Avatar billede kbhadsten Nybegynder
07. august 2007 - 11:32 Der er 1 kommentar og
2 løsninger

Spørgsmål til måden Windows angiver filstørrelse på.

Et lille spørgsmål til angivelse af størrelse på filer i Windows.

Vi ved alle at data ligger i Clusters på harddisken, og disse har en bestemt størrelse. Hvis en fil fylder mindre, vil man bruge hele denne cluster til få data. osv osv osv.

Eksempel. Har man en fil på 10 Bytes, vil den fylde 4KB på min maskine, jeg har bruger 4KB clusterstørrelse. Dog har jeg undret mig over hvorfor Fil-Explorer i "Overview" tilstand viser mig en helt 3. filstørrelse.

Jeg har et lavet et eksempel, som kan ses her:
http://tommyb.dk/junk/data/file_question.png

Filen inderholder 9 tegn, og fylder derfor 9 Bytes. På filsystemet bruger man 4KB til dette grundet clusterstørrelse.

Men hvorfor er det lige at man Fil-explorer angiver filstørrelse til 1KB?

Fænomenet gentager sig ved større filer. F.eks. giver 2KB data på 4KB cluser 3KB filstørrelse i explorer. Er det et gennemsnit eller hvad?

Pft.
Avatar billede goulduck Nybegynder
07. august 2007 - 21:17 #1
Jeg tror at explorer runder op til nærmeste hele kilobyte data.

Jeg har lavet nogle tests og det ser ud til at bekræfte det:

1 byte fil = 1 KB
1024 byte fil = 1 KB
1025 byte fil = 2 KB
2048 byte fil = 2 KB
2049 byte fil = 3 KB
Avatar billede goulduck Nybegynder
07. august 2007 - 21:18 #2
Grunden er nok for at gøre det mere brugervenligt at se på ..
Avatar billede kbhadsten Nybegynder
08. august 2007 - 07:22 #3
Det lyder fornuftigt. Tak for svaret.