Avatar billede xylene Nybegynder
16. oktober 2007 - 14:15 Der er 6 kommentarer

Opdeling af Harddisk.

Hej

Jeg har for et par mdr siden, anskaffet mig en ny pc. Uden windows instalation. Dum som jeg var, får jeg ikke opdelt min harddisk. Efter instalation af windows XP pro, har jeg kun eet stort drev.

Og jeg får endda kun 125 GB på drevet. Harddisken er på 250 GB.

Nu vil jeg gerne have fat i resten af de GB. Hvordan kan jeg dele min harddisk op i et C og D drev, uden at formatere drevet?

Jeg vil gerne undgå at noget bliver slettet.

Jeg forstiller mig derefter, at jeg så kan flytte filer og mapper over på det nye D drev. Så jeg kan lave en clean instalation af XP.

På forhånd tak.
Avatar billede peet-49 Novice
16. oktober 2007 - 14:18 #1
Du opretter og formaterer resten i diskhåndtering.
Avatar billede peet-49 Novice
16. oktober 2007 - 14:19 #2
Du får kun resten, hvis du har indstalleret service pack 1 eller 2
Avatar billede Slettet bruger
16. oktober 2007 - 14:23 #3
Du kan resize eller splitte en bestående partition med "gparted" http://www.helgec.dk/gparted.html
16. oktober 2007 - 14:48 #4
Generelt ->
Du kan hente ServicePack2 (SP2) her som 'løs' fil (~280Mb):
http://intern.sdu.dk/it-service/tjenester/ftphotel/ftpindhold/
Download/copy til et passende sted på din PC.
Afbryd fra det 'farlige' internet (stikket fysisk UD).
Instaler SP2 pakken.
Når det er så gået godt og efter en genstart eller to - først DA tilslut internettet igen og gå i start ->programmer ->Windowsupdate og lade din maskine scanne for nyeste opdateringer. Installer dem du får anbefalet.
Der skal nok være mere end 90 'pakker' ...
Avatar billede kfz Nybegynder
16. oktober 2007 - 22:35 #5
du kan oprette en partition af den frie plads med partitionmagic, uden at slette de data du har på harddisken i forvejen.
Avatar billede Slettet bruger
15. november 2007 - 19:51 #6
hallooooo