Avatar billede weblance Nybegynder
07. november 2007 - 09:13 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Kan Google finde begge sprog?

Jeg har en webside (faeroerne.dk) som er lavet i to sprog, dansk og engelsk. Teksten bliver hentet, vha. PHP, fra separate sprogfiler. Default sprog er dansk, og dette har givet en 4. plads på google om man søger på 'færøerne'. Der er en knap i menuen hvor man kan skifte sprog.

Men google har ikke fundet den engelske tekst endnu . . . er det på grund at den måde jeg har lavet "systemet" på?
Avatar billede bjornicle Nybegynder
07. november 2007 - 09:55 #1
Du bruger javascript til at skifte sprog, saa ja, google vil ikke kunne se det engelske
Avatar billede weblance Nybegynder
07. november 2007 - 11:57 #2
Hvad kan jeg så gøre?
Avatar billede bjornicle Nybegynder
07. november 2007 - 12:49 #3
undgaa javascript ?
Lav en loesning der bruger simple links istedet
Avatar billede madx Nybegynder
07. november 2007 - 17:59 #4
Du skal have 2 komplette strukturer for hhv. dansk og engelsk

Hvis din målgruppe hovedsageligt er danskere, så skal dansk ligge i roden på faeroerne.dk og engelsk f.eks. som faeroerne.dk/en/

Det er minimum - og indholdet skal være statisk, ikke dynamisk sådan som du gør nu hvor du på samme url har 2 sprog. Den går ikke overfor Google. Heller ikke selvom du fjerner javascriptet. En url til forskelligt indhold gør strukturen iklar for søgemaskinen. Temaet (sproget) bliver uklart for den og så ender du omme på side 5.

I den nye version ville jeg ikke tilbyde sprogvalg sådan at en dk-underside matcher samme en-underside. Brugere der kommer til undersider kommer typisk fra en søgemaskine (google ;-) og her har de allerede søgt på eget sprog. Så en dansker vil ikke lande på en engelsk underside hvis du gør det rigtigt. Gør det enkelt for både Google og bruger og lad sprogvalget relatere til forsiderne for at vise at der er sprogvalg.

Men måske skal du tænke nok et trin frem - for har du planer om at henvende dig både til danskere og flere sprog/lande, så bør du overveje landespecifikke domæner. Dvs. et uk domæne overfor englændere, et no-domæne overfor nordmænd ect.

Jo mere entydigt din struktur er jo lettere er det for Google - og når du kommer til linksamarbejder, så er det også lettere når det hele ligger seperat
Avatar billede bjornicle Nybegynder
07. november 2007 - 18:14 #5
Vil blot erklaere mig uenig med madx's udtalelse om statisk/dynamisk indhold. Du kan sagtens benytte dynamisk indhold og f.eks. et url rewrite modul, saa vil du faa samme effekt. Jeg vil melde mig enig i at separate domains er godt.
Avatar billede weblance Nybegynder
07. november 2007 - 23:06 #6
Jeg har også domænet thefaroeislands.info. Hvis dette domæne er med den engelske tekst som default, vil problemet så ikke i en grad blive løst?
Avatar billede madx Nybegynder
08. november 2007 - 09:24 #7
-> bjornicle :-)) nu er det her jo ikke en afstemning..., sagen er, at der er flere løsninger på den givne problematik, jeg trækker blot nogle perspektiver ind som weblance måske ikke har taget i betragtning. Ja, man kan rigtig meget med et rewrite, men der skal stadig som minimum være 2 adskildte strukturer, hvis man vil skal gøre sig om ranking i toppen
-> weblance, hvis du anvender faroeislands.info (drop the'et, domæner skal være korte og sigende) og tilbyder søgemaskiner/brugere en klar struktur, så er du godt i vej. Prøv at se hvordan de store gør, f.eks. cofman.com
Avatar billede weblance Nybegynder
07. marts 2008 - 21:42 #8
Takker.