Avatar billede donslund Nybegynder
24. august 2007 - 10:29 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til query

Jeg har brug for hjælp til at udforme en query.

Jeg har 2 tabeller

1. (videotabel)
uid
title
person

2. (persontabel)
uid
navn
related_to

videotabel.person er relation til persontabel.uid
persontabel er relation til persontabel.uid

Det jeg skal finde er, ud fra et videotabel.uid, de videotabel.uid som tilhører personer i persontabel.related_to

Skrevet på en anden måde. Et video.uid's persons relaterede personer vieoers uid.

Er det til at forstå? Ellers forklarer jeg gerne nærmere.

Håber virkelig der er nogen der kan hjælpe.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
24. august 2007 - 10:41 #1
Kan een person have flere videoer? Kan en video knyttes til flere personer?
Avatar billede donslund Nybegynder
24. august 2007 - 10:45 #2
1 person kan have flere videoer, 1 video kan kun have 1 person.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
24. august 2007 - 11:11 #3
Ok - men det er lidt sort snak alligevel. Kom lige med relevant eksempelindhold fra de to tabeller, og ønsket resultat.
Avatar billede donslund Nybegynder
24. august 2007 - 11:56 #4
Personer
Uid: 1
Navn: Ulla
Related_to:

Uid: 2
Navn: peter
Related to: 1

Uid: 3
Navn: Svend
Related_to: 1

Uid: 4
Navn: Yrsa
Related_to:

Videoer
Uid: 1
person: 1

Uid: 2
Person: 2

Uid: 3
Person: 2

Uid: 4
person: 4

Uid: 5
person: 3

Hvis jeg så kender video.uid: 1, så skal jeg ende ud med video.uid: 2,3,5 da video.uid 1's person relaterer til person 2 og 3 og det derved er disse 2 personer videoer.

Er det mere overskueligt?
Avatar billede donslund Nybegynder
28. august 2007 - 09:08 #5
Opgav du? Det kan jeg godt forstå. Jeg kan heller ikke regne den ud.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
28. august 2007 - 10:31 #6
Ikke endnu - men det kræver mere end 30 sekunder ;)
Avatar billede donslund Nybegynder
28. august 2007 - 10:37 #7
Ja, naturligvis.

Tak for din tid.

Glæder mig til at se hvad du kommer op med. Jeg er nemlig lidt lost på denne. Er en dør til andet ens simpelt SQL.
Avatar billede kjulius Novice
29. august 2007 - 17:44 #8
Hvad med denne her?

SELECT v2.uid, v2.title, v2.person
FROM Videoer v1
INNER JOIN Personer p1 ON v1.person = p1.uid
INNER JOIN Personer p2 ON p1.uid = p2.related_to
INNER JOIN Videoer v2 ON p2.uid = v2.person
WHERE v1.uid = 1
Avatar billede donslund Nybegynder
29. august 2007 - 21:47 #9
Den tror jeg lige jeg vil se om jeg kan få til at virke. Tak.
Avatar billede donslund Nybegynder
29. august 2007 - 22:27 #10
Det skal flettes ind i lidt Typo3, så jeg har desværre kun den mulighed at bruge noget der kommer efter WHERE. Min sætnign skal starte med AND ...

Det lyder sikkert mærkeligt, at det er så låst, men jeg håber det stadigvæk kan lade sig gøre.
Avatar billede kjulius Novice
30. august 2007 - 12:04 #11
Det lyder bare rent ud sagt helt forkert!
Jeg kender ikke noget til TYPO3, ud over, at det er et meget kendt produkt af dansk herkomst. Men at man kun kan ændre i kriterierne, ville jo gøre arbejdet med produktet næsten umuligt. Der må være en "bagvej" et eller andet sted.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
31. august 2007 - 11:26 #12
Hvis det er korrekt med de restriktioner, så kan jeg heller ikke hjælpe. Det ligner netop en join mellem 3 tabeller, hvor de 2 er samme tabel (med forskelligt alias i SQL-en).
Avatar billede donslund Nybegynder
22. januar 2008 - 16:48 #13
Jeg lukker lige denne