Avatar billede lonepeter Novice
24. august 2007 - 12:19 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Virus sikkerhed ved backup

Hejsa...

Almindeligvis så tager jeg backup af min computer til DVD+R skiver ved hjælp af Nero. Backuppen omfatter hovedsageligt dokumenter af forskellig art, billeder i form af jpg og psd og så videre.

Mit spørgsmål er så, hvis nu at jeg en dag får virus eller anden malware på min computer uden umidlbart at opdage det, vil mine backup skiver, som er brændt efter computeren fik virus, så også være inficeret?!

Hvad hvis jeg i stedet for at brænde til DVD skiver, købte en ekstern harddisk og overførte backup data via stifinder, ville virusen så typisk også brede sig til den eksterne harddisk, eventuelt lige så snart at den blev tilsluttet - og hvad med hukommelseskort i kamera etc?!

Hilsen Peter
Avatar billede nva Praktikant
24. august 2007 - 13:48 #1
Det afhænger fuldstændig af hvad formål virussen har. Sandsynligvis vil dine DVD-skiver ikke få virus - men igen afhænger det af førstnævnte formål.
Det samme gælder for de andre medier du nævner.
Avatar billede nva Praktikant
24. august 2007 - 13:52 #2
Avatar billede langbein Nybegynder
24. august 2007 - 17:37 #3
Det er en stor prinsippiell forskjell mellom et aktivt virus/en aktiv trojan kontra en passiv utgaver av denne samme art.

Et virus/en trojan som kun er tilstede som en fil og som ikke er aktivisert vil i seg selv ikke kunne utføre noen skade eller by på noen problemer før den er aktivisert. Så godt som all malware (virus/trojanere osv) er i virkeligheten et program. Så lenge programmet (viruset) ikke kjøres eller startes opp så medfører det heller ikke noe problem.

En backup CD eller en Backup DVD vil kunne ha fått overført filene til en malware men den vil sånn sett allikevell ikke være infisert med en aktiv virus.

Hvis man for eksempel har fått lagret filer på en CD og det viser seg at filene inneholder virus (som ikke er aktiviserte) så kan man gå fram slik:

Man kan kopiere filene fra CD'en inn i en directory på harddisk eller PC. Selv om disse filene skulle inneholde virus så vil ikke dette nødvendigvis være et problem for PC'en. Før man gjør noe annet (som kan aktivisere eventuelle virus) så scanner man gjennom filene ved hjelp av PC'ens virusprogram. Dersom denne da eventuelt finner ikke ktiviserte virus så vil det normalt sett være problemfritt å få fjernet disse, så lenge dette skjer før virus har blitt aktivisert.

Ikke aktive virus er langt mindre problematiske enn de som har blitt aktivisert.

(Et virus eller en malware er et program som er laget for et destruktivt formål. Så lenge dette programmet ikke på en eller annen måte har blitt startet opp så kan det heller ikke medføre noen skade.)

Det vil normalt gå bra å lagre backup data på CD og er man i tvil, eller hvis man ønsker å være på den sikre side så kan man scanne gjennom datainnholdet i backupfilene før man tar dem i bruk.
Avatar billede nva Praktikant
24. august 2007 - 22:09 #4
Lægger et svar, som du bare afviser, hvis du ikke kunne bruge mit input.
Avatar billede lonepeter Novice
25. august 2007 - 09:08 #5
Hej nva og langbein...

Tak til er begge for jeres respons, jeg kan altså konkludere at det er lige sikkert eller usikkert uanset om jeg tager backup til dvd skiver eller ekstern harddisk...

Peter
Avatar billede langbein Nybegynder
25. august 2007 - 13:52 #6
Hallo Peter ..

Takker for pints. Når det gjelder USB harddisks, så har de den fordel at de kan scannes for malware, samtidig som man også kan slette malware mens data er på disk.

Totalt sett så ville jeg vel tro at den største grad av sikkerhet følger ved å lagre data på DVD, ettersom man da kan ha flere generasjoner av uavhengige backups.
Avatar billede lonepeter Novice
25. august 2007 - 14:04 #7
Hej igen langbein...

Ja, det er selvfølgelig rigtigt, at man på dvd gemmer hver backup uafhængigt af hinnanden...