Avatar billede balk Nybegynder
05. februar 2008 - 16:07 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Import data og indsæt et sammensat felt

Jeg har en Accessdatabase hvor jeg hver uge skal importere data fra en *.txt fil. Data er sepereret af "]" (spørg mig ikke hvorfor), og mit spørgmål er så: Kan jeg ved indport tilføje et felt som sammensætter data fra to af de andre felter (i samme linie) med et " " (mellemrum) imellem?

Importen køres pt. manuelt, men det er meningen at det skal ende med at køre via et VBscript.

Håber det giver mening, og at nogen kan hjælpe.
Avatar billede mugs Novice
05. februar 2008 - 16:18 #1
Du kan altid i en forespørgsel indsætte et udtryk der sammenstiller 2 eller flere felter:

Udtryk1: [felt1]&" "&[felt2]

Ellers skal du ind i en opdateringsforespørgsel.
Avatar billede mugs Novice
05. februar 2008 - 16:21 #2
En opdateringsforespørgsel kan f.eks.se således ud:

UPDATE Tabel1 SET Tabel1.felt1 = [Felt1] & " " & [felt2];
Avatar billede balk Nybegynder
06. februar 2008 - 09:29 #3
Ok, jeg tænkte bare om der var en mulighed for at gøre det direkte i importen, men en updatefunktion er vel heller det væreste. Tak for svar.
Avatar billede mugs Novice
06. februar 2008 - 10:04 #4
Jeg ville til hver en tid lade tabellerne være som de er, og så sammenstille felterne i en forespørgsel. Det er langt det hurtigste, men jeg ved selvfølgelig ikke hvad dit dormål er.
Avatar billede balk Nybegynder
06. februar 2008 - 12:24 #5
Det lod til at virke fint med både en forespørgsel og en update, jeg tester lidt på hastigheden da det er lidt over en million poster. Jeg har et spørgsmål mere, jeg opretter et nyt spørgsmål. Tak for denne.
Avatar billede mugs Novice
06. februar 2008 - 12:36 #6
Selv tak - Når du tilføjer og specielt sletter så mange poster, vil det være en god ide at komprimere db. Hvis du f.eks slettet poster, vil den plads de slettede poster optog ikke blive frigivet før db komprimeres.

Du kan sætte db til selv at komprimere ved lukning i menuen Funktioner > Indstillinger > Generelt og sæt et checkmærke nede til venstre i boksen "komprimer ved lukning". På den måde vil db aldrig fylde mere end nødvendig.

Er du venlig at afslutte dette spørgsmål.