Avatar billede golyf Nybegynder
01. september 2007 - 15:57 Der er 6 kommentarer

"System" bruger meget CPU

Jeg har forsøgt at lave en lille billig PC til at stå i stuen og vise film og spille musik.

Hardware:
EPIA EX1500G bundkort med VIA C7 cpu på 1,5 GHz
1 GByte ram
500 GByte harddisk

Software:
WinXP sp2 med alle updateringer og nyeste drivere
Foobar2000
Medie Player

Når jeg spiller musik (uanset om det er OGG eller MP3 filer) så ligger CPU forbruget omkring 50% til 60%. Medieplayeren ligger lidt højere end Foobar.
De 49% til 55% er processen system. Den burde kunne ligge under 10%. RAM forbruget ligger på ca. 200-250 Mb.

Jeg har prøvet at skifte/updatere MP3 codec og Sata driveren.

Nu er jeg tør for ideer. Please hjælp.
Avatar billede hcma Novice
01. september 2007 - 16:50 #1
Avatar billede j3ppah Novice
05. september 2007 - 10:39 #2
Hehe.. håber ikke du snakker om ledig system process, præv at se hvad den ligger på når du ikke har noget åbent :)... hvis den ligger på omkring 90-100% er det sku nok den der viser hvor meget der er ledigt ;)
Avatar billede golyf Nybegynder
05. september 2007 - 12:24 #3
Nej. Desværre har jeg ikke lavet den fejl. Jeg har 'forsket' lidt i problemet og her er lidt ekstra. Da jeg slog equlizeren fra faldt CPU load med ca. 20% til 30 - 40%.

Desuden er det ikke helt præcis at sige at det gælder ved MP3 afspilling. Nogle MP3'ere (typisk dem jeg ikke selv har lavet) falder CPU load til 10-20%, hvilket er ok. Det gælder også for ca. halvdelen af mine OGG filer.

Jeg har selv pakket mine egne CD'er med Lame 320 KBps mener jeg. OGG'erne har jeg ikke rørt ved.

HCMA: Interesant link. Jeg har ikke haft brug for det, men har gemt det til 'hvad nu hvis...' formål.
Avatar billede hcma Novice
05. september 2007 - 13:19 #4
løbet tør for ideer  (har ingen erfaring i hvordan musik, video og/eller film kan sluge kræfter o.s.v., da jeg ikke har noget af det på min pc og heller ikke får det i den nærmeste fremtid)
Avatar billede golyf Nybegynder
05. september 2007 - 14:02 #5
Hvis ikke der kommer bedre bud, står du jo til at suge alle de satsede points. Dit link har ført mig spændende steder hen....
Avatar billede hcma Novice
05. september 2007 - 15:10 #6
ingen points til mig -
hvis der ikker kommer tilfredsstillende løsningsforslag, kan du jo selv lægge et svar og så acceptere det ;o)