Avatar billede masik7 Nybegynder
08. maj 2008 - 21:52 Der er 33 kommentarer og
2 løsninger

Pc slukker bare

Hej Eksperter :D

Jeg har problemer med min stationære computer.. Den slukker bare pludselig, efter en halv time til en time, den har været tændt. Efter det kan jeg slet ikke tænde den. Så bliver jeg nød til at vendte nogle timer før, jeg kan tænde den igen. Min storebror tror det er strømforsyningen. Men jeg vil helst være sikker før jeg skifter noget ud.

Hvad kan det være?
Avatar billede tiger_dk Mester
08. maj 2008 - 22:05 #1
jeg tror desværre din storebror har ret, hvor gamle er pc'en !
Avatar billede masik7 Nybegynder
08. maj 2008 - 22:11 #2
Den er 2 år og et par måneder. Købte nye RAM og nyt bundkort for et år siden.
Avatar billede johnstigers Seniormester
08. maj 2008 - 22:26 #3
Tror ikke helt på det med strømforsyningen!

Er cpu tjekket mht. hvor varm den bliver? For lige præcis en for varm cpu vil lave det der nummer.
Avatar billede dragonknight Juniormester
09. maj 2008 - 09:56 #5
Jeg tror også det er varme, og hvis du går i gang med karise's link, så husk på at blokere blæseren med en finger eller allerhelst med enden af en kuglepen, således den ikke kan køre rundt. Den vil nemlig lave strøm, hvis støvsugeren får den til at køre rundt, med mulig skade på bundkortet til følge.
Avatar billede masik7 Nybegynder
09. maj 2008 - 10:03 #6
Jeg har gjort den ren med en kompresser over det hele, og havde gjort sådan at blæseren ikke drejede rundt.. Det hjalp ikke..
Avatar billede dragonknight Juniormester
09. maj 2008 - 10:05 #7
Check Johns forslag.
Avatar billede tiger_dk Mester
09. maj 2008 - 11:57 #8
Hvis den er to år, så lyder det godtnok lidt sært med psu'en må jeg da indrømme ! Har du prøvet john_stigers forslag ?
Avatar billede masik7 Nybegynder
09. maj 2008 - 12:19 #9
Jeg gik ind i BIOS'en og lod den stå i et kvarter til en halvtime. Temperaturen var i mellem 40 og 45 grader hele tiden
Avatar billede tiger_dk Mester
09. maj 2008 - 12:46 #10
når jeg nu alligevel nævner psu'en. Hvor stor er den endlig ?
Avatar billede masik7 Nybegynder
09. maj 2008 - 22:00 #11
Den er 300 Watt
Avatar billede tiger_dk Mester
09. maj 2008 - 23:16 #12
måske en på 500 Watt, vil gøre mirakler !
Avatar billede johnstigers Seniormester
09. maj 2008 - 23:34 #13
Kommentar: tiger_dk

Det er en ommer ;)
Avatar billede tiger_dk Mester
10. maj 2008 - 15:23 #14
nåå john, hva da, bare et forslag !!!
Avatar billede johnstigers Seniormester
10. maj 2008 - 16:35 #15
Siden der ikke er nævnt noget om hardware ændringer, syntres jeg den var lidt ude i skoven ;)
Avatar billede tiger_dk Mester
12. maj 2008 - 18:40 #16
bare et skud i tågen !
14. maj 2008 - 11:58 #17
Status ?
Avatar billede jesperpress Nybegynder
17. maj 2008 - 03:14 #18
Lad speedfan-programmet vise CPU-temperaturen under normal belastning. For at få renset PSU skal den ud og åbnes. Kan din storebror ikke gøre det? Har du forsynet komputeren med en ekstra blæser, der suger luft ud af kassen? Det gør blæseren på PSU nemlig også. Resultatet kan blive meget lidt luft gennem PSU. Inden du køber en ny 400W strømforsyning skal du se hvordan den eksisterende er monteret. Ofte er der en stor blæser på undersiden af en ny støjsvag PSU, og det er lidt uheldigt hvis din strømforsyning ligger på en plade i kabinettet. Men prøv først om du ikke kan låne en gammel 300W PSU der virker.
Avatar billede masik7 Nybegynder
17. maj 2008 - 11:21 #19
Hey, jeg har lige lidt nyt info. Det er vist noget med at psu'en ikke er stor nok til bundkortet. Der skal vist en 500W til, men jeg forstår bare ikke hvorfor det er lige her på det sidste, at den er begyndt at slukke. Den gjorde det også for et halvt år siden, men så støvede vi den af med kompresseren, og det hjalp, men så begyndte den jo igen, hvor det ikke hjalp med kompresseren.
Avatar billede masik7 Nybegynder
17. maj 2008 - 11:24 #20
Min storebror forslår at jeg køber et nyt kabinet, hvor der følger en 500W strømforsyning med, og en ekstra blæser. God idé?
Avatar billede jesperpress Nybegynder
17. maj 2008 - 20:47 #21
Ja 300W er ikke nok. Du har været heldig at den lige har kunnet klare det et stykke tid. Jeg har en 330w liggende fra Antec. Den kørte kun 10 min så stoppede den. Jeg kunne ikke engang få Widows læst ind. Der var kun en Pentium 4 på 3 GHz og et middel grafikkort. Jeg skiftede til en North 400W PSU og siden har den kørt uden problemmer. Hvorfor et nyt kabinet ? Jeg ville hellere bruge de penge på en støjsvag kvalitets- PSU på 400-500W. Du kan jo nemt sætte en ekstra blæser i det eksisterende kabinet.
Avatar billede johnstigers Seniormester
17. maj 2008 - 21:31 #22
Hvordan er det lige i sådan bare uden videre kan sige "ja det er psu der er for lille!!!" ????

