Avatar billede simplus Nybegynder
15. august 2007 - 21:54 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til fladskærms tv

Hej jeg har for en 2-3 uger siden købt et 42" fladskærms tv og en dvd afspiller. Begge dele understøtter HDMI.

Modellerne hedder:
Fjernsyn: Philips 42PF5421
DVD: Samsung HD870

Jeg kan dog ikke få Picture-in-Picture funktionen til at virke optimalt. Jeg kan sagtens se dvd-film og en almindelig tv-kanal på samme tid via PiP, men kan jeg ikke se to tv-kanaler istedet for? Det har jeg da set hos en af mine kollegaer.

Derudover kan man ikke se forbedringer i kvaliteten. Altså jo når jeg ser dvd bliver kvaliteten vist i HD format, men på almindelige kanaler ændres kvaliteten ikke. Er dette måske heller ikke meningen, eller?

Håber i kan hjælpe mig.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
15. august 2007 - 21:59 #1
Det kræver at dit tv har 2 tunere før du kan se pip med to tv-kanaler.

Mht. kvaliteten af dit billede, kommer det jo an på dit tv-signal :)
Avatar billede simplus Nybegynder
15. august 2007 - 22:04 #2
Hmm det har jeg hørt før faktisk :-) Kan de 2 tunere købes seperat eller skal tv'et have det indbygget? Findes der en alternativ løsning?

Ja selvfølgelig kommer det an på mit tv-signal, men kvaliteten kan jo forbedres hvis den sættes til High-Definition kvalitet. Det er jo et ukomprimeret format at det faktiske signal.

Du lyder dog som en der har styr på det, så håber du kan hjælpe mig :-)
Avatar billede thesheriff Nybegynder
15. august 2007 - 22:13 #3
Uha den var værre, men skal da prøve :)

Dit tv skal have de to tunere indbygget, så vidt jeg ved. Og det kan man rent faktisk godt købe, så det må være det du har set hos din kollega.

Hvis du skal se et tv-signal i HD-format, kræver det to ting: Et signal der indeholder dette, fx fra din fællesantenne, samt en HD-dekoder til at afkode signalet.

Desværre er det endnu ikke særligt udbredt i DK :(
Avatar billede simplus Nybegynder
15. august 2007 - 22:16 #4
Hmm, jeg har prøvet at lede hos alle mulige forhandlere efter tunere, da jeg som sagt har hørt om det problem med at ens fjernsyn skal have 2 tunere før. Dog kan jeg ikke finde noget. Så hvis du kunne komme med et link ville det være super. Hvis du enda kan finde det hos computer city ville det være en endnu bedre.

Jeg ved desværre ikke så meget om mit tv, men jeg kan da se at kvaliteten bliver betydelig bedre når jeg ser dvd i forhold til når jeg ser almindelige tv-kanaler. Hvad det skyldes ved jeg ikke, jeg kan blot konstatere at kvaliteten bliver meget bedre.
Avatar billede simplus Nybegynder
15. august 2007 - 22:18 #5
Er det evt. sådan en jeg skal have fat i :
http://www.compumail.dk/vare-oversigt.php?varenummer=60454&type=0

De er ikke til at finde hos computer city - jeg kan i hvertfald ikke finde nogen.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
15. august 2007 - 22:35 #6
Et almindeligt tv-signal er analogt, mens din dvd er digital og vil derfor ofte være af bedre kvalitet.

Men et rigtig godt analogt tv-signal kan sagtens være bedre end en dårlig dvd-optagelse.

Og igen kan der være stor forskel afhængig af kvaliteten af kabler til overførsel.

Har du et middelmådig tv-signal, vil du opleve en klar forbedring, når du sætter en dvd på :)

Har du mulighed for det via fællesantenne, kan du måske bestille en digital udgave af din tv-pakke. Det vil også forbedre dit billede meget.

Mht. en ekstern tuner, så vil den du linker til sandsynligvis kunne bruges. Alternativt kan du sætte en gammel video til, da de indeholder en tuner.
Avatar billede simplus Nybegynder
15. august 2007 - 22:37 #7
Prøver det med videoen. Jeg vender tilbage imorgen.

