Avatar billede tageworm Nybegynder
10. marts 2008 - 18:46 Der er 7 kommentarer

trådløst net og lydkort problem v. ubuntu 7.10

Hej, jeg har kastet mig ud i at installere linux på min bærbare, en zepto 6224w, og det giver lidt problemer. Jeg har aldrig før prøvet linux eller andet særligt avanceret computerfifleri, men jeg læste at det nye skulle være åh så brugervenligt.
Det er også gået nogenlunde, men jeg kan ikke få det trådløse netkort til at virke, og heller ikke lydkortet.
På nettet er en række guides, og nogle af dem er sikkert også gode nok, men sproget(jargonen) kan jeg ikke forstå.
Jeg har brug for en meget pædagoisk og præcis hjælp, dvs. helt ned i detaljerne, mere end de guides jeg hidtil har kigget på.
Netkortet er et z-pro 300mbit, og lyden er onboard på santarosa chipsættet.

Jeg håber det er muligt at se på det, mvh. tage
Avatar billede Slettet bruger
10. marts 2008 - 19:51 #1
Jeg bruger selv Suse, så jeg siger med det samme at jeg ikke kender Ubuntu. Prøv om du kan finde noget her til netkortet her

http://www.eksperten.dk/list.phtml?method=and&excerpt_on=1&find=ubuntu+tr%E5dl%F8st+netkort&x=0&y=0
Avatar billede Slettet bruger
10. marts 2008 - 19:53 #2
Avatar billede langbein Nybegynder
10. marts 2008 - 20:43 #3
For den trådløse så er det første store spørsmål hvilken chip nettkortet kjører. Det øvrige vil kunne følge av det. Ubuntu har ellers ganske god hardware støtte.
Avatar billede langbein Nybegynder
10. marts 2008 - 20:52 #4
Kan det være slik at den trådløse allerede er støttet ?
http://www.ubuntu-se.org/drupal/node/345

Hva sier "ifconfig" ?
Avatar billede langbein Nybegynder
10. marts 2008 - 20:53 #5
Jeg ville ellers begynt med den trådløse og så tatt lyden etterpå ..
Avatar billede tageworm Nybegynder
10. marts 2008 - 23:21 #6
Hej, jeg startede med lydkortet, jeg har kabel herhjemme, og det gik vist fint indtil at jeg kom hertil:

Redigera sedan filen /etc/modprobe.d/alsa-base (t.ex. genom att köra sudo nano /etc/modprobe.d/alsa-base) och lägg till följande rad sist:

    options snd-hda-intel model=toshiba

Starta om, och nu skall ljudet förhoppningsvis fungera!

Felsökning: För några personer verkar det fungera bättre om man sätter model=acer i /etc/modprobe.d/alsa-base. Några andra användare har även meddelat att de behövt ta bort ytterligare en fil för att det skall fungera (ändra 2.6.22-11-generic så att det passar):

    sudo mv /lib/modules/2.6.22-11-generic/ubuntu/media/snd-hda-intel/snd-hda-intel.ko /tmp

    sudo depmod -a

Det er jo på svensk! og lidt kompliceret:)

nå, men det gik jo ikke helt i orden...

Jeg kigger på netværket så
Avatar billede tageworm Nybegynder
10. marts 2008 - 23:26 #7
ifconfig sier:
eth0      Link encap:Ethernet  HWaddr 00:A0:D1:C2:3F:7E
          inet addr:192.168.1.35  Bcast:192.168.1.255  Mask:255.255.255.0
          inet6 addr: fe80::2a0:d1ff:fec2:3f7e/64 Scope:Link
          UP BROADCAST RUNNING MULTICAST  MTU:1500  Metric:1
          RX packets:1041 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:1052 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:1000
          RX bytes:941375 (919.3 KB)  TX bytes:167389 (163.4 KB)
          Interrupt:19

lo        Link encap:Local Loopback
          inet addr:127.0.0.1  Mask:255.0.0.0
          inet6 addr: ::1/128 Scope:Host
          UP LOOPBACK RUNNING  MTU:16436  Metric:1
          RX packets:6 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:6 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:0
          RX bytes:300 (300.0 b)  TX bytes:300 (300.0 b)