Avatar billede oneal Nybegynder
10. oktober 2007 - 20:36 Der er 22 kommentarer

DVD brænder væk

Jeg har gennem et stykke tid haft en ustabilt dvd brænder. En gang i mellem når jeg gik ind i mit brænde program så var der ingen dvd brænder. Hvis jeg så genstartede kom det tilbage og jeg kunne brænde. Nu er der imidlerid sket det at jeg overhovet ikke kan få forbindelse til min brænder. Så vidt jeg kan se er den inde i bios'en. Hvis jeg går ind og vil vælge boot enhed kan jeg i hvertfald se den. Men hvorfor er den ikke i windows?

Håber der er nogen der kan hjælpe mig.
Avatar billede haverslev Novice
10. oktober 2007 - 20:56 #1
Prøv følgende. Klik på Start – Klik på Kør > Skriv: Regedit  - OK
Gå ned til HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Class\{4D36E965-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}  ( findes kun en mappe der begynder med: 4D36E965 )
Hvis 'Upperfilters' eller 'Lowerfilters' står der, så slet dem.  –  Genstart Pc`en
Avatar billede oneal Nybegynder
10. oktober 2007 - 21:14 #2
Det hjalp lidt. Efter at have genstartet kunne jeg se min brænder i enhedshåndtering og jeg kunne se egenskaberne for den. Men så prøvede jeg at søge efter hardware ændringer og så forsvandt den igen?!? Hvad kan der være galt?
Avatar billede oneal Nybegynder
10. oktober 2007 - 21:16 #3
og jeg ser nu at LowerFilters (som jeg tidliger slettede) igen er kommet i registreringsdatabasen...
Avatar billede haverslev Novice
10. oktober 2007 - 21:19 #4
Har du flere forskellige brænderprogrammer installeret?
Hvis ja, så prøv at slette, så du kun har det du vil bruge og gå så ind og slet Upperfilters/Lowerfilters igen.
Avatar billede haverslev Novice
10. oktober 2007 - 21:23 #5
Ps. check evt. også at kablet til DVD er korrekt monteret, at det ikke er revet løs.
Det er set nogle gange at det kan være den fejl, idet stikket ikke har været sat ordenligt på fra starten og varmen efterhånde får det mere "løst"
Avatar billede oneal Nybegynder
10. oktober 2007 - 21:39 #6
Jeg har ikke mere end et brænderprogram, og har lige tjekket at kabler sidder ok.
Lige efter jeg har genstartet står der ikke noget LowerFilters i reg. databasen, men hvis jeg så går ind i enhedshåntering og søger efter hardware ændringer så forsvinder min brænder og derefter kan jeg se i reg. databasen at der står LowerFilters igen?
Avatar billede haverslev Novice
10. oktober 2007 - 21:56 #7
Når du lige har fjernet Upper/Lowerfilters og genstartet pc`en, så prøv som det allerførste at gå i enhedshåndtering og klik på + udfor CD/DVD-drev og h-klik på dit (dine) cd/dvd drev og vælg fjern og genstart.
Vent på at windows finder og installere enheden (erne)igen
Avatar billede oneal Nybegynder
10. oktober 2007 - 22:23 #8
Jeg har prøvet at gøre som du foreslog (haverslev), men jeg synes ikke at jeg kan se at windows installere efter genstart. Men drevet står dog igen i enhedshåntering. Problemet er dog ikke løst alligevel. Jeg kan ikke læse fra de cd'er/dvd'er som jeg sætter i drevet. Og når jeg søger efter hardwareændringer forsvinder drevet igen. Kan det være noget med min BIOS? Kan oplyse at jeg har et ASUS P5B deluxe bundkort.
Avatar billede haverslev Novice
10. oktober 2007 - 22:45 #9
Ummidelbart skulle der ikke være nogen problemer med Bios i den forbindelse.
Prøv dette fix:
http://www.dougknox.com/xp/scripts_desc/xp_cd_dvd_fix.htm

er på vej i seng, men vil lige "drømme" om der er et eller andet vi kan gøre ;o)
Avatar billede oneal Nybegynder
16. oktober 2007 - 19:54 #10
SÅ er jeg tilbage igen. Jeg har prøvet lidt forskelligt og i forskellige rækkefølger. Men dog uden at blive klogere. Da jeg startede comp. op fredag virkede min brænder igen. Da jeg så startede den op lørdag var den gal igen. Lige siden har jeg prøvet alle mulige kombinationer med hensyn til at slette i reg. databasen og bruge xp_cd-dvd-fix.exe. Men uden held...

