Avatar billede dingkee Nybegynder
20. april 2008 - 09:09 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Stanseform som 5. farve

Hej Alle,

Jeg har fået til opgave at levere et design til tryk efter en stanseform.

Jeg har lavet opsætningen i indesign så den passer til stanseformen

Nu beder trykkeriet mig om at stanseformen skal ligge i den færdige pdf fil som en 5. farve, så de kan fjerne den inden trykning...

Hvordan laver jeg stanseformen som en 5 farve??
Stanseformen har jeg modtaget i en pdf fra trykkeriet
Avatar billede schaefner Juniormester
20. april 2008 - 11:48 #1
Window > Swatches

Klik på "New Swatch".

Under Color Type vælger du Spot.

Så kan du give den et navn og denne vil ligge som en ekstra farve i den færdige PDF.
Avatar billede schaefner Juniormester
20. april 2008 - 11:48 #2
Avatar billede schaefner Juniormester
20. april 2008 - 11:50 #3
Men når du har modtaget stanseformen separat, så skal du nok åbne den i f.eks. Illustrator og ændre farven. Det er stort set samme procedure.

Men mon ikke du bare kan sende to PDF'er?

En til at vise stanseformen på trykket og en kun med trykket.
Avatar billede dingkee Nybegynder
21. april 2008 - 14:42 #4
Nu har jeg fået det til at virke...

Men nu vil trykkeriet gerne have at jeg gør sådan at den 5. farve laves som overprint... hvordan gør jeg så det??

Metoden med at sende stanseformen med i en seperat fil, vil dette trykkeri ikke ha... plejer ellers altid at fungere på den måde på de andre trykkerier jeg har brugt
Avatar billede schaefner Juniormester
21. april 2008 - 19:17 #5
Du vælger dine streger og går under Window > Attributes

Her kan du krydse af i "Overprint Stroke" (eller Overprint Fill hvis der også er det).
Avatar billede dingkee Nybegynder
22. april 2008 - 08:49 #6
Det virkede sørme... 1000 tak for det... kommer du med et svar, så smider jeg lidt point efter dig...
Avatar billede schaefner Juniormester
22. april 2008 - 14:39 #7
Svar :)