Avatar billede electricnet Nybegynder
02. november 2007 - 19:40 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Ikoner er uden anti-alias

Hej gutter,

Jeg har lige fået en ny bærbar ind af huset, og som sædvanlig er der allerede forudinstalleret XP, som selvfølgelig også kommer indbygget med nogle lidt mærkelige indstillinger (selvom det dog ikke er så slemt denne gang).

Som den idiotisk perfektionistiske person jeg er, er her noget der plager mig ved den lille ny til samlingen, og det er at ikonerne i Windows XP er uden anti-alias (og skygge) og altså fremstår helt pixeleret i kanterne. Dette sker overalt på maskinen.

Jeg har både været inde i Egenskaber for Skærm > Udseende > Effekter, Egenskaber for System > Avanceret > Ydevne og slået alt hvad jeg kunne mene ligne det til, men det ændrer sig selvfølgelig ikke og kan ikke rigtig forstå det, da anti-alias og skygger på ikoner siden jeg ved altid har været standard i Windows XP. Jeg har endda været inde i Hjælp & Support og sågar Microsoft's egen webside, men her kan de ikke give andet hjælp end at få mig ind i sidstnævnte dialogboks.

Oprindeligt kørte computeren med XP uden nogen Service Pack. Har dog lige installeret SP2, men som forventet er intet ændret.
Avatar billede hcma Novice
02. november 2007 - 19:54 #1
Kontrolpanel -> System -> fanebladet avanceret -> klik på indstillinger under ydeevne -> tjek at der et sat vinge i "brug skygger til ikoner på skrivebordet".
Avatar billede electricnet Nybegynder
02. november 2007 - 20:04 #2
Som sagt har jeg været inde i denne dialogboks, og jeg har endda sat flueben i samtlige bokse. Det eneste "Brug skygger til ikoner på skrivebordet" gør, er at enable/disable skyggen under teksten ved ikonerne, altså kun teksten og ikke selve ikonerne. Alle ikoner har stadig pixelerede kanter. :/
Avatar billede hcma Novice
02. november 2007 - 21:26 #3
sorry - fik åbenbart ikke rigtigt læst det du skrev.
de pixelerede kanter kan måske have noget med opløsningen at gøre. har du ændret noget ?
Avatar billede electricnet Nybegynder
02. november 2007 - 23:29 #4
Doh -- fandt ud af at det selvfølgelig var fordi farveopløsningen var sat til 16-bit i stedet for 32-bit.

Ellers tak for hjælpen. :D (hvis du sætter et svar, kan du jo få halvdelen af pointene, hvis jeg nu ellers lige kan hitte ud af det)
Avatar billede hcma Novice
03. november 2007 - 10:02 #5
svar :o)
Avatar billede hcma Novice
03. november 2007 - 14:05 #6
takker for point  :o)