I aner jo intet om mandens hardware!
Avatar billede johnstigers Seniormester
17. maj 2008 - 21:33 #23
Og...
HVIS psu er for lille burde det have vist sig ved forretningens "burn-in" test af pc efter samling, for det kan umuligt være en mærkevare pc...
Avatar billede masik7 Nybegynder
17. maj 2008 - 21:39 #24
Som sagt havde jeg jo købt nyt bundkort for et år siden, og allerede dér var psu'en for lille, men det tænkte jeg jo ikke over, for den slukkede jo ikke på det tidspunkt.
Avatar billede johnstigers Seniormester
17. maj 2008 - 23:03 #25
Det lyder lidt for underligt i mine ører...
Avatar billede jesperpress Nybegynder
18. maj 2008 - 10:53 #26
At din PSU har virket godt i en del år, men nu ikke kan mere, er ikke unormalt.
Det starter ret uskyldigt med at komputeren f.eks ikke kan startes når den lige er blevet slukket, eller man skal tænde for den 3-4 gange før den giver et pip efter 4 sekunder. Værre bliver det når den kører et stykke tid og så pludseligt slukker. Det kan meget nemt give så meget rod på harddisken at du har et alvorligt problem.
Du kan godt forsøge at rense kølepladerne i PSU'en, men den varmeledende pasta er jo blevet til noget der ligner plasticpadding eller kridtpulver. Komponenterne er ikke længere spændt ordentligt fast til kølepladerne og du kan ikke få en skruetrækker ind mellem pladerne så det er håbløst.
300W er ok til meget, men et bundkort fra 2007 er vel ikke med en P3 på 1 GHz ?
Avatar billede masik7 Nybegynder
18. maj 2008 - 12:34 #27
Der er en Pentium 4 på 3 GHz. Grunden til at jeg overvejer et nyt kabinet, er at der er utrolig dårlig luftgennemstrømning i.
Avatar billede johnstigers Seniormester
18. maj 2008 - 17:29 #28
Så er 300 watt også ok - kører selv med P4 2.8 GHz på en 300watt psu og har gjort det i 2½ år....
Avatar billede johnstigers Seniormester
18. maj 2008 - 17:29 #29
ret til 3½
Avatar billede masik7 Nybegynder
18. maj 2008 - 19:38 #30
Det er fordi at psu'en er for lille til bundkortet, altså stikket er for lille til der hvor det skal sidde i.
Avatar billede johnstigers Seniormester
18. maj 2008 - 20:44 #31
At det er 20 pins der kommer i 24 pins har intet at sige :)
Avatar billede masik7 Nybegynder
18. maj 2008 - 20:57 #32
Nå okay, det troede jeg lige, men ville det ikke alligevel være bedre med en 500 W?
Avatar billede masik7 Nybegynder
15. juni 2008 - 12:29 #33
Nu har jeg løst det. Jeg købte et rigtig godt lydløst kabinet m. en god 500W psu, og en en kæmpestor kabinetblæser(eller hvad det nu hedder). Den har ikke slukket siden, så jeg vil antage at det var psu'en, det var galt med.

Smid et svar jer der gerne vil have lidt point :)
Avatar billede tiger_dk Mester
17. juni 2008 - 16:41 #34
ping, kom ellers med det meget udskældte 500 Watt forslaget ( -;
Avatar billede jesperpress Nybegynder
22. juni 2008 - 00:33 #35
Ja tillykke med det nye kabinet, og med at din hardisk trods strømsvigt stadig har styr på hvor filerne ligger.