Tak for hjælpen!
Avatar billede thesheriff Nybegynder
15. august 2007 - 22:44 #8
Så lidt :)
Avatar billede simplus Nybegynder
19. august 2007 - 14:21 #9
Hej igen, der gik lidt længere tid end jeg havde regnet med, men jeg har prøvet alt muligt af i mellemtiden. Jeg prøvet 2 videomaskiner af, det virkede ikke. Jeg har byttet min samsung dvd med en philips dvd-reciever og det gik heller ikke.

Når står jeg så med et fjernsyn og en dvd-reciever, og kan stadig ikke få picture-in-picture til at virke.

Har også snakket med dem i forretningerne, som jo rent faktisk burde kunne hjælpe, men ak.

Så helt kort sagt, hvad skal jeg helt nøjagtigt bruge for at kunne bruge picture-in-picture til at se to tv-kanaler samtidigt. Bemærk at jeg ikke skriver dvd og tv-kanal, men 2 tv-kanaler samtidigt.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
19. august 2007 - 14:43 #10
Du kan kun bruge video m.v. hvis de kan indstilles til at overføre tv-signalet via fx composit/component.

Ellers vil tv'et ikke modtage 2 tv-signaler :)

Uden at vide det med sikkerhed, vil jeg som sagt gætte på, at den eksterne tuner du linker til vil virke med dit tv.

Men jeg forstår ikke helt hvorfor du ikke har undersøgt hvad dit tv kan og ikke kan inden du køber det? Altså når nu du mega gerne vil kunne se 2 tv-kanaler samtidig :)
Avatar billede simplus Nybegynder
19. august 2007 - 15:55 #11
Vil det sige at en dvd (uanset hvad den har) ikke vil kunne bruges til at få picture-in-picture til at virke?

Hvordan skal videoen opsættes med tv'et for at kunne modtage 2 tv-signaler?

Grunden til at jeg ikke undersøgte det før, var at det ikke var vigtigt for mig dengang.
Avatar billede simplus Nybegynder
19. august 2007 - 16:02 #12
og lige et ekstra spm: har hdmi-stikkende noget som helst at gøre med picture-in-picture?
Avatar billede thesheriff Nybegynder
19. august 2007 - 16:16 #13
PiP med to forskellige tv-knaler kræver enten et tv med 2 tunere eller et tv med PiP og en ekstern tuner.

Om den tuner sidder i en video, dvd-afspiller eller noget helt 3. er sådan set ligegyldigt.

Det der er vigtigt, er at den eksterne tuner kan overføre tv-signalet via de signalkabler, som det tilsluttet tv'et. Her tæller coaxialkablet mellem fx video og tv IKKE med, da det kun er en seriel kobling, der videresender tv-signalet (altså det samme signal) til tv'et.

Hvordan den pågældende tuner/dvd-afspiller/video skal sættes op, kan jeg ikke svare på, da det som sagt kræver, at den understøtter tv via fx composit og at dit tv har en tilsvarende indgang der passer til.

HDMI er en standard for digital overførsel billede+lyd.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
19. august 2007 - 16:29 #14
Jeg tror måske du skal kigge lidt i manualen til dit tv ang. PiP, for som regel virker det med en video og et scart-stik.

Jeg har fx en HD-dekoder, der er tilsluttet til min fladskærm via HDMI (men det kunne også være fx component, composite eller scart), som jeg kan bruge til at lave PiP med mit tv.

Men opsætningen foregår altså via tv'et, hvor man skal angive signalkilde...
Avatar billede simplus Nybegynder
19. august 2007 - 16:33 #15
Tusinde tak for hjælpen. Du har virkelig lært mig en masse. Ønsker du point, lig da venligst et svar.
Avatar billede simplus Nybegynder
19. august 2007 - 16:33 #16
der sneg sig da en lille stavefejl ind: lig = læg
Avatar billede thesheriff Nybegynder
19. august 2007 - 16:44 #17
Velbekomme :)