Avatar billede kimbas Nybegynder
22. november 2007 - 13:04 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

kryptering på linksys

Hej Eksperter!
Hvordan sætter man et ASUS WL107G PCMCIA-kort op til at virke med en Linksys router. Det går egentligt ret godt indtil jeg krypterer. Normalt skal man indtaste et kodeord, men her melder den bare fejl.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
22. november 2007 - 14:46 #1
Har du installeret nyeste driver til PCMCIA-kortet?

Hvilken kryptering anvender du?

Hvilket styresystem anvender du?
Avatar billede kimbas Nybegynder
22. november 2007 - 14:57 #2
Ja, det er den nyeste driver.
Jeg vil anvende WPA-PSK, og styresystemet er XP Home
Avatar billede thesheriff Nybegynder
22. november 2007 - 15:10 #3
Hvilken fejl får du?
Avatar billede kimbas Nybegynder
22. november 2007 - 15:14 #4
Jeg skal tjekke settings - men til hvad? Jeg regnede med at koder og ssid skulle være det samme.
Avatar billede kimbas Nybegynder
22. november 2007 - 15:15 #5
Det samme på både router og netkort, mener jeg.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
22. november 2007 - 15:19 #6
Det skulle det også gerne være :)

Kontrollér at du har tastet korrekt. Husk, at der er forskel på store og små bogstaver samt ingen brug af fx æ, ø og å.
Avatar billede kimbas Nybegynder
22. november 2007 - 17:21 #7
Det er åbenbart ligegyldigt hvad jeg gør. Der er ikke nogen trådløse netværk.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
22. november 2007 - 17:22 #8
Du skrev da, at der var hul igennem uden kryptering - er det tilfældet?

Prøv evt. med WEP kryptering.
Avatar billede kimbas Nybegynder
22. november 2007 - 17:29 #9
ja, men er det sikkert nok?
Avatar billede thesheriff Nybegynder
22. november 2007 - 17:34 #10
Nej, men det er wpa heller ikke.

Du bør minimum bruge wpa2 i dag.
Avatar billede kimbas Nybegynder
22. november 2007 - 17:36 #11
Tak for hjælpen
Avatar billede thesheriff Nybegynder
22. november 2007 - 17:37 #12
Velbekomme :)
Avatar billede justrace Novice
04. december 2007 - 20:28 #13
Så vidt jeg husker, skal man på ASUS indtaste selve krypteringsnøglen (key), et hulens langt tastearbejde, men prøv lige.. Klip og klistre. Du kan evt. i linksys'en, når den har genereret dens nøgler, ud fra det kodeord du har valgt, at kopiere den over i f.eks notepad, og paste den ind i ASUS'ens konfiguration. Grunden er at ASUS og linksys ikke krypterer på præcis samme måde. Ret typisk for trådløse enheder iøvrigt.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
04. december 2007 - 20:55 #14
Og at jeg skrev, at wpa ikke er sikkert, passer ikke helt.

WPA-PSK er sikkert såfremt der bliver brugt et tilfældig genereret password fx som her:

http://www.kurtm.net/wpa-pskgen/
Avatar billede justrace Novice
04. december 2007 - 21:22 #15
Jeg plejer i WORD at lade den lille, (nej ikke den) taste løs, tælle op til 15 tegn og slette resten,og så "copy-paste". Og gemmer en kopi i køkkenskuffen med bestik, som er det næstsikreste sted efter en bankboks i Schweiz.
Avatar billede kimbas Nybegynder
19. april 2009 - 22:56 #16
Et svar Undskyld