Avatar billede lothario Nybegynder
28. februar 2008 - 15:20 Der er 12 kommentarer og
2 løsninger

Hvilken processor er bedst for mig?

Hej

Jeg kunne godt tænke mig at blive guidet igennem det lidt uoverskuelige processor-marked, for at finde den bedst egnede processor til mit brug.

Det kan være svært at gennemskue om jeg skal have 64-bit, dualcore, quadcore, og om en singlecore 3ghz er bedre end en 2 ghz quadcore.

Jeg har følgende krav:

1: Jeg vil helst kunne genbruge mine nuværende RAM-blokke, så jeg kan spare lidt penge dér. Mit bundkort spec siger: # Type:Dual Channel DDR400/ 333/ 266- 184pin, men kan ikke huske hvilken type jeg har. Sandsynligvis 333. (Kan man checke det?)

2: De mest krævende programmer jeg bruger, er FL Studio 7 og Adobe After Effects CS3. FL Studio 7 er dog det vigtigste program (lydsoftware, der sluger meget cpu).

3: Prisen for begge dele, skal være 3000-4000 kr.

4: Bundkortet må gerne have onboard grafikkort, så jeg kan tilslutte en ekstra skærm. Desuden skal det have firewire 400 udgang.

Af andre komponenter kan nævnes:

M-Audio lydkort (PCI)
Radeon 9600 (AGP)
2xHDD (IDE)
1xDVD (IDE)
Standard tower

Det ville være dejligt, hvis I kunne hjælpe mig på rette vej.

Jeg giver en del point, hvis flere giver gode råd, til at dele ud af.

På forhånd tak.
Avatar billede dooleys Nybegynder
28. februar 2008 - 17:43 #1
Det du skriver er det at du har 3000-4000 kr at købe cpu og bundkort for? og de andre gamle dele du har skal bare bruges igen?
Avatar billede ansen Nybegynder
28. februar 2008 - 18:14 #2
Altså en quadcore er en fire kernede processer så dvs at 2ghz quadcore er 8 ghz processer. en dualcore er en to kernede processer så dvs at 3 ghz er 6 ghz processer. så ville råde dig til at tage quadcore hvis der ikke er den store prisforskel
Avatar billede dooleys Nybegynder
28. februar 2008 - 18:35 #3
Det passer da overhovedet ikke det du skriver der ansen! det tror jeg sku lige du skal læse lidt mere på.
Avatar billede cos Nybegynder
28. februar 2008 - 21:10 #4
Det står gerne på selve ramblokken hvor hurtige de er.
Mener nu heller ikke at man kan beskrive flerkernede processorer som ansen har skrevet. Det er ikke sikkert at dine programmer er understøttet til at kunne køre på dem og så vinder du ikke noget ved det. Prøv at læse lidt om disse.
Feks. http:\\tomshardware.com har mange processor tests.
Avatar billede geoman27 Novice
29. februar 2008 - 08:42 #5
et program til at finde ud af hvad man har på sin computer:
http://www.cpuid.com/cpuz.php

Ifølge adobes hjemmeside, så understøtter Adobe After Effects CS3 flere kerner.
for FL Studio 7 http://newecho.typepad.com/blog/2007/08/fl-studio-7-tip.html

Jeg ville selv købe:

intel core2Quad 2,4ghz ca. 1600,-
(er 64 bit, men det er de fleste CPU'er idag)

Bundkort der har både agp og PCI-e ca. 500,-
(Det virker som om dit grafikkort godt kunne klare en opgradering på et tidspunkt)
Er der ikke to stik bag på dit grafikkort?

RAM 4gb (hvis du køber nye) ca. 800,-

Så er prisen sammenlagt 2900,- plus noget fragt.

Så kunne man investere i et godt lydkort.

Ang. beskrivelse af processor, så hænger det sådan sammen at for hver gang processoren  laver en beregning har den mulighed for at gøre det henholdsvis 2/4/8 gange og dele processen ud over flere kerner. Men dette kræver at programmet kan dele processen op.
Avatar billede lothario Nybegynder
29. februar 2008 - 11:15 #6
Ok, så quad er nok det bedste bud på processor.

Bundkortet behøver ikke pci-e, da jeg kun har pci-komponenter (med mindre de passer sammen). Mit grafikkort har alm. vga ud og et hdmi ud, men ingen af mine skærme har hdmi ind. Jeg synes 500 kr for et bundkort lyder meget billigt, falder kvaliteten ikke?

Vidste ikke RAM var så billige, så kunne det tænkes jeg bare køber nye.

Har i forvejen et godt lydkort, så behøves ikke.
Avatar billede lothario Nybegynder
29. februar 2008 - 11:17 #7
Kan se på edbpriser, at der kun er 38 ud af 686 bundkort, der har agp. Nogen anbefalinger til et godt, billigt grafikkort med 2 udgange?
Avatar billede lothario Nybegynder
29. februar 2008 - 11:45 #8
Har snuset lidt rundt på edb-priser, og lavet en lille liste:

Bundkort:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=399713
(Ved ikke helt, om jeg kommer i problemer med 2 ATA HDD + 1 DVDRW)

Grafik-kort:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=401555

RAM:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=389226

Processor:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=404564
(Skal jeg også have en køler med, eller følger det med i en "boxed" udgave?)

Vil dette system passe sammen?
Avatar billede geoman27 Novice
29. februar 2008 - 18:01 #9
Det ser alt sammen meget godt ud, men det er da et dyrt bundkort du valgte, ingen tvivl om at det er godt. Jeg "plejer" at holde mig til Asus, (det er jo ikke så tit man opgraderer)
Men der plejer at være alt muligt ekstra med, som stik og skruer osv. Jeg kan ikke lige se om det bundkort du har valgt understøtter IDE, men det plejer de.

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?Bedom=true&ID=407064

Men du er så gået væk fra at bruge dine gamle ram?

Og har du ikke sprængt dit eget budget? jeg får det sammenlagt til ca. 4400

Ang. grafikkort, måske dette:

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=425373

PS. vender lige tilbage i morgen.
Avatar billede lothario Nybegynder
29. februar 2008 - 23:35 #10
Jo, er gået lidt over, men det bliver jo også ekstra, hvis jeg både skal skifte ram og grafikkort...og det kan jeg vist ikke undgå, hvis jeg vil have quadcore.
Avatar billede lothario Nybegynder
01. marts 2008 - 00:49 #11
Men I skal da have tak for hjælpen, er ved at have styr på hvad jeg skal købe. En sidste ting, som jeg dog gerne vil vide:

Følger der en køler med til denne cpu:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=404564
Avatar billede geoman27 Novice
01. marts 2008 - 14:06 #12
Det plejer der at gøre. Det er en standard-køler, men den er god nok til almindeligt brug, men jeg tror ikke den er specielt lydløs, men man kan jo altid opgradere køleren senere, hvis den larmer for meget.
Jeg bruger selv en standard-køler til min Core2Duo, men her er det ikke CPU-køleren der er  den værste, men derimod, min kabinetkøler og PSU'ens køler og min Raptor Harddisk der larmer.
Avatar billede lothario Nybegynder
01. marts 2008 - 16:39 #13
Ok. På grund af prisen, venter jeg nok lige en måned med at købe ind, tror også jeg vil ha' en ny harddisk (sata). Men tak for rådene, smid et svar så deler jeg pointene ud.
Avatar billede geoman27 Novice
01. marts 2008 - 17:19 #14
hermed gjort