Avatar billede ginnerupvej Nybegynder
30. januar 2008 - 11:38 Der er 9 kommentarer

Kan ikke boote fra cd.

hej.

jeg har et problem med min bærbare, jeg kan ike boote fra mit cd drev. men det virker inde i windows xp pro.
jeg kan heller ikke se se den i bios eller i opstart.
Hvad er der galt?
Avatar billede haverslev Novice
30. januar 2008 - 11:44 #1
Har du været i BIOS og sætte den til 1.boot på cd-rom ?
For at komme ind i BIOS, skal man typisk trykke på Del-tasten under opstart af PC'en.
På Dell maskiner er det F2 for at komme i BIOS -  Ældre maskiner er det CTRL+Enter.
Inde i Bios går du til  "Advanced Setup Page".  Der sætter du 1'st Boot Device til CDROM
Tryk F10 for at gemme indstillinger, Y/N  ( tryk Y tasten for ja) (N tasten for nej)
Når det hele er overstået sættes 1'st Boot Device tilbage til det oprindelige.

Ps. det er muligt at du har en boot menu istedet for.
Den kan du som regel tilgå ved at trykke på F11 eller F12 og vælge CD/DVD.
Avatar billede ginnerupvej Nybegynder
30. januar 2008 - 11:52 #2
det har jeg prøvet. og den reagerer slet ikke på drevet.
Avatar billede peet-49 Novice
30. januar 2008 - 12:06 #3
Er det en kopi af xp? Er den ikke lavet som en direkte kopi, kan den ikke boote.
Avatar billede ginnerupvej Nybegynder
30. januar 2008 - 12:12 #4
det er ligegyldig om der er original. har prøvet begge, men den vil ikke vise den i bios og opstart. det undrer mig for jeg skal ind i windows for at bruge den og og der kører den perfekt. den har bootet fra den før.
Avatar billede peet-49 Novice
30. januar 2008 - 12:28 #5
Du husker F10 + enter, når du forlader bios, på nogle bios skal alle andre boot desables.
Avatar billede ginnerupvej Nybegynder
30. januar 2008 - 12:41 #6
ja der er gemt hver gang jeg forlader bios
Avatar billede haverslev Novice
30. januar 2008 - 13:18 #7
Får du vist drevet i bios ?
Avatar billede Slettet bruger
30. januar 2008 - 13:20 #8
Er der ikke en af funktionstasterne  hvor du kan vælge boot rækkefølgen F8  -  F11  -  F12
Avatar billede dtloh Nybegynder
30. januar 2008 - 20:41 #9
Ved nogle bundkort modeller, er det nødvendigt, at du trykker på Tabulatoren, inden du får kan trykke eks. F10 for bootmenuen.