Avatar billede mads_ks Nybegynder
13. maj 2008 - 09:25 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Repliker mapper mellem 2 servere.

Hej.

Problemet: Jeg vil gerne have en mappe replikeret mellem 2 servere, så de altid er identiske. Hvad gør jeg?

De 2 servere er på samme domæne, men på hver sin fysiske lokation. Lokationerne er forbundet med et MPLS netværk på 10mbit. Begge servere er Windows Server 2003 R2 servere. Grunden til jeg vil have dem til er replikere er for at få samlet alt mit backup på den ene lokation.

Altså jeg har en Server1 på lokation 1 og en Server2 på lokation 2.

Mappen "data" skal være identiske på begge servere, men må kun kunne blive åbnet fra Server2... Når en bruger ændrer noget i et dokument på Server2 og gemmer det, skal det replikeres over på Server1, hvor vi så tager backup af det.

Har kigget lidt på DFSR men ved ikk helt om det er løsningen.

Håber en kan hjælpe :)

Med venlig hilsen.
Avatar billede justme Nybegynder
15. maj 2008 - 18:57 #1
Jep jeg ville hvis jeg var dig også bruge DFSR eller bare DFS i daglig tale. Jeg bruger det selv i min virksomhed, hvor jeg ligesom dig har en masse større og mindre lokationer spredt rundt i hele Danmark osv. Og for at hovedpinen ikke skulle blive mindre, så er der også l a n g s o m forbindelse mellem lokationerne. Hvis du ikke bruger andet f.eks.  i dit backup software f.eks. Symantec / Veritas CPS, så er dette helt klart vejen at gå.
Og så kan jeg fortælle dig at R2 på Windows 2003 har fået flere fede features vs. Windows 2003 SP2...

En lille ting, som jeg dog vil gøre dig opmærksom på er:

1. DFS kan ikke og bør ikke benyttes hvis du mellem Lokation 1 og Lokation 2 ønsker at folk med f.eks. shared excel osv. skal arbejde i samme dokument...
2. DFS'en sættes op til at replikere mellem Lokation 1 og Lokation 2 i tidsintervaller. Det vil altså ikke forgår ala som du "beskriver" nemlig real-time. Dette vil også generere alt for meget netværkstrafik...

Spørg endelig hvis du er i tvivl ;-)

NB: Stavefejl er gratis
Avatar billede mads_ks Nybegynder
16. maj 2008 - 08:19 #2
Mange tak for indput. Jeg har sat DFS op (tester) og synes at som jeg har læst, så replikerer den filerne lige når man opretter/lukker filer... Der er trodsalt en 10/10 forbindelse imellem, så der skulle ikke være de store problemer med hastighed

Der skal ikke være nogen shared dokumenter eller noget, og dokumenterne skulle gerne kun åbnes fra den ene server. Den anden er udelukkende til backup.

Opdagede lige at den ikke havde replikeret alt pga. de udelukkelser der ligger standard. Har lige fjernet dem og vil se om den får replikeret det hele denne gang.

Jeg vender lige tilbage :)
Avatar billede mads_ks Nybegynder
20. maj 2008 - 11:55 #3
Jeg kan ikke helt få skidtet til at du :(

Jeg får fint de 2 mapper til at replikere men de replikerer bare ikke alt.

Et eksempel på en fil den ikke vil replikere er et billede der hedder ~154755.jpg

så tænker man "aha, den står standard til ikke at replikere filer der starter med ~*" Men det har jeg slået fra så den liste er tom :(

En der har en ide?
Avatar billede mads_ks Nybegynder
20. maj 2008 - 13:29 #4
Hmm.. Ser ud til at den "liste" bare ikke måtte stå tom. Har lavet en udelukkelse der hedder testtesttest.joe og nu tog den de billeder med. Overfører en masse mere data og ser om den får replikeret det hele (undtagen de filer der hedder testtesttest.joe :) )
Avatar billede mads_ks Nybegynder
23. juli 2008 - 10:13 #5
Det har godt nok drillet mig et par gange når jeg skulle sætte det op, men nu ser det ud til langt om længe at virke..