Avatar billede bpraem Nybegynder
25. marts 2008 - 21:54 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Hvilken version

Hej med jer..

Jeg står og skal købe en windows, men jeg er i tvivl om hvilken. Den skal installeres på en IBM T43 1,8GHZ 1GB ram. PC'en skal bruges i en nyopstartet virksomhed, så pris er vigtig. Der skal yderligere installeres C5light og en officepakke, hvilket jeg også gerne ville have et bud på hvilken version der skal vælges.

Det er ikke vigtigt om det er XP/Vista office 2003/2007

Som sagt er prisen vigtig.

Håber nogen kan/vil hjælpe.

/Bpraem
Avatar billede johnstigers Seniormester
25. marts 2008 - 22:43 #1
Jeg ville vælge XP Pro og Office 2003, da disse er billigst.
XP pro fordi det er til en virksomhed og Office 2003 da den er billigere end 2007 og ikke så krævende.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
26. marts 2008 - 08:59 #2
Du skal vælge XP, frem for Vista. Vista vil absolut ikke køre godt på så "lille" en maskine.

Office ville jeg også sige 2003, men den er vist efterhånden ikke til at købe fra ny af - så der skal du nok ud på brugtmarkedet, eller være heldig at finde en forhandler med et par eksemplarer tilbage. I en snæver vænning kan 2007 dog køre på den - lidt langsomt, men fint nok.

Helt alternativt kan du jo vælge openoffice... - lidt tilvænning, så er den faktisk rigtig tæt på Microsoft Office...
Avatar billede bpraem Nybegynder
26. marts 2008 - 11:19 #3
Takker for jeres svar...

Jeg har lige hentet openoffice.. Og det ser ud til at kunne bruges.. Mht XP pro.. Så svinger priserne meget.. Hvis jeg køber en OEM version mangler der så noget i forhold til en "standard" XP pro? udover manualer og fine papkasser?

/Bpraem
Avatar billede ole_madsen Ekspert
26. marts 2008 - 11:32 #4
Nej - kun support fra Microsoft :-) - det er i bund og grund det du fraskriver dig, ved at købe en OEM version. Plus at den ikke kan videresælges, når du er træt af den.

I "gamle dage" solgtes OEM versioner kun sammen med hardware - men som jeg har forstået det, sælges de også "in a box" i dag, men vil licensmæssigt knytte sig til den PC, den installeres på første gang.
Avatar billede johnstigers Seniormester
26. marts 2008 - 11:49 #5
Enig :)
Avatar billede bpraem Nybegynder
26. marts 2008 - 11:51 #6
Så i ville ikke have nogen kvaler ved at købe en OEM ?

/Bpraem
Avatar billede ole_madsen Ekspert
26. marts 2008 - 12:06 #7
Næ - skulle du få problemer senere hen, kan du enten købe dig til support, eller gøre som alle andre - finde løsningen på nettet.

Og sælge den igen.... - om et til to år, når du ikke længere skal bruge den.... - hvor mange vil købe en XP licens til den tid?
Avatar billede bpraem Nybegynder
26. marts 2008 - 12:20 #8
Super... Smider i ikke et svar.. Så takker jeg mange gang for hjælpen !

/Bpraem
Avatar billede johnstigers Seniormester
26. marts 2008 - 14:03 #9
ok :)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
26. marts 2008 - 14:10 #10
Jep.