Avatar billede photop Nybegynder
16. april 2008 - 17:33 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Computer fryser på alle mulige tidspunkter

Jeg sidder med en gammel computer, som har et problem, som jeg indtil videre gætter på er hardware-relateret.

Symptomerne kort:
* Den fryser uden varsel, og uden at hverken mus eller tastatur overhovedet reagerer - nogle gange er det endda ikke muligt at slukke eller genstarte computeren med de dertil indrettede knapper (man må i stedet tage strømmen, eller holde powerknappen inde i 3-4 sekunder).
* Efter en frysning starter computeren nogle gange automatisk BIOS op, og informerer om at der er problemer med CPU-hastigheds indstillingerne eller noget lignende.
* Symptomerne optræder på alle tidspunkter, og uafhængigt af brug. Den kan fryse på loginskærmen, under brug, og under lukning.
* Der er en klar tendens til at det er værst når computeren er "kold". Når man har haft computeren tændt en times tid og genstartet den et utal af gange, så ser den pludselig ud til at køre normalt i længere tid ad gangen!

Er der nogen der på baggrund af ovenstående kan sige noget om hvad der kan være i vejen?
Avatar billede off-line Nybegynder
16. april 2008 - 17:48 #1
Det lyder som et vanskeligt spørgsmål. Har du prøvet med andre ram, eller hvis
du har 2 ramblokke, så at tage 1 blok ud på skift, og kun køre med den ene.
Prøv at tage siden af kassen, så du kan se, om ventilatoren løber som den skal,
og at den ikke er decideret snavset.
Avatar billede photop Nybegynder
16. april 2008 - 18:08 #2
Det vil jeg lige forsøge... Jeg vender tilbage
Avatar billede powerj Nybegynder
16. april 2008 - 18:27 #3
Det er også en mulighed at maskinen er blevet clocket.
Det kan resultere i at cpu'en overopheder, og dermed fryser.
Hvis det ikke hjælper at rense maskinen kan du evt. prøve at vælge "load defafults" inde i BIOS menuen
Avatar billede photop Nybegynder
16. april 2008 - 18:38 #4
Fed formulering: "overopheder, og dermed fryser" :)
Avatar billede lollik Nybegynder
16. april 2008 - 22:56 #5
Er det "frysende" problem løst???
Avatar billede lollik Nybegynder
16. april 2008 - 23:07 #6
Jeg er i den samme oplevelseverden, pc kører mere stabilt efter nogle timers drift.
Jeg havde fået et indtryk af årsag, når der blev kørt flashreklamer, men det har ikke virket at forny filen.
Avatar billede photop Nybegynder
17. april 2008 - 15:57 #7
Ventilatorer på såvel CPU som strømforsyning kører planmæssigt, og kabinettet var heller ikke overdrevet støvet (men nu bliver det lige blæst igennem under alle omstændigheder).

Maskinen har ikke været clocket, men det ville da også være underligt at et overophedningsproblem skulle blive afhjulpet ved at computeren havde været tændt i lang tid, og dermed var blevet varm?

Eftersom problemet er kommet og gået (omend det er sket nærmest konstant de sidste dage), er en dags oplevelser næppe nok til at afgøre om fejlen er afhjulpet. Jeg har kun en RAM-blok i maskinen, og ingen tilsvarende på lager. Jeg har imidlertid flyttet blokken til en anden slot, og her til morgen var der i hvert fald ingen problemer.

Jeg takker for forslagene indtil videre. Venter lige og ser om det er endelig løst. Hvis det bare har været en dårlig forbindelse ved RAM-blokkene, så ryger pointene til jasveg.
Avatar billede off-line Nybegynder
17. april 2008 - 16:09 #8
Fin redegørelse, venter spændt på at høre nærmere, når du har haft tid til at vurdere,
om computeren fortsat vil opføre sig skikkeligt.
Avatar billede lollik Nybegynder
19. april 2008 - 13:49 #9
Jeg har efterset mit bundkort og observeret nogle kondensatore, som er " boblet " op på toppen, disse er placeret ved RAM slots. Set i forhold til andre kondensatorer, som er flade, tyder det på at de førnævnte, kan være færdige. Så der skal nok invisteres i en ny pc. min er da også 6 år. pcèr kører udemærket i Fejlsikker tilstand.
Avatar billede off-line Nybegynder
19. april 2008 - 14:53 #10
Ja det lyder jo ikke så godt med de kondensatorer, så du har nok ret i et nyt bundkort. Men det er jo heller ikke så galt, men så er din cpu jo også 6 år,
og så er det tvivlsomt, om det kan betale sig kun at udskifte bundkortet, hvis
du i det hele taget kan få et som passer til den cpu.
I sådan en situation ville jeg selv tage konsekvensen og købe både bundkort og cpu.
Avatar billede photop Nybegynder
21. april 2008 - 17:16 #11
Der har ikke været problemer med computeren siden, så jeg vælger at tro på at der har været en løs forbindelse ved RAM'ene eller noget tilsvarende.

>Jasveg: svar?
Avatar billede off-line Nybegynder
21. april 2008 - 17:42 #12
Takker! Ja du har sikkert ret, der er enten noget galt med soklen, eller det har
givet en bedre forbindelse bare at flytte ram blokken. Muligvis har der siddet
lidt snavs på selve forbindelsen? Men glædeligt det kører som det skal:)