Avatar billede freeman111 Nybegynder
28. december 2007 - 00:00 Der er 5 kommentarer

Bærbar flimrer hvorefter com. fryser

dav eksperter har lige et spm som i måske kan hjælpe mig med:

Jeg har en bærbar IBM thinkpad som er ca. et år gammelt og her på det sidste er den begyndt at opfører sig mærkeligt:

Skærmen er begyndt at flimrer helt vildt mærkeligt hvorefter computeren fryser om jeg må genstarte.

Det sker kun når jeg bevæger den. Den kan sagtens stå stille på bordet, men så snart jeg (forsigtigt) flytter den flimrer skærmen og comp fryser.

Den fryser ikke hvis jeg bevæger skærmen, altså det tyder ikke på der er en løs forb. mellem computer og skærm

Er der nogle der har et bud på hvad søren der kan være galt.??

Har kørt antivirus spyware og alt det der for at udelukke malware.
Avatar billede Slettet bruger
28. december 2007 - 09:46 #1
Avatar billede freeman111 Nybegynder
28. december 2007 - 19:05 #2
Det er åbne spørgsmål uden svar, så kan ikke acceptere nogle af dem.
28. december 2007 - 22:09 #3
Avatar billede bo_elkjaer Nybegynder
29. december 2007 - 12:50 #4
Kære Freeman111

Jeg har haft et lignende problem på en Thinkpad R51. Det er grafik-chippen, der er problemet. Den er monteret med overfladelodninger og det er et klassisk IBM-problem: Lodningerne knækker, når computerens motherboard bliver vredet ved fx. at computeren løftes eller bæres i kanten.

Hvis det ER dette problem du har, så er der kun en permanent løsning: Nyt motherboard. Enten på garantien - eller også kan du selv købe hjem og montere. (Jeg fandt et nyt board til min R51 billigt på eBay og monterede det selv.)

Googler du på forumet på Thinkpads.com kan du finde kreative "hacks", hvor problemet mere eller mindre midlertidigt kan afhjælpes ved at "spænde" chippen fast med varmeledende brikker, der sættes i spænd mellem motherboardet og rammen i computeren. Det er noget klamp, men hvis alternativet er, at maskinen ikke virker...

Håber, at det hjælper.

Bo E.
Avatar billede 7a300707 Nybegynder
24. februar 2008 - 00:30 #5
det er rigtigt det er grafikchippen men jeg vil anbefale at du tager og leverer den ind så er det ik noget der går galt