Avatar billede scandinav Nybegynder
01. juni 2008 - 23:07 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Hvor mange dpi skal man scanne med.

Jeg skal scanne ett dias 35 mm, bildet skal videre printes i hele 7.5 x 3.5 meter (skal opp på en trailer) -  det skal printes i 72 dpi - (en spesiel folie bruges til dette) -

MEN -

hvor mange dpi skal man bruge når man scanner bildet - +++???
Avatar billede prodic Mester
01. juni 2008 - 23:19 #1
Scan det ind, så du når de fysiske mål men at opløsningen er over de 72dpi.
På den måde kan du fjerne evt. artifakter fra indscanningen og udføre evt. justeringer inden du ændrer opløsningen til 72dpi, og derved opnå et bedre resultat.
Mit bedste gæt er dog, at du vil få problemer med at scanne ind så højt.
Du bør - formodentligt - scanne ind så højt som muligt og opskalere dig til resten.
Avatar billede dragonknight Juniormester
02. juni 2008 - 12:47 #2
Hvis scaneren scanner dias 1:1, så skal dias scaleres 100 gange for at få 7,5 x 3,5 m. Når der printes i 72 dpi, så vil du med en scannet opløsning på 7200 dpi undgå at billedet skal interpoleres for at have 7,5 x 3,5 i 72 dpi. Der går ingen pixels tabt.
Avatar billede sortof Nybegynder
03. juni 2008 - 09:14 #3
Du skal scanne ved din scanners optiske max resolution. Den er oftest noget mindre end dens reklamerede resolution, da det sidste kommer ved at interpolere. Scan ind i 16bit tiff, hvis der skal ændres meget på farverne, ellers er 8bit tiff at foretrække. Når du har din scannede fil kan du fjerne ridser og andre små ting der sikert skal justeres i photoshop eller ligneden program og så bagefter scallere/interpollere filen til din ønskede størrelse. det sidste trin her kan oftest gøres af printeren, med samme eller bedre resultat.
På denne måde arbejder du med en mennesklig fil i photoshop, og der er ikke vundet noget ved at interpolere fra scanneren, med mindre du ikke har adgang til ps.
God arbejdslyst :)
Avatar billede scandinav Nybegynder
18. juni 2008 - 19:03 #4
Takk så mycket alla tre - kan ikke finne hvor jeg gir mine points...har gjort det för...men nå kan jeg ikke finne det....ahrghhh - noen som kan forklare...??
Avatar billede scandinav Nybegynder
18. juni 2008 - 19:08 #5
Nei men...for ....nå gikk pointsene til meg selv !!! ???- det var ikke meningen - Sorry - Forklar meg hvordan jeg gjör dette...så deler jeg gerne ud points (til de som skal ha de) Prodic, dragonknight og sortof -
Beklager...
//Scandinav
Avatar billede sortof Nybegynder
18. juni 2008 - 21:06 #6
Hov må hellere lige tilføje at der skulle ha stået trykkeren og ik printeren i min kommentar. Din trykker kender deres krav til opløsning og kan derfor oftest klare jobbet best.

Pointene ordnes ved at en giver et svar og du derefter accepterer svaret. ved ikke hvor meget der gåes op i det, jeg kan godt klare mig uden ;)

/sortof
Avatar billede scandinav Nybegynder
21. juni 2008 - 17:07 #7
Takk sortof - :)

//scandinav