Avatar billede curriculum Nybegynder
13. december 2007 - 13:09 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Sortingsproblem på specielle bokstaver

Jeg har en liste af personsoplysninger, men navnene bliver ikke sortering rigtigt.

Problem opstår med ord indeholdende specielle bokstaver s.s. á, í, ó, ð osv.

Eksempel på en fejl:
Aluplast
Álvaskot
Ambolt

Her skal Ambolt komme før Álvaskot. Jeg forestiller mig at problemet ligger i, at ms sql serveren ikke differenterer mellem A og Á (samme ascii e.l.).

Er der nogen der ved hvordan denne problematik løses ?
Avatar billede lorentsnv Nybegynder
13. december 2007 - 13:26 #1
SQL Server bruger Collation til at styre hvordan bogstaver sorteres og sammenlignes. Din SQL Server er installeret med en bestemt collation som default collation, men dette kan overstyres både på databaseniveau, og ned på det enkelte felt i en tabel. Du har derfor mulighed for at lave en tabel som indeholder felter med en bestemt Collation, som passer til den sorteringsrækkefølge som du ønsker (forudsat at dit ønske er i tråd med en af de mange standard sorteringsmåder).

Kig i books online om Collation, så vil du nok kunne løse dig problem.
Avatar billede arne_v Ekspert
13. december 2007 - 13:27 #2
collation

Latin1_General_BIN vil sikkert sortere dem rigtigt men til gengælde vil ÆØÅ komme i forkert rækkefølge
Avatar billede pidgeot Nybegynder
13. december 2007 - 13:31 #3
Du skal have valgt en anden collation. Jeg gætter på det er islandsk du skal sortere, og jeg vil tro at du derfor bare skal vælge en af de collations der passer til det sprog (eks. Icelandic_CI_AI for case-insensitive) - det burde være nok til at den skelner mellem A og Á.

Hvis det ikke er nok, eller du skal sortere efter regler for et andet sprog, skal du bruge en _AS (Accent-Sensitive) collation - men jeg vil ikke love at ð bliver placeret korrekt hvis du bruger andre sprog.
Avatar billede curriculum Nybegynder
13. december 2007 - 17:04 #4
Jeg undersøger med en anden collation senere i aften...
Avatar billede curriculum Nybegynder
14. december 2007 - 11:14 #5
Denne Icelandic_CI_AS_WS gjorde trikset.. tak for hjælpen. Det var kommentaren fra Pidgeot der løste problemet, så han får pointene...
Avatar billede curriculum Nybegynder
14. december 2007 - 11:15 #6
send venligst et svar
Avatar billede curriculum Nybegynder
14. december 2007 - 11:31 #7
Det skal selvfølgelig være pidgeot der kan sende et svar...
Avatar billede pidgeot Nybegynder
14. december 2007 - 11:31 #8
Værsgo.