Avatar billede mcnovy Nybegynder
17. august 2007 - 17:00 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

adresselinjens titel

Hej,

ved ikke helt hvordan man lige skal formulere det,
men.

Jeg har set nogle sider som bruger overskriften som addresselinje.

f.eks. ville mit spørgsmål her kunne tilgåes ved at skrive
www.exp.dk/addresselinje

er der nogle der har nogle links som fortæller lidt om hvad det er, og hvordan man laver det..?

på forhånd tak.!
Avatar billede mcnovy Nybegynder
17. august 2007 - 17:15 #1
hmm.. kan se de jo faktisk bruger det samme system her på exp.
hvor de her formentligt bare bruger et incremerende titel.
men det må vel svarer til noget ala www.exp.dk/spm/spm.asp?id=792207
hvor at man bare fjerner "/spm.asp?id=" fra linjen.
Avatar billede olebole Juniormester
17. august 2007 - 17:40 #2
Avatar billede mcnovy Nybegynder
17. august 2007 - 20:42 #3
det er dog noget der skal kører på en iis server (bruger webhotel)
men nu ved jeg hvad jeg skal søge efter.!

så.. smid svar.!
Avatar billede -psycho- Nybegynder
17. august 2007 - 22:51 #4
http://www.urlrewriting.net/en/Default.aspx

dog for at en folder sti skal virke skal det sættes op i iis da dette kke kører igennem asp.net engine som default altså

http://www.exp.dk/addresselinje ( Virker som default ikke )
www.exp.dk/addresselinje/View.aspx ( Virker som default da aspx kører gennem engine )
Avatar billede mcnovy Nybegynder
17. august 2007 - 23:21 #5
-psycho-
ja, men for at jeg kan bruge en Folder sti, så skal jeg jo kunne tilgå IIS serveren, og da det er et af de der "billige webhoteler" så har jeg ikke rigtig mulighed for at lave en virtuel mappe.!

ved ikke om det du mener er noget med at man laver et lille aspx program som opretter mapperne, og en tilhørene default.aspx fil som redirect'er,
men synes ikke at det er en hel holdbar løsning..!
Avatar billede -psycho- Nybegynder
17. august 2007 - 23:34 #6
mente bare et for at folder redirect skal virke så skal iis være sat op til at køre alt gennem asp.net enginenen hvilket den som default ikke er den tager kun dens egen fil typer.

men at man istedet for at bruge et folder redirect så kan man smide en *.aspx på enden for at få det til at køre gennem asp.net så den redirecter.

den sidste løsning er den som du selv er inde på med at den oprette mappen og smider en default.aspx side ind som så redirecter efter stien. Som jeg også vil sige ikke er særlig holbar da men jo så vil ende op med en folder for hver eneste redirect.

der er et par andre løsning f.eks isapi rewrite men dette er nogen som skal installeres på iis'en hvilket nok vil være svære at få dem til ind at få dem til at sætte dit website og til at parse alt gennem asp.net enginen.
Avatar billede olebole Juniormester
18. august 2007 - 00:09 #7
Jeg springer over pointene. Giv dem til dem, der kan hjælpe .net-løsninger  ;o)
Avatar billede mcnovy Nybegynder
27. august 2007 - 13:13 #8
kan een eller jer begge ikke smide et svar så vi kan få denne lukket.!
og jo, i fortjener begge point, for i ledte mig i den rigtige retning..!
(alt kan findes på nettet, man skal bare vide hvad man skal søge efter.!)
så kom med nogle svar, og så takker jeg for hjælpen.!
Avatar billede olebole Juniormester
27. august 2007 - 14:27 #9
Jamen, så selv tak  ;o)
Avatar billede -psycho- Nybegynder
27. august 2007 - 15:02 #10
Jamen så er her et svar da :)
Avatar billede nielle Nybegynder
27. august 2007 - 18:25 #11
Man kan lave URL rewriting uden at have administratoradgang til IIS'en:

http://www.aspnettutorials.com/tutorials/network/web-URL-aspnet2-csharp.aspx