Avatar billede nimmr Nybegynder
10. juni 2001 - 03:14 Der er 15 kommentarer

Hjælp søges til forkert flashed BIOS

Jeg ejer et gammelt Octek Rhino 5 motherboard med en fejl flashed Award BIOS. no problem tænker jeg, for jeg ved at Award BIOS´er har en funktion som hedder BOOT-BLOCK BIOS som kan loade en boot-disk op der  indeholder autoexec.bat som skal starte awdflash.exe med nogle nødvendige parametrerer hvis den finder en CMOS error. jeg laver en bootdisk med den rigtige .bin fil og sætter computeren til at starte. hmm, den søger ikke på floppy-drevet. Når men så prøver jeg et andet floppy-drev, heller ikke det søges der på, sådan bliver jeg ved indtil jeg ikke har flere floppy-drev på lager (jeg testede ca 5 forskellige + 3 floppy kabler).

Jeg prøver så at sikre mig at der ER en BOOT-BLOCK BIOS ved at smide et ISA-graffikkort i, og det er der.
Den skriver endda at den søger på floppy drevet, men der sker ikke mere.
Jeg skriver så en mail til teknisk support, og 2 dage efter skriver hatten så tilbage at jeg skal gøre således:

1. mail jeg sender svarer han:
prøv at reset CMOS, hvis ikke det virker lav en floppy osv. (i kender sikkert godt det ævl de folkeskole elever skriver til en :)

jeg skriver så tilbage at det er umuligt det han skriver, og at han må have misforstået mig. Jeg skriver det så lidt mere børnevenligt. Tror i så ikke idioten skriver det samme shit tilbage til mig..

Er der nogle Eksperter eller noget lignene der kan hjælpe mig?? Hvis i skal bruge flere informationer, så har jeg dem alle bare spørg..

PS. TAKKER OCTEK SUPPORT FOR DEN SUPPORT DE HAR.. TAK!
Avatar billede maniacdog Nybegynder
10. juni 2001 - 09:05 #1
Hvorfor kan det ikke lade sig gøre og resette CMOS ?
Avatar billede retaxes Nybegynder
10. juni 2001 - 11:23 #2
Når man flasher en bios, så har man mulighed for at gemme den der ligger i bios, gør man ikke det har du ingen mulighed for at reetablere den gamle bios!
Avatar billede msmows Nybegynder
10. juni 2001 - 13:06 #3
Det du skal er at sætte isagrafikkortet samt diskettedrevet i, INTET andet. Prøv så igen.
Avatar billede jj2 Nybegynder
10. juni 2001 - 13:38 #4
>>nimmr

Jeg har selv en computer med samme type bundkort. -Men jeg har ikke opgraderet bios endnu. -Dels fordi det ikke er nødvendigt og fordi det let kan gå galt. -Med denne computer skal man f.eks. bruge en boot-disk uden himem & emm386.
-Jeg har en gammel computer med et intel-atlantis-bundkort, hvor jeg har indlagt bios-logo uden problemer. -Men jeg læste også brugsanvisningen igennem mange gange først.

-Jeg ser således kun 3 muligheder:
1. -Du må gå ind i bios og gøre A-drev til første boot-drev.
2. -Du må have en ny Flash-bios-chip.
3. -Du kan måske få et service-værksted til at restorere din Flash-bios-chip med en EEPROM-brænder?

Håber det hjælper?
jj2
Avatar billede nimmr Nybegynder
10. juni 2001 - 18:17 #5
maniacdog: det der sker når man resetter CMOS, så tager den default settings, men det er ikke det der er min prob., det er at selve CMOS er forkert.
så kan det være ligemeget hvor meget man reset´er CMOS

msmows: det har jeg gjort

jj2:
1. det kan ikke lade sig gøre siden jeg ikke har adgang til BIOS.
2. Det kunne være en god løsning, men jeg kender ikke nogle der lige har sådan en BIOS på lager. jeg har endda spurgt om jeg ikke måtte købe en fra Octek, men de siger at de ikke har nogle.
3. jeg kender ikke nogle med en EPROM-brænder (har gjort. 2 late)
Avatar billede maniacdog Nybegynder
10. juni 2001 - 19:08 #6
Det ved jeg godt, jeg formuledere mig vist forkert.
Det jeg mente var at, når du har problemer med og boote på disketten så tænkte jeg at det kunne være du havde indstillet den (inden du flashede bios) til og boote på c først.
Så tænkte jeg at hvis du satte CMOS til default så ville denne setting komme tilbage til sit normale og derved boote på A: først.

