Avatar billede f28 Nybegynder
21. maj 2008 - 21:20 Der er 6 kommentarer

Harddisk - lille flig røget af

Hey eksperter. Jeg har været så uheldig at der er røget en lille rund flig/knap af min harddisk på prinpladen. Det er en lille rund tingest hvor der står (prik)3R3. Nu virker min harddisk så ikke, og jeg kan ikke se den i enhedshåndtering.

Er det muligt at redde harddisken, reperere den på nogen måde?
Eller skal jeg ofre de par tusind det koster at få lavet et data-recovery, samt udgifter til en ny harddisk?

Mange tak for hjælpen
Avatar billede mash Mester
21. maj 2008 - 21:57 #1
uha altså hvis det er muligt at finde det manglene komponent kan det sættes på/loddes igen, måske er det osse muligt at skifte hele printet med et fra en ny HD  af samme type(det er noget med den lager noget på en chip, men recover burde være mulig).

er ikke expert på området så der må være nogen klogerer det ved lidt mere end jeg gør
21. maj 2008 - 22:17 #2
Avatar billede mash Mester
21. maj 2008 - 22:30 #3
burde ikke være det store problem, efter lidt søgning(roder ikke så meget med eletronick mere) fandt jeg ud af at 3r3 står for 3.3 ohms modstand med 1% svingning.

koster 0.08 EUR ved conrad i tyskland men kan nok fåes i dk osse evt. ved vejle-rc eller noget.

den skal loddes på, kræver en jævnstrøms lodde kolbe med termostat(har 1 selv) og et gode syn/lup at få den på.
Avatar billede thov Forsker
22. maj 2008 - 00:54 #4
Det behøver ikke at være en SMD modstand - en ganske almindelig 1/8W type, er meget lettere at montere, og virker lige så godt.

Kønt vil det ikke se ud, men det er også ligemeget, når kabinettet er lukket.
02. juni 2008 - 16:24 #5
(Skal du vide mere?)