Avatar billede kev. Nybegynder
18. august 2007 - 11:01 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Max. width og height i Illustrator?

Hejsa,

Er der nogen, der kender til et eventuelt maks. på width og height i Illustrator-filer?

Jeg skal lave et banner på 6,00 meter x 1,20 meter, og vil sætte dette i: New document > Artboard Setup > Width / Height

Men jeg får følgende fejlmeddelelse:
"The value must be between 0,0353 cm and 577,9557 cm."

Er dette en fast begrænsning i Illustrator? Eller kan det skyldes min computer? (at Illustrator vurderer, at jeg eksempelvis ikke har ram nok til at håndtere en fil af denne størrelse?)

Og hvordan kommer jeg eventuelt videre? Deler banneret/layoutet op i flere stykker, eller?

// Kevin
Avatar billede prodic Mester
18. august 2007 - 11:33 #1
Umiddelbart tror jeg det er en fast begrænsning de har lagt ind. Lidt ala Photoshop's maksimum dokumentstørrelse.
I dit tilfælde kan du - såfremt du udelukkende anvender vektorelementer - lave dokumentet i 1/2-størrelse, 1/3-størrelse eller 1/10-størrelse og lade trykkeren klare resten.
Når vi laver lign. størrelser, så laver vi ofte et InDesign-job i enten hel eller halv størrelse, og placerer elementerne der i. Dog fordobler vi altid opløsningen på pixelelementer tilsvarende.
Det har hidtil aldrig været et problem, og ofte beder trykkeriet ligefrem om filen i et givet format eller skala.
Avatar billede kev. Nybegynder
18. august 2007 - 12:13 #2
Ja, hvis det hele var vektorbaseret, ville det jo være nemt at skalere, men nu ved jeg på forhånd, at der skal anvendes billeder også... men hvis jeg f.eks. laver det i halv størrelse og sikrer mig at billederne har en opløsning, der er god nok til originalstørrelsen, så burde det ikke være noget problem?

// Kevin
Avatar billede prodic Mester
18. august 2007 - 12:55 #3
Det burde det ikke nej. Har i hvert fald aldrig oplevet problemer med den procedure, og de fleste trykkerier anbefaler den fremgangsmåde.
Men tjek lige bannerets slutopløsning inden du går i gang. Ofte er den nemlig omkring 50-72dpi for bannere i den størrelse eller større.
Avatar billede kev. Nybegynder
18. august 2007 - 13:26 #4
Ja, jeg tager lige en snak med trykkeren på mandag. Tidligere bannere jeg har lavet, har typisk kun været i 150dpi.

Men taget for hjælpen... :-)
Avatar billede doggy82 Praktikant
18. august 2007 - 14:18 #5
150-160 dpi er fint til bannere. De skal jo ikke ses så tæt på :)
Avatar billede prodic Mester
18. august 2007 - 14:32 #6
150-160dpi er for meget til bannere i den størrelse.
Almindeligvis er de ikke over 100 i slutopløsning. Ofte mellem 50-72dpi.
Har sågar været nede på 32dpi for et banner i en lign. størrelse.
Hvad der konkret skal anvendes i dette tilfælde kan trykkeriet opklare.
Avatar billede kev. Nybegynder
18. august 2007 - 15:36 #7
Well, de bannere og roll-ups, jeg tidligere har lavet, var typisk kun 2-3 meter og altså lavet i 150 dpi. Har ikke lavet noget i denne størrelse tidligere...
Avatar billede prodic Mester
18. august 2007 - 16:16 #8
Det afhænger meget af formålet med banneret hvilken opløsning det skal ende ud i.
Men et banner i den størrelse som du nævner laver man typisk omkring 100-150dpi.
Bliver banneret større, så falder slutopløsningen som hovedregel også.
Men igen afhænger det af formålet.

Der er nogle vejledende - kun vejledende - tal her ud fra nogle givne størrelser: http://www.rollupbanner.dk/gode.html
Hvad du præcist skal anvende kan kun dit trykkeri svare på. Deres tal stemmer dog nogenlunde overens med hvad jeg tidligere har udarbejdet lignende størrelse bannere i.