Avatar billede shaze Nybegynder
30. september 2007 - 22:06 Der er 8 kommentarer

Vista nupper over 50 % ram?

Nu har jeg lige fået ny computer med dertilhørende Vista, og der er jo alle mulige sære ting der kører. Inkl. en fin lille CPU/RAM-måler-gadget, der melder om 54 % RAM-brug selv når computeren intet laver.. (ellers havde jeg nok ikke opdaget det :P)

Jeg tjekkede inde i joblisten, og her siger den også nogen og halvtreds % - kan det virkelig passe?? Der er 2 GB RAM.

Kan det have noget med Intel turbo memory at gøre? Jeg forstår ikke helt, hvad det er.. men det er i hvert fald et program, der er slået til ?
Avatar billede kenp Novice
30. september 2007 - 22:57 #1
Dit grafikkort kan godt have taget noget af dine ram.
Avatar billede graf Nybegynder
01. oktober 2007 - 01:51 #2
Hvor meget RAM har du i alt? Vista kan "klare sig" med 1 GB men mere anbefales (2 skulle kune gøre det - selv har jeg 4.)
Hvis du bruger sidepanelet ædes der RAM. Prøv i fald at slå det fra, hvis du fifler med grafik (billed/video) eller tunge spil (flysimulatorer fx).

mvh Graf
Avatar billede ranglen Nybegynder
01. oktober 2007 - 01:59 #3
Det er sikkert Vistas superfetch feature. Den har der været snakket meget om. Hvis du alligevel ikke bruger rammen til noget, så forsøger Vista at forudsige dine næste træk, og indlæse programmer i rammen
Avatar billede shaze Nybegynder
01. oktober 2007 - 08:40 #4
Er ikke helt klar over hvilket grafikkort der ligger i den.. :)

Der er 2 GB RAM, og det bliver hverken værre eller bedre når jeg slår sidepanelet fra. (Det er den der gadget-ting i højre side, ikke?)

Hvis det er Vistas superfetch feature, så skal jeg ikke bekymre mig mere om det? Den "giver" mig rammene tilbage når jeg skal bruge dem?
Avatar billede juleulven Nybegynder
01. oktober 2007 - 17:45 #5
vista forbruger som standard væsentlig mere ram end xp gør. til gengæld sætter vista alle processor på hold og reallokere ressourcerne når noget sætter krav...

derved bør du ikke opleve specielt mange problemer... skulle du alligevel gøre dette bør du gøre følgende:

1. luk gadgets permanent
2. sørg for at grafiske indstillinger står til: bedste ydelse
3. fjern Aero
4. fjern indexseringen i vista
5. fjern systemgendannelse...

hos mig gjorde det, at mit pagefile faldt fra 1.25GB til 1.01GB

PT har jeg teamspeak, outlook2007, IE7.0, Steam, Hamachi, trillian, avast av aktive. (+ de indbyggede ting der ligger i vista) og jeg forbruger nu:

7-15% cpu
1.290mB ram
1.321mb sidefil
men jeg starter stadig World In Conflict og andre tunge spil rigtig hurtigt.

jeg har dual core 2 2.4GHz og 3gb ram
Avatar billede johnstigers Seniormester
01. oktober 2007 - 19:51 #6
turbo memory  er en teknologi der tillader grafikkortet at tage af system rammen.
Turbo Memory er din synder, og det kan slåes fra i BIOS.
Avatar billede johnstigers Seniormester
01. oktober 2007 - 19:54 #7
"hos mig gjorde det, at mit pagefile faldt fra 1.25GB til 1.01GB"

Undskyld men du kunne have nøjedes md pkt. 2 og 3 + 250 Mb er ingenting i en dynamisk sidefil..
Avatar billede ranglen Nybegynder
01. oktober 2007 - 21:11 #8
Når Vista angiver forbruget i procent, er det så ikke ud af den brugbare mængde ram? Hvis noget af rammen er afsat til gfx, indgår det vel ikke i udregningen (en forestilling jeg gør mig oppe i mit hoved :)