Avatar billede xicrow Nybegynder
29. august 2007 - 13:48 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Database navne med mellemrum og bindestreg

Hey eksperter.

Jeg sidder og roder rundt i ASP med at lave en oversigt over alle database i en MySQL database.

Som det er lige nu, er jeg godt og vel færdig, men jeg har dog et problem, som går på at jeg får en fejl, så snart der er en database med enten mellemrum eller bindestreg i navnet.

Så vil jeg lige høre om det er fordi der ikke må være mellemrum eller bindestreg i database-navne ?

Eller om der er en måde jeg kan kan vælge databaser selv om der er mellemrum eller bindestreg i navnet ?

Håber i kan hjælpe.

/xicrow
Avatar billede nielle Nybegynder
29. august 2007 - 13:53 #1
Der er en masse rigtigt gode grunde til at *undgå* den type navne.

Men ellers kan du i MysSQL omgive den slags bavne med "backtics" - `-tegn:

SELECT `for navn` FROM `navne-tabel` WHERE `efter navn` = 'Hansen'
Avatar billede fsconsult.dk Nybegynder
29. august 2007 - 13:57 #2
Med backstrokes (hedder det vist), kan du have både mellemrum, bindestreger, specialtegn og danske bogstaver i både database, tabel- og feltnavne, og iøvrigt bruge ellers reserverede ord som samme navne.

Det er dog en RIGTIG dårlig ide at udnytte denne feature, hvis man ikke har en meget god grund, da man vil få fejl eller underlige resultater, hvis man enkelte steder glemmer disse nødvendige backstrokes.
Avatar billede xicrow Nybegynder
29. august 2007 - 14:04 #3
Mange tak for det hurtige svar.

Og det skal da endeligt heller ikke opfattes således at jeg har tænkt mig at bruge det, fik blot en fejl ved databaser hvori jeg havde mellemrum eller bindestreg.

Men da jeg er ved at lave en oversigt over alle databaser på en server, ville det være rarest at kunne vise ALLE databaser, selvom de måske er skrevet forkert :S

Men nu da jeg har fundet årsagen til mit problem, har jeg også lagt en advarsel ind til evt. brugerer af mit script, således at de bliver anbefalet om at ændre deres database navne, hvis de har brugt nogen af de "forkerte" tegn.

Kan i ikke begge to smide et svar, da jeg har fået noget nyttigt ud af jeres forklaringer.
Avatar billede nielle Nybegynder
29. august 2007 - 14:10 #4
Svar :^)
Avatar billede xicrow Nybegynder
29. august 2007 - 14:11 #5
hmm.. hvordan deler man point ???
Avatar billede fsconsult.dk Nybegynder
29. august 2007 - 14:31 #6
bare giv det til nielle....  ;-)
Avatar billede xicrow Nybegynder
29. august 2007 - 14:45 #7
ok... som sagt, så gjort...
Mange tak for hjælpen

/xicrow
Avatar billede nielle Nybegynder
29. august 2007 - 17:52 #8
Takker for point :^)