Avatar billede ove.c Nybegynder
21. oktober 2007 - 22:43 Der er 8 kommentarer

Harddisk forsvundet fra Denne computer

Når jeg går ind i denne computer burde jeg kunne se harddiske og drev mv. men en ekstra harddisk som jeg anvender, fremkommer ikke i denne computer.

Inden jeg går videre skal lige nævnes hvordan jeg har bygget PC en – denne er monteret med 2 skuffer bygget ind i kabinettet – den ene skuffe er så monteret med en harddisk der indeholder C drevet (styresystem) – denne harddisk er delt op i 3 partioner hvoraf den ene inde holder C drevet (styresystem)

Den anden skuffe indeholder så en harddisk som jeg anvender til diverse lagerformål – og her er problemet – denne harddisk vises ikke når jeg kigger i Denne computer

Dette ”skuffehul” kan jeg så anvende til forskellige harddiske alt efter formål – jeg trækker bare harddisken ud og skubber en anden ind alt efter formål

Når jeg sætter problem harddisken ind og starter PC en stopper den under opstart og den stopper med sort skærm hvor jeg kan vælge mellem F1 og DEL – F1 for at fortsætter dette gør jeg så – uden der sker videre og jeg må stoppe PC en ved hjælp af startknappen – men efter et par forsøg kører den videre og starter med at køre en CTRLDSK – den med blå skærm hvor den undersøger systemet.

Den løber systemet igennem og melder en meddelelse:
Filpostsegment fortløbende nummer er ikke læselig
Når den er færdig kommer meddelelsen Kontrollen af filer er fuldført
Og så sker der ikke mere – jeg må genstarte maskinen uden denne harddisk og så kører den igen.
Har også prøvet at lægge et par andre harddiske i skuffen og disse virker fint – jeg har også prøvet at lægge problemharddisken i en anden skuffe – samme virkning – så jeg kan udelukke kabler og forbindelser.

Problemet må ligge i harddisken hvorpå der ligger nogle data som jeg meget gerne ville kunne læse

Det skal tilføjes at den pågældende harddisk ikke har kørt i en periode men har været opbevaret i en boks – jeg havde en teori om den kunne have fået fugt under opbevaringen – jeg har haft en fugtmåler lagt i boksen og der er en relativ fugtighed på 72 %

Er der nogen der har en god ide hvad der kan få Harddisken til at blive læselig igen - varme den/køle den/ryste den eller hvad ved jeg.
Avatar billede roomx Nybegynder
22. oktober 2007 - 02:12 #1
Nogle opplysninger i Device-Mangager på den?
Har du forsøgt at installere den i en anden pc?

<<Filpostsegment fortløbende nummer er ikke læselig>>: Kørte du chkdsk eller chkdsk /f ?

Jeg har selv haft gode erfartinger med Hard Disk Manager 2008 Suite for at finde drives i XP-sp2, selv med bad-sectors.
http://www.paragon-software.com/home/hdm-personal
Avatar billede Slettet bruger
22. oktober 2007 - 08:52 #2
Det lyder som om din disk er ved at gå til de evige diskmarker - jeg ville downloade og brænde KNOPPIX http://tyge.sslug.dk/knoppix/ (skal brændews som bootimage) boot op på cdèn så bør du ha` en mulighed for at kopiere dine data til en anden destination
Avatar billede ove.c Nybegynder
22. oktober 2007 - 23:55 #3
Tak til jer begge to for jeres kommentarer

roomx du skriver: Nogle oplysninger i Device-Mangager på den? Jeg forstår ikke rigtigt hvad du mener
Har du forsøgt at installere den i en anden pc? – nej det har jeg ikke
Kørte du chkdsk eller chkdsk /f? – det ved jeg ikke – den startede selv – men det den gjorde var ligesom man beder den om at undersøge for fejl – og når man genstarter begynder den at vise en blå skærm og viser med enkeltlinier hvor langt den er kommet

helgec. – jeg vil prøve at downloade dette knoppix program – forstår jeg dig ret at jeg dovnloader det og lægger det på en CD – sætter PC en ´i biossen til at starte på CD Rom drevet – og starter op med CD Rommen som opstart - og så håbe på at den kan læse den defekte harddisk

Jeg har bestilt den ny USB harddisk – når jeg får den vil jeg prøve ovenstående – det harddiskplads jeg i øjeblikket har til rådighed er ikke nok til at rumme de data der er på den defekte harddisk

Har du kommentarer til ovenstående – har jeg misforstået noget må du meget gerne lægge en kommentar
Avatar billede Slettet bruger
23. oktober 2007 - 08:03 #4
Du har forstået mig helt rigtigt
Avatar billede ove.c Nybegynder
23. oktober 2007 - 20:17 #5
helgec - helt fint - jeg skal nok komme tilbage når jeg er længere fremme med projectet/mvh Ove
Avatar billede Slettet bruger
31. oktober 2007 - 18:53 #6
Respons
Avatar billede ove.c Nybegynder
31. oktober 2007 - 19:22 #7
helgec - tak for din opmærksomhed - jeg har lige fået min løse harddisk - jeg skal lige have nogle ting på plads så begynder jeg at eksperimentere og så skal jeg nok komme tilbage - forresten er den den samme helgec der også ind imellem fremkommer på davk?
Avatar billede ove.c Nybegynder
31. oktober 2007 - 21:32 #8
Så er jeg tilbage igen - jeg downloadede fra knoppix siden programmet KNOPPIX_V5.0.1CD-2006-09-25-DA.iso .md5 - lagde dette på en CD - satte PC en til at starte på CD Rommen (fra knoppix) - startede maskinen med den defekte Harddisk og den starter op på nøjagtigt samme måde som den gør på normal vis med den defekte HD nemlig i slutningen starter den med at køre en CHKDSK - den med den blå skærm - den fortæller blot at filerne er ulæselige.

Jeg kiggede på nettet og fandt en video hvor man foreslår at harddisken lægges en tur i dybfryseren og efterfølgende laver nogle bevægelser med den dybfrosne med den i hånden så man ligesom fik læsehoverne løsnet - er der nogen der har erfaringer med denne model? - eller har andre gode ideer?