Men jeg tror egenligt ikke der er så meget og gøre - jeg ved i hvert fald ikke hvad.
Avatar billede jj2 Nybegynder
10. juni 2001 - 20:16 #7
>>nimmr

OK!
-Det bliver spændende at se, hvordan du løser problemet? -Og hvem der kommer med løsningen?
-Kan du oplyse nøjagtig bios-nummer?
-Så vil jeg gøre et forsøg? -Selvom jeg ikke er optimistisk?
-Måske har vi samme bios-nummer?

MVH
jj2
Avatar billede nimmr Nybegynder
10. juni 2001 - 20:32 #8
maniacdog: Jeg tror ikke at de bruger de settings i BOOt-BLOCK BIOS´en siden at dens funktion er at FLashe en fejl flashed BIOS, og det kan kun ske via floppy. den skriver oz: searching for floppy drive media..

jj2:
BIOS: AWARD PCI/PNP 586 fra 1995 S/N: 029793271
det er det der står på BIOS´en
Avatar billede jj2 Nybegynder
12. juni 2001 - 05:15 #9
>>nimmr
Du har opgivet en serie-nummer og det kan formodentlig ikke bruges til bestilling af erstatnings-bios-chip? -Med mindre du kan få en gennem det firma, hvor du har købt computeren?
Bios-nummer har en speciel format som beskrevet nedenfor.
-Det bør faktisk noteres fra opstart-skærmen.
-Så måske er du nødt til at prøve dig frem med forskellige bios-chips?
-Jeg vil undersøge:
1. -Hvad det evt. koster at få fremstillet en kopi af min bios-chip?
2. -Prisen på en EEPROM-brænder så jeg selv kan fremstille backup-kopier af mine bios-chips?

-Jeg vil gerne have indlagt personlig bios-logo på alle mine computere og hvis jeg havde backup ville jeg ikke være så nervøs for at gå igang?

MVH
jj2

Bilag:
Let\'s show you an example of an Award BIOS id:  2A59IZ1DC-00

The first 5 characters identify the chipset. 2A59I stands for the Intel Triton TX chipset. You can find an extensive list of chipsets if you scroll down a bit.

The sixth & seventh character identify the manufacturer: in this case it\'s Z1. If you look at the Award Hardware Vendors list (see below) you\'ll find that the manufacturer is Zida/Tomato

The 8th character (most of the times, not always!) identifies the model. I say \'most of the times\' because the manufacturer can use the same 8th character for all models based on a particular chipset!.

The C-00 at the end doesn\'t mean much.
Avatar billede the_email Nybegynder
12. juni 2001 - 14:39 #10
Hvad hedder mainbordets producent???
Avatar billede the_email Nybegynder
12. juni 2001 - 14:46 #11
Forkert det står foroven, men prøv denne adresse og se om du kan finde dit mainboard og en BIOS update.

http://www.octek.com.hk/
Avatar billede jj2 Nybegynder
12. juni 2001 - 19:39 #12
>>nimmr
Det er tilsyneladende også muligt at købe en bios-chip for $25 i USA?
Jeg har tilfældigvis fundet følgende link: http://www.flashbios.org/newchip.txt
-Som er en bestillings-seddel.

MVH
jj2
Avatar billede jj2 Nybegynder
12. juni 2001 - 20:02 #13
>>nimmr
Ikke USA!! -Men Holland. -Jeg havde ikke læst hele bestillings-sedlen før indsendelse af fortsat svar.
-Det er måske også bedre? -Så gælder EU-regler for reklamationer OSV.
MVH
jj2
Avatar billede nimmr Nybegynder
12. juni 2001 - 23:03 #14
jj2: Jeg har ikke lige lyst til at betale 25$ for en BIOS, det syntes er en hamper pris. jeg vil hellere se om der ikke er en der vil brænde en ny til mig..

the email: jeg har ikke brug for en BIOS update. læs mit prob så forstår du hvorfor
Avatar billede jj2 Nybegynder
13. juni 2001 - 05:51 #15
>>nimmr

OK! -Det er slet ikke usandsynligt? -Du er jo ikke den første som har har en fejl-flash-bios. -Det tager måske bare lidt længere tid?

MVH
jj2