Men mange tak for hjælpen so far. Er der mon flere gode tricks jeg kan prøve?
Avatar billede haverslev Novice
16. oktober 2007 - 20:24 #11
Tja, kan da lige prøve et enkelt trick mere ;o)

H-klik på denne computer, klik på Administer, klik på Diskhåndtering i venstre side
Nu kommer der en boks op, som viser dine drev og i den nederste kan du køre lidt ned med piletasten og du vil se dine CD/DVD drev
H-klik på det drev der er problemer med og vælg "skift drevbogstav og sti"
Ny bogs, her klikker du på knapen "rediger"
Vælg et nyt bogstav i dropdown menuen - tag et langt ned i rækken, så det ikke konflikter med f.eks usb ting du tilkobler computeren - f.eks R
Avatar billede oneal Nybegynder
16. oktober 2007 - 20:32 #12
Mine drev står der desværre ikke
Avatar billede oneal Nybegynder
16. oktober 2007 - 20:48 #13
Har netop genstartet og prøvet igen. Nu står mit drev derinde, og jeg har skiftet drev-bogstav. Det forandre dog ikke noget. Hvis jeg vil åbne mit drev får jeg en fejl hvor den siger at der er en I/O-enhedsfejl. Hvis jeg går ind i enhedshånteringen og ser efter hardware ændringer så forsvinder mit drev igen...
Avatar billede haverslev Novice
16. oktober 2007 - 20:52 #14
Hmm, har du dem i Enhedshåndtering ?

Prøv at gå i Bios og lav en Load "Default settings" eller den kan mulivis hedde "load optimized settings" - normalt kan man trykke på F9 for at loade og derefter på F10 for at gemme med Y
For at komme i bios skal du trykke på "DEL" eller "F2" i opstarten - det står som regel på skarmen - inden window loades.
Avatar billede haverslev Novice
16. oktober 2007 - 20:58 #15
Er er enhederne på samme kabel eller er der en harddisk på kablet også?
Er den ene jumpet som MASTER. den der er sidst på kablet og den i midten er jumpet som SLAVE?
Eller er der en på hver sit kabel og de så er jumpet som Slave og en harddisk i enden af kablet og den er MASTER ?
Avatar billede oneal Nybegynder
16. oktober 2007 - 21:01 #16
Den sidder på et kabel for sig. Min harddisk er en sata2. Min brænder er sat til master
Avatar billede haverslev Novice
16. oktober 2007 - 21:12 #17
Ok det er sata
Er den så sat på SATA 1 eller SATA 2 stikket på bundkortet ?
Skulle helst være på SATA 2 og HDD på SATA 1.
Avatar billede oneal Nybegynder
16. oktober 2007 - 21:18 #18
Undskyld, det er mig der ikke er klar i min melding. Min brænder køre på ide porten, og min harddisk køre på en sataport
Avatar billede haverslev Novice
16. oktober 2007 - 21:28 #19
Ok fint nok - det ændre dog ikke på, at din brænder skal være jumpet som Master når den er ene på kablet og sidder i "enden" af kablet, selvom der evt. er et stik midtpå også.

http://support.microsoft.com/kb/891894/da
Avatar billede oneal Nybegynder
16. oktober 2007 - 21:32 #20
den er jeg med på, og sådan sidder det også
Avatar billede haverslev Novice
16. oktober 2007 - 21:46 #21
Hvis ikke tricket i linket 16/10-2007 21:28:19 hjælper, så har jeg desvæære ikke mere lige pt. Kan do ikke udelukke at det er et defekt IDE kabel eller eller et af stikkene
Avatar billede oneal Nybegynder
17. oktober 2007 - 20:50 #22
hmmm. det var ærgeligt. Jeg har lige prøvet at skifte mit IDE kabel, men det hjælper heller ikke.