Avatar billede fwskp Nybegynder
11. marts 2008 - 11:19 Der er 3 kommentarer

Etherchannel på Cisco 2900. Eller tilsvarende

Hej Exp'ere..
Jeg står i den situation at skulle have bundlet en 3750 og en 2900 switch.
3750'eren understøtter etherchannel.
Det kan jeg dog ikke finde på min 2900 switch.

Findes der en måde at trunck de 2?
Avatar billede daniboy Nybegynder
11. marts 2008 - 12:51 #1
1. Almindelig trunk
2. Etherchannel
3. LACP (link aggregation control protocol) også kendt som 802.1Q

Desuden skal du have IOS version for øje

Se evt. her hvad lidt søgning på google kan frembringe:
http://www.cisco.com/en/US/products/hw/switches/ps607/products_configuration_example09186a0080094789.shtml
Avatar billede svindler Nybegynder
24. marts 2008 - 21:42 #2
Lige for at præcisere:
I Cisco verdenen, så er en trunk en forbindelse, hvor der kører flere vlan igennem. Eksempelvis Ciscos proprietære ISL eller IEEE 802.1q. IEEE 802.1q, også kaldet dot1q er nok det, der virker på mest udstyr og på flest netkort, hvis man har behov for flere vlans til en server.

En Etherchannel bruges til at koble flere porte i hver switch sammen, så de mere eller mindre fungerer som en n*100 Mbit/s forbindelse (eller n*Gibit/s). Det er dog ikke en 100% jævn load balancering, der sker hen over de enkelte porte, så i praksis kan du ikke altid udnytte kapaciteten, med mindre du har rigtigt mange maskiner på hver side af channel'en.

2900 er et meget vidt begreb; Nummeret har været brugt igennem meget lang tid, så der er himmelvid forskel på de enkelte modeller.

Fra 2950 og opefter er der et par muligheder mere for at lave trunks, men ikke på 2924XL og lignende, så vidt jeg ved af.

daniboys link forklarer det glimrende og ellers er der et par links i bunden, der måske kan få de sidste detaljer på plads.

Hvis du vil have et præcist svar, så må du fortælle mere specifikt, hvilken 2900 du har og hvad det er du vil opnå.
Avatar billede fwskp Nybegynder
02. februar 2009 - 07:52 #3
Lukker og slukker.
smid et svar hvis i vil have lidt for jeres besvær :)