Avatar billede donpedroper Nybegynder
20. februar 2008 - 10:15 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

ASP.Net - Disable checkbox ved valg

Godmorgen..

Jeg har lavet 2 checkboxe hvor man vælger køn (M/K).. Problemet er bare at man kan vælge begge to, hvilket ikke er planen ;)

Derfor vil jeg gerne vide hvordan jeg ændrer på det, så man kun kan vælge den ene checkbox.. Koden til dem ser således ud:

<asp:CheckBox ID="cbM" runat="server"  EnableTheming="True"/>
<asp:CheckBox ID="cbK" runat="server"  EnableTheming="True"/>

Og codebehind filen ser ud som følgende:

        if (cbM.Checked)
        {
            lblKvitUd.Text += "Mand";
            lblKvitUd.CssClass = "Mand";
        }
        if (cbK.Checked)
        {
            lblKvitUd.Text += "Kvinde";
            lblKvitUd.CssClass = "Kvinde";
        }

Spørg endelig hvis der er mere i skal vide..
Avatar billede sherlock Nybegynder
20. februar 2008 - 10:22 #1
Det skulle du hellere bruge en radiobutton til. Den er lavet til formålet.
Avatar billede donpedroper Nybegynder
20. februar 2008 - 10:35 #2
Hvis jeg så laver med radiobuttons i stedet og præcis magen til, hvad skal der så ændres? For den gør det samme af hvad jeg umiddelbart kan se..
Avatar billede sherlock Nybegynder
20. februar 2008 - 10:51 #3
Markup'en er lidt anderledes og skal se ca. sån her ud..

<asp:radiobuttonlist id="radio1" runat="server">
  <asp:listitem id="rbM" runat="server" value="Mand" />
  <asp:listitem id="rbK" runat="server" value="Kvinde" />
</asp:radiobuttonlist>

....

if (radio1.SelectedIndex > -1)
{
    lblKvitUd.Text += radio1.SelectedItem.Value;
    lblKvitUd.CssClass = radio1.SelectedItem.Value;
}
Avatar billede donpedroper Nybegynder
20. februar 2008 - 11:48 #4
Det virker nu ja ;) Har så dog lige 2 tillægsspørgmål..

Nu virker det ikke rigtig til jeg selv kan styre hvordan de skal ligge.. Nu bliver de lagt under hinanden og man kan ikke rigtig rykke rundt på dem på samme måde som når man ikke bruger list.. Kan det ikke lade sig gøre at ligge dem side om side? (altså vandret)

Og Så lige et spørgsmål til koden.. Hvad betyder " > -1) " i det her: if (radio1.SelectedIndex > -1)?
Avatar billede donpedroper Nybegynder
20. februar 2008 - 12:13 #5
Bare glem den kommentar igen.. Jeg fandt selv ud af det første, men hvad betyder " > -1) " ???

Og hvordan unselecter jeg begge boxe når jeg trykker på min "rydfelter"-knap ;) ?
Avatar billede sherlock Nybegynder
20. februar 2008 - 12:56 #6
-1 betyder at der ikke er valgt noget.

Og

if (radio1.SelectedIndex > -1) //
      radio1.SelectedItem.Selected = false;
Avatar billede sherlock Nybegynder
20. februar 2008 - 12:58 #7
Du kan også lave din "Rydfelter" som en HTML-control <input type="reset" ...>,
hvis ville rense hele din form.
Avatar billede donpedroper Nybegynder
20. februar 2008 - 18:24 #8
Super.. Tak for hjælpen.. Jeg opretter lige en ny tråd mht hvordan og hvorledes man definerer dropdown lister og udskriver tingene, så hvis du skulle vide det kunne du jo også kigge der forbi og tjene lidt ekstra point ;)

Men smid et svar herinde - så tildeler jeg points næste gang jeg er på
Avatar billede sherlock Nybegynder
20. februar 2008 - 22:17 #9
Ok :)