Avatar billede eltempogigante Nybegynder
13. juni 2001 - 11:38 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Et realistisk hav...

Jeg er ved at lave en animation i LightWave 3D, hvor man flyver hen over noget vand (et hav). Mit problem er bare, at mit vand ikke ser særlig realistisk ud. Hvad skal jeg gøre for at opnå en bedre realisme?

Mit nuværende vand er et plan, hvorpå jeg har sat en crumple texture som bump map. Jeg har desuden anvendt en water shader for at få lyset til at bryde sig mere realistisk i vandet.

Animeringen af vandet er ikke noget problem...
Avatar billede spectual Nybegynder
13. juni 2001 - 12:20 #1
I 3D Studio Max laver man vand ved at sætte en noise modifier på som forskyder de forskellige vertixes. Findes der noget lignende i Lightwave 3D?
Avatar billede eltempogigante Nybegynder
13. juni 2001 - 12:39 #2
Ja det mener jeg faktisk, men problemet er ikke bevægelsen, det er overfladen. Vandets overflade ser alt for computeragtig ud.
Avatar billede alsace Nybegynder
14. juni 2001 - 17:12 #3
Tilpasning af overflader kan tage lang tid og mange justeringer før man rammer rigtigt. En nem måde at lave rigtig flotte hav i LW er vha. NatureFX plug-in\'en. Dette er desværre også en relativ dyr måde (hvis man skal ud og købe NatureFX først). En anden (og billigere) måde er at søge inspiration i en ocean tutorial som f.eks. den der kan findes her: http://www.majesticimaging.com/html/lw_watertut/index.html

-Alsace
Avatar billede spectual Nybegynder
15. juni 2001 - 10:00 #4
hmmm.... man får næsten helt lyst til at prøve at lave det  ;)
Avatar billede eltempogigante Nybegynder
27. juni 2001 - 18:40 #5
Jeg kender godt den tutorial i forvejen... Mit eget hav ser faktisk bedre ud...
Avatar billede alsace Nybegynder
03. september 2001 - 11:22 #6
Jammen så er det jo ikke så ringe endda. Har du en url til et sted hvor man kan lure dit hav?