Avatar billede neser007 Nybegynder
05. juli 2008 - 16:03 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Valg af router til store datamængder

Hej

Jeg får snart installeret fibernet og skal ud at købe router.
Hastigheden bliver en 10/10 forbindelse.

En del af båndbredden skal bruges til en ftp-server. Regner med
at bruge 5/5 på den.

Nu skal jeg så have lidt hjælp til valg af router der kan klare
de store datamængder der skal sendes og modtages.

Jeg ved godt at en alm. router sagtens kan klare det.
Men jeg vil være sikker på at ftp-serveren ikke blokerer for
resten af båndbredden pga. de data der sendes og modtages.

Ftp-serveren bliver altså tildelt halvdelen af min båndbredde,
hvorimod resten af båndbredden skal bruges til alm. brug af
nettet (surfing, gaming, etc. ). Min søn spiller en del fps-spil
og jeg ved at jeg får en over nakken hvis hans ping tider stiger.

Kan en alm. router klare det eller skal jeg have fat i en prof.
model.

Har fået at vide at jeg muligvis godt kan få problemer med
ping tider pga. de mængder data routeren skal behandle.

ps. skal selvfølgelig også være en trådløs indbygget og switch
    Ftp bliver kablet.
Avatar billede jokerswild Nybegynder
28. juli 2008 - 14:32 #1
For din egen skyld ville jeg vælge en high-end router. Dog i den prisvenlige ende.
Jeg vil foreslå dig at kigge på Cisco 800 serien. Der er nogle interessante ethernet-routere. De ligger på prisleje fra ca. 1500-3000 kr.

Problemer med low-end routerne er altid det samme. Problemer med antallet af sessions de kan håndtere. De ligger ofte på 2-3000 sessions top. Hvis en router løber tør fro sessions, vil den sporadisk smide sessions for at frigive sessions og derved forbindelser. En sådan Cisco router kan snildt håndtere 10000 sessions uden tøven.

Jeg bruger den selv.
Avatar billede neser007 Nybegynder
28. juli 2008 - 16:14 #2
Det var også en af dem jeg kiggede på :)

Er der nogen der ved noget om denne, D-Link Dir-855
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=434937&searchArea=&Soegeord=

På papiret ser den ud til at kunne adskille og prioritere trafikken.

Ellers var din kommentar lige hvad jeg ledte efter, Joker.
Så smid lige et svar og du får pointene.
Avatar billede jokerswild Nybegynder
28. juli 2008 - 16:49 #3
Den er klart også en mulighed. Den kan godt rykke og kan samtidig køre et større antal samtidige sessions.

Cisco routeren har den fordel at den kan fintunes i flere detaljer end D-link routeren, da d-link kun har webinterface og Cisco kører sit CLI, samt at man kan downloade en applikation til at konfigurere den (SDM).

Men slet ikke en dum router, d-linken. Og prisen er også fair. Og så får du wireless med til samme pris.

Men jeg hælder så stadig mest til Cisco. :)