Avatar billede bue Nybegynder
28. februar 2008 - 12:55 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Oprettelse af netværk

Hejsa,

Jeg har en plan om at skulle bruge min stationære pc derhjemme som en server til film/musik som jeg kan komme i kontakt med uanset hvor jeg er i verden.

Hvad kræves der af min pc samt hvad skal jeg oprette/invistere i af netværk for at dette kommer til at virke?

Håber på hurtig respons.

Mvh
Bue
Avatar billede japping Nybegynder
28. februar 2008 - 13:08 #1
Du kan oprette en sådan server helt gratis.

Jeg vil foreslå dig at installere Apache (www.apache.org) som er en stabil serverløsning. Oven på den kan du så lægge diverse værktøjer afhængigt af, hvilket program du ønsker til deleing af film/musik. Jeg har selv www.php.net, www.MySQL.org.

Så start med Apache og få det op at køre, der er nogle forskellige indstillingsmuligheder mht. domæne, netværk og sikkerhed, som du nok sal få lidt tid til at gå med. Når du støder på evt. problemer kan du bare spørge her på eksperten.dk, der er altid nogen der kan hjælpe.

Du skal være opmærksom på strømforbruget fra en sådan server. Over et år med konstant drift, kan el-regningen godt løbe op i 2-4.000,-, hvilket også er penge. Derfor har jeg selv skrottet min server og får en NAS-server i morgen. Den koster kun 1-3.00,- at have kørende. Når jeg har fået min NAS-server op at køre, vil jeg skrive en artikel her på eksperten, da jeg endnu ikke har kunne finde brugbar information i DK omkring denne mulighed.
Avatar billede hojben Novice
28. februar 2008 - 13:15 #2
du kunne også bare nøjes med at installere en ftp-server.

Her er et par stykker :) http://www.google.com/search?q=free+ftp+server&rls=com.microsoft:*:IE-SearchBox&ie=UTF-8&oe=UTF-8&sourceid=ie7&rlz=1I7GGLR
Avatar billede japping Nybegynder
28. februar 2008 - 13:16 #3
Mht. PC kræves der ikke meget. F.eks. kan en Pentium 2, 300MHz sagtens bruges. Spørgsmålet er hvad du har af Up-load på din bredbåndsforbindelse ?
Avatar billede hojben Novice
28. februar 2008 - 13:16 #4
og så en router som du kan programmere NAT. (det kan de fleste vist)
Avatar billede japping Nybegynder
28. februar 2008 - 13:18 #5
Hvis jeg ikke er helt galt på den, kræver en ftp-server at man anvender et ftp-program til at hente filerne med (ftp-programmer er også gratis), mens en Apache giver mulighed for "bare" at anvende IE eller anden browser som de fleste pc'ere har.
Avatar billede bue Nybegynder
28. februar 2008 - 13:20 #6
Jeg tror jeg vil kigge lidt på Apache udgaven. Jeg har tænkt mig at min pc skal stå slukket og så vil jeg blot tænde den via Magic Packets som jeg allerede har testet og det virker, så er ikke så nervøs for strømforbruget.
Jeg bor i Sverige så har 100/20 mb/s så det burde ikke være noget problem.

Jeg vender tilbage når jeg har kigget på Apache.
Avatar billede hojben Novice
28. februar 2008 - 13:21 #7
Du er "helt" gal på den ;) man kan tilgå sin ftp server udefra ved fx ftp://ftp.ditdomain.dk eller ftp://ipadresse
Avatar billede hojben Novice
28. februar 2008 - 13:22 #8
Avatar billede japping Nybegynder
28. februar 2008 - 15:39 #9
Ja, du har desværre ret hojben ;-)

Så hvis man kun har brug for en "stifinder" kan ftp-server anvendes. Hvis man ønsker at lave hjemmesider eller installere iTunes og lignende gratis multimedieprogrammer, så kan man installere Apache o.l.
Avatar billede japping Nybegynder
28. februar 2008 - 15:53 #10
Da du sikkert har samme spørgsmål, som jeg havde til at starte med, får du her nogle  link du måske får brug for:

Apache: http://www.eksperten.dk/spm/566851
Apache: http://www.eksperten.dk/spm/566938
PHP:http://www.eksperten.dk/spm/567994
SQL: http://www.eksperten.dk/spm/569279
Avatar billede bue Nybegynder
07. marts 2008 - 20:26 #11
Begge løsninger kunne jeg se virkede men har dog valgt den "nemme".

Tak for svar begge to