intet af det erp snakker om ind.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
19. juli 2008 - 20:47 #11
..med mindre at den pågældende IP bliver inficeret, og så er der fest igen.. :-)
Avatar billede riversen Nybegynder
20. juli 2008 - 07:26 #12
thesurfer: det kræver jo for det første der er et hul i os'et der udnyttes eller svage password. FTP serveren kan også være hullet. VPN giver alligevel fuld skrald igennem, hvis ikke der filtreres, så det er ikke anderledes i forhold til de løsninger. Uanset hvad, så er der udelukket infektion fra 4mia IP'er. Det er altid risici forbundet med at kommunikere over netværk.
Avatar billede imran Nybegynder
20. juli 2008 - 23:25 #13
Tak for input til alle, jeg lukker spørgsmålet og vil lige overveje hvilken løsning jeg vil bruge. Tak igen.
Avatar billede riversen Nybegynder
21. juli 2008 - 06:53 #14
velbekom