Avatar billede schollert Nybegynder
04. december 2007 - 10:34 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Disk crash? Muligheder?

Hej!

Jeg har en ekstern Maxtor OneTouch 5000DV (USB/FireWire) som jeg pludselig ikke længere kan tale med. XP påstår (1) at der ikke er en driver installeret til enheden og/eller (2) at enheden skal formateres før brug.

Driveren ER installeret, da den har kørt fint i lang tid.
Prøvede at sætte FireWire til og så kunne jeg kontakte den for en periode. (Længe nok til, at jeg fik taget backup af det væsentligste!)
Der er stadig data på disken, jeg gerne vil have fat i.

Spm. er nu,
(1) kan det være kontrolleren i enheden, som er stået af og jeg dermed kan tage disken ud og sætte den i et nyt hus, for at få kontakt med den?
(2) hvis jeg formaterer drevet, er der så et værktøj jeg kan bruge til at genfinde data?
(3) er det i virkeligheden symptomer på et disk crash? (Jeg kan høre, at drevet spinder fint op, når jeg sætter strøm til.)

Jeg er heldigvis ikke vant til denne type problemer, så jeg har brug for lidt input.

På forhånd tak

/Mich
Avatar billede Slettet bruger
04. december 2007 - 10:37 #1
Jeg vil tro at du har en mulighed for at komme i kontakt med disken og dermed redde dine data hvis du beytter en Live-cd - se www.helgec.dk/livecd.html
Avatar billede schollert Nybegynder
04. december 2007 - 10:49 #2
Lyder spændende. Har allerede Ubuntu og Kubuntu liggende. Vil lige prøve dem...
Avatar billede schollert Nybegynder
04. december 2007 - 10:54 #3
(Nærlæste din guide, og er nu ved at hente INSERT...)
Avatar billede schollert Nybegynder
04. december 2007 - 21:48 #4
Gisp... nu kan jeg heller ikke snakke med mit andet USB drev. Gad vide hvad der foregår... Virus? En dårlig/fejlende USB controller på min maskine?
Prøvede at sætte et af drevene i en anden maskine, men den kunne heller ikke finde drevet.
Jeg forstår ingenting...
Avatar billede Slettet bruger
10. december 2007 - 20:23 #5
Halloooooooooo
Avatar billede schollert Nybegynder
10. december 2007 - 21:25 #6
Hej Helge! Undskyld jeg ikke har vendt tilbage. Det går lidt stærkt her i øjeblikket.

Jeg fulgte dine anvisninger med INSERT CDen, og det var dér jeg fandt ud af, at jeg slet ikke kunne kontakte drevene. Venter på at få "lidt luft" til at undersøge det igen.

Har overvejet om jeg skal splitte drevene ad, tage diskene ud og eventuelt smide dem direkte på en IDE controller i en stationær - når jeg finder en.

Har scannet for virus, men der var ingen ting. Har afinstalleret nogle progammer efterfølgende, der _kan_ have lavet rod med COM/USB portene. Har bare - som nævnt - ikke haft tid til at følge op.

Skal nok vende tilbage. (Super vejledninger du i øvrigt har lavet!!!)
Avatar billede schollert Nybegynder
12. marts 2008 - 11:14 #7
Så har jeg fået adgang til mine data. Jeg må erkende, at jeg ikke havde tålmodighed til at gå igennem alle INSERT trinene, så en kammerat og jeg slog os sammen og investerede i Ontracks Data Recovery program. Det er super og jeg er nu snart færdig med at hive data ud.

Programmet kan varmt anbefales - men det koster jo lidt. Har ikke prøvet de forskellige mere eller mindre gratis versioner derude, men det kunne også være en mulighed.

Ontracks Data Recovery Software fandt jeg her: http://www.ontrackdatarecovery.com/file-recovery-software/

Helge; hvis du smider et svar, skal jeg meget gerne takke dig for dit input og din tålmodighed.
Avatar billede Slettet bruger
12. marts 2008 - 11:24 #8
:o)