Avatar billede tinem Novice
02. september 2007 - 14:11 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Eksportere navn og emailadresse, importere i Outlook Express

Jeg har en mysql database samt et exel-ark med en masse informationer, men skal kun bruge navnene og mailadresserne, fordi jeg skal sende mails til 100 personer og vil bruge Outlook Express 6 , hvor jeg vil oprette en gruppe og sende dem samlet. Jeg har så samtidig ReadNotify installeret, hvorfra jeg kan få at vide om disse mails bliver åbnet, derfor bruger jeg Outlook Express.

Jeg kan ikke lige overskue, hvordan jeg gør dette nemmest. Er der nogen som kan hjælpe?

/Tine
Avatar billede nemlig Professor
03. september 2007 - 15:42 #1
Hej Tine.
Har du fået det løst?
Du skal i øvrigt vide, at ReadNotify ikke giver 100% sikkerhed for om emailen er læst. Hvad med de personer som anvender email-program, som ikke understøttes, eller måske mere almindeligt, at sikkerhedsindstillingerne sikrer, at der ikke returneres en kvittering.
Forslag til hvordan du samler dataene:

1. Via phpmyadmin eksporterer du dataene til Excel eller en kommafil.
2. Importere MySQL-dataene i Excel og fjern de kolonner, der ikke skal anvendes.
3. Kopierer mail-adresserne fra det "gamle" excelark over i den nye.
4. Eksporter derefter dataene fra Excel til kommafil.
5. Indlæs dataene i dit adressekartotek og grupper.

Sig til, hvis der skal mere specifikt.
Avatar billede tinem Novice
03. september 2007 - 16:38 #2
Takker for svaret. Jeg har informationerne både i mysql OG Excel. Har nu lavet en excel-fil, hvor kun navnene og mailadresserne findes, men jeg kan ikke se at jeg kan eksportere, men måske er det fordi jeg bruger Officepakken 2000?

Jeg ved godt at readnotify ikke fanger alle desværre, men der findes vel ikke noget bedre, vel?
Avatar billede tinem Novice
03. september 2007 - 16:40 #3
MEN måske ville det være nemmere at eksportere direkte fra phpmyadmin, men jeg har brug for hjælp til hvordan jeg får gjort det rigtigt og kun får navne og mailadresser i kommafilen?
Avatar billede tinem Novice
03. september 2007 - 16:52 #4
Jeg gemte fra mysql som csv og importerede i Outlook Express og voila, det virkede, MEN der er problemer med æ ø og å?
Avatar billede nemlig Professor
03. september 2007 - 19:44 #5
Når du eksportere, skal du vælge at eksportere til "Microsoft Excel 2000".
Så vil jeg vælge, at indlæse dataene i Excel, for derefter at fjerne de kolonner, du ikke skal anvende. Gem herefter som kommafil og importere i dit adressekartotek.
Avatar billede tinem Novice
04. september 2007 - 11:32 #6
Jeg er glad for at du vil hjælpe, men vi taler altså lidt forbi hinanden. Jeg har to gange nævnt at jeg HAR oplysningerne i en excel-fil og kan derfor IKKE forstå hvorfor jeg skal bruge phpmyadmin overhovedet?

Til andre som skal prøve det samme: I Excel valgte jeg "Gem som" Filtype: CSV (semikolonsepareret) og fik så en csv fil, hvor æ ø å vistes fint. Outlook Express "Importer" - Andet adressekartotek - Tekstfil (semikolonseparerede værdier) - Importer og fulgte så vejledningen og nu er alle navne og emailadresser smukt kopieret ind i Outlook Express.:-)

Nu skal jeg så bare have lavet en gruppe og det ville jo have været smart hvis disse importerede informationer kunne være gemt direkte i en gruppe, istedet for at jeg nu skal til at udplukke navnene manuelt. Men så heldig kan man vel ikke være?
Avatar billede nemlig Professor
04. september 2007 - 12:45 #7
Jeg forstod på dine seneste indlæg kl. 16:40 og 16:52, at du eksporterede fra MySQL (=Phpmyadmin). Men godt at det virker i Excel og at importen til OE også virker. Så er der kun grupperingen tilbage, men du er nok ikke så heldig.

Når du laver din gruppe, kan du jo tilføje hele molevitten på 1 gang.
Du kender sikkert hvordan du markere flere emails ved hjælp af "alt" og "Ctrl" tasterne.
Men du får det lige alligevel.
Hold Ctrl-tasten nede samtidig med at du klikker på de personer, du vil have tilføjet. Så markeres kun dem du klikker på.
Hvis du holder Alt-tasten nede samtidig med at du klikker, tager den alle poster med fra 1. markering til den post du klikker på.
Avatar billede tinem Novice
04. september 2007 - 13:05 #8
Takker mange gange for din hjælp og hvis du skriver et svar, giver jeg dig med glæde point.:-)
Avatar billede nemlig Professor
04. september 2007 - 13:18 #9
Hermed svar :-)