Avatar billede mira96ac Praktikant
18. marts 2008 - 21:53 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Trådløst netværk

Hej

Jeg ved ikke lig om det er det rigtige forum, men jeg prøver.

Jeg har købt en D-link router og et D-link netkort til min stationære. Jeg har sat skidtet til og fået en krypteret forbindelse til internet og det hele.

Nu har jeg så anskaffet mig en Dell 1530 bærbar med trådløst netkort også. Jeg kan se mit trådløse netværk på den bærbare, men kan ikke få forbindelse dertil. Den bærbare tænker i ca. 1½ minut og fejler så.

Nogle som kan hjælpe ?
Avatar billede jtt Nybegynder
19. marts 2008 - 01:56 #1
Hej,

Har du noget antivirus eller firewall på den bærbare ? I så fald kan dette godt drille !
Avatar billede dragonknight Juniormester
19. marts 2008 - 10:17 #2
Har du aktiveret mac-filtrering, så deaktiver det.

Du kan også prøve at deaktivere krypteringen i routeren, for at de om det skulle give hul igennem. Det er altid en god ide at deaktivere dette når der skal fejlsøges på en problematisk opkobling. Når der ikke fejlsøges aktiverer du det selvfølgelig igen.
Hvad giver det af resultater ?
Avatar billede jtm Nybegynder
19. marts 2008 - 11:52 #3
Som jeg forstår dig lige nu, så har du to computere der skal køre trådløst og du har sat kryptering til. Kører du med henholdsvis Vista og XP?
I så fald skal du nok skifte krypteringsmetode før det virker, jeg kan aldrig huske om det er WEP eller WPA/PSK der er problemer med, men en af disse er lavet om i Vista og derfor kan der være problemer.

Som fejlsøgning er det en god ide at prøve at fjerne krypteringen og se om begge computere kan komme på. Efterfølgende sætter du krypteringen på igen og tester først med den PC der ikke fungerede før.
Avatar billede mira96ac Praktikant
19. marts 2008 - 15:39 #4
Jeg har slået Windows firewall fra på den bærbare, det hjalp ikke. Der er ingen anden firewall installeret.

Mac-filtering...? Skal det deaktiveres på routeren ?

Der køres med Vista på begge computere.

Jeg prøver at fjerne krypteringen når jeg kommer hjem og melder tilbage om det har hjulpet.
Avatar billede mira96ac Praktikant
19. marts 2008 - 15:41 #5
Men vi er enige om, hvis jeg altså har forstået det korrekt. At det ikke burde være noget problem i, at sætte flere pc'ere til det trådløse netværk når nu forbindelsen til internet splittes af en router.

Jeg tænker her på de to dynamiske ip-adresser jeg har.
Avatar billede dragonknight Juniormester
19. marts 2008 - 15:42 #6
Ja både mac-filtrering og kryptering skal slåes fra i routeren.

Får den forbindelse med dette slået fra, er det krypteringen vi skal kikke på, men meld lige tilbage.
Avatar billede dragonknight Juniormester
19. marts 2008 - 15:43 #7
Jeg går ud fra, at routeren har aktiveret DHCP, for så kan du koble 254 maskiner til den, og de får hver sin IP adresse. Udadtil på WAN siden anvender routeren en af dine dynamiske IP adresser.

Der er en meget normal konfiguration.
Avatar billede mira96ac Praktikant
19. marts 2008 - 19:36 #8
DHCP er aktiveret.
Mac-filtering er slået fra.

Jeg ændrede konfigirationen på routeren så der ikke skulle krypteres. Så fik begge computere adgang.

Og efter lidt arbejde fik jeg krypteret forbindelsen igen og de bibeholdt deres adgang.

Så det virker.

Tak for hjælpen.

Pointene må være dine dragonknight
Avatar billede dragonknight Juniormester
19. marts 2008 - 20:01 #9
Så takker jeg mange gange, og god påske :-)
Avatar billede mira96ac Praktikant
19. marts 2008 - 22:27 #10
I lige måde