Avatar billede Rasmus Lund Nybegynder
26. juni 2008 - 21:28 Der er 3 kommentarer

Hvilket filsystem skal jeg vælge?

Jeg har netopkøbt en iomega ultramax ekstern harddisk. Yderligere har jeg købt en Synology USB station. målet er at få et backup system, som er tilgængeligt over vores lokale netværk.
Jeg har koblet det sammen, og kan godt få kontakt til synology'en. Men nu kommer spørgsmålet. Hvilket filsystem skal jeg formatere disken i? NTFS eller FAT32? Eller har mac et tredje system?

Disken skal både være tilgængelig form min computer og fra min kærestes. (begge macs, en MB med leopard og en PB med tiger).

Jeg har forsøgt at formatere disken med NTFS, men det virker ikke helt som om min mac taler samme sprog. når jeg forbinder til disken og flytter filer over, loader den, og viser filerne i et blik. så forsvinder de igen. Ind i mellem lykkes det at flytte filer over på den eksterne.

Mit spørgsmål er nu. Skyldes det at den er formateret som em NTFS disk? ville FAT32 virke bedre? eller er der et tredje alternativ? Jeg har nemlig filer der er større end 4GB, som jo er limit for FAT32. Det tyder ikke på at HFS Plus filsystemet fungerer med synology'en.

Sælgeren forklarede at jeg skulle formatere systemet igennem synology'en - Er der nogen kommentare til det?

Desuden vil jeg gere kunne koble disken direkte til computeren, når jeg skal flytte store filer.

Jeg håber nogen kan hjælpen
Avatar billede ferdinand.k Mester
26. juni 2008 - 21:47 #1
Hvis den KUN skal bruges til Mac's med OS 10.x der skal tilgå den, så benyt det format Apple kommercielt kalder : Mac OS Extended. Tilslut din USB disk din mac, og benyt det værktøj du har liggende under Programmer -> hjælpeprogrammer -> diskværktøj...
Hvis disken skal kunne deles med en PC, så skal du formattere i laveste fællesnævner, om man så må sige. Det vil sige at den skal formatteres som FAT32.
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
26. juni 2008 - 22:12 #2
du skal slet ikke formatere den, du skal tilslutte den til synology'en og lade den formatere den, den har to filsystemer at vælge imellem, FAT og EXT3

over netværket har filsystem jo ingen betydning men problemet kommer så når du vil tilslutte den direkte til en computer.
Avatar billede Rasmus Lund Nybegynder
26. juni 2008 - 22:43 #3
men jeg synes bare ikke den rigtigt fungere korrekt når jeg formatere den til EXT3 via Syology'en. Den lader mig ikke altid uploade filer...Andre gange lykkes det.(som beskrevet ovenfor) Desuden forsvinder ca 10% af diskkapaciteten.
Vil det være bedre at forbinde med et ftp-program? fremfor at mounte disken i 'finder'?