Avatar billede thuja Nybegynder
04. april 2008 - 14:26 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Brugeradgang på feltniveau

Jeg er lidt øvet bruger af Access, men ikke inde i hard-core kodning.

Jeg vil gerne oprette en database med forskellig adgang for flere brugere.

Mit spørgsmål er: hvordan definerer jeg adgang for brugere, som kun skal have adgang til enkelte felter i en formular?

Hjælpen i Access siger, at man ikke skal gøre det via Funktioner/Sikkerhed, men at man skal bruge "guiden sikkerhed på brugernieveau" - hvad mener de?

Jeg har tænkt på at oprette en formular kun for dem, men jeg vil ikke kunne undgå felter, som de Ikke må skrive i.

Håber er der nogen, som kan hjælpe mig lidt videre, da jeg er gået lidt i stå på det her.
Avatar billede jesperfjoelner Nybegynder
04. april 2008 - 23:24 #1
Jeg mener ikke at Brugerniveausikkerhed i Access kan klare det på feltniveau.
Der kan man kun angive adgang til objekter (formularer, tabeller osv).

Du er nok nødt til at bygge noget selv. Lav en loginformular hvor folk logger ind.
I din indtastningsformular må du så aktivere/inaktivere enable/unenable felter baseret på hvad folk er logget ind som. Det er bliver ikke helt skudsikkert, fordi hjemmesyet sikkerhed aldrig kan blive så god som den indbyggede brugerniveasikkerhed, men det vil fungere i praksis og formentlig til 99,99% af alle situationer.
Avatar billede thuja Nybegynder
08. april 2008 - 08:36 #2
Men kan man  ikke lave en formular til indtastning kun til de personer, og så låse de felter, der ikke må taste i?? Eller...