Avatar billede henrikthing Nybegynder
27. maj 2008 - 10:18 Der er 3 kommentarer

Stort begyndelsesbogstav efter tal og punktum

Hej

Word 2007 kan skrive første begyndelsesbogstav i en sætning med stort. Denne funktion er jeg egentlig glad for, og det vil derfor irritere mig at skulle slå den helt fra.

Det er muligt at oprette undtagelser fra reglen, som eksempelvis f.eks. og bl.a., sådan at det kun er de rigtige steder der kommer stort begyndelsesbogstav.

Det er dog ikke muligt at tilføje undtagelser for tal med efterfølgende punktum, hvilket betyder at især datoer er genstand for tilbagevendende irritation. På korrekt dansk staves månedens navn jo med småt, selvom der er punktum efter tallet (fx 23. juni - ikke 23. Juni).

Er der nogen vej omkring dette problem, eller er det bare ærgerligt?

/henrikthing
Avatar billede jkrons Professor
02. juni 2008 - 08:06 #1
Jeg mener at 2003 havde samme problem indtil der kom en rettelse fra MS, så mon ikke der gør det til 2007 også på et tidspunkt.
Avatar billede daphne Novice
11. juni 2008 - 16:40 #2
Det er jo et engelsk fænomén.. jeg mener at man i autokorrekturen kan tage højde for dette. At månedsnavne ikke må skrives med stort.. men pga. programmet er lavet på engelsk først, og derefter oversat, så er der stadig nogen 'hænge-partier' fra det engelske, der giver 'genlyd', når man oversætter programmet til f.eks. dansk, hvor det korrekte dansk er månedsnavne stavet med små bogstaver.

Under autokorrekturen er der i hvert fald mulighed for at fjerne fluebenet for engelske ugedage, men mon ikke også der findes en funktion til at fjerne stort bogstav fra datoen ??

Mvh.
Gitte Daphne
Avatar billede jkrons Professor
12. juni 2008 - 00:19 #3
daphne-> Nej, der findes ikke en sådan mulighed, idet man ikke i autokorrekturen kan anføre punktum efter tal som undtagelser fra reglen om stort begyndelsesbogstav.