Avatar billede mafiltenborg Nybegynder
09. juli 2007 - 10:13 Der er 7 kommentarer

MCE: langsom brænding af optagede udsendelser

Fundament: Home Premium 32bit DK, et Hauppauge PVR-150MCE grabberkort og en Dualcore Opteron CPU + 1.5GB DDR400 ram på Asus A8N-SLI-bundkort. Hertil et Nvidia 6600 videokort. Det hele garneret med opdaterede drivere til såvel GPU som bundkort.
Jeg bruger MS' egen Vista-MCE-applikation, da Hauppauge's medleverede programpakke mildest talt ikke lever op til kravet.

Problem: Optagede udsendelser tager ufattelig lang tid at brænde ud på DVD+RW'er! Noget i retning af to TIMER for et snollet afsnit af TopGear, som vel tager en halv times tid at kigge. Jeg kan simpelthen nå at se optagelserne hurtigere end jeg kan brænde dem ud på DVD... Har prøvet at lave en DVD af en almindelig spillefilm fra TV2, hvilket var en 'overnight session', og tilmed krævede at systemet måtte reducere i kvaliteten på den genererede DVD. Det er osse fint nok, bare det kan komme til at gå HURTIGERE! Hvad kan jeg gøre for at øge tempoet?

Baggrunds-info: Maskinen virker fint med selv rimelig tunge spil som Battlefield 2142, CSS og GT Legends.
Avatar billede kenp Novice
10. juli 2007 - 20:47 #1
Det skulle vel ikke være sådan at der er et program på din computer som er beregnet tilat sløve dit dvd-drev ned. (for at undgå larm) hvis ja så skal de jo deaktiveres.. det er der ihvertfald på min MCE maskine.
Avatar billede mafiltenborg Nybegynder
11. juli 2007 - 08:10 #2
Hvis et sådant program er blevet installeret, er det i hvert fald sket uden mit vidende! Maskinen fungerer fint med DVD Shrink & DVD decrypter, TCburner (DVD-brænder-plugin til TotalCommander) og selvfølgelig Mickeysofts egen brænder-funktionalitet. Så umiddelbart vil jeg tillade mig at tvivle.
Du skriver at du på DIN MCE-maskine har (haft?) et program som sløver DVD'en ned. Kan du ikke fortælle lidt mere om dét? Hvad, hvor, hvordan?
Avatar billede kenp Novice
11. juli 2007 - 17:01 #3
normalt brænder jeg ikke fra min MCE maskine.. Men på min er der et serperat program som sætter den ned til lav hastighed... (så langsom at den kun lige kan vise en dvd i realtime).

da jeg fejernde det så hjalp det på min. Men jeg er så holdt helt op med at brænde fra den.. både som normal eller i mce.
Avatar billede mafiltenborg Nybegynder
12. juli 2007 - 07:46 #4
OK. Jamen så må jeg jo prøve at lede efter et unavngivet program som æder mine ressourcer, så DVD-fremstilling under mediacenter-kontrol går rigtig langsomt. Jeg synes bare jeg allerede har været dér - kigget på TaskManageren og konstateret at det mest ressourceforbrugende program var brænderutinen. Jeg kigger igen...
Avatar billede kenp Novice
12. juli 2007 - 23:05 #5
Det er nærmere under indstallerede programmer du skal lede..
Avatar billede ejlertzen Nybegynder
24. juli 2007 - 17:51 #6
Det er lige meget hvilket hardware du har, det er vistas multimediacenter der langsom.
Avatar billede mafiltenborg Nybegynder
06. august 2007 - 11:41 #7
Af hvilket jeg kan udlede at jeg ikke er den eneste som har dette 'fænomen'...

På nettet har jeg fundet et par programmer som kan sættes til at overvåge det directory, hvor MCE smider sine outputdata (dvr-ms) og konvertere dem automatisk. Skulle ovenikøbet være rigtig hurtigt...
Imidlertid bliver der så tale om økonomiske transaktioner, og jeg har det svært med at skulle betale - igen - for at få mit nyindkøbte super-duper-software til at levere dét, jeg antog var en selvfølgelighed.

Det faktum at sådanne programmer eksisterer, understøtter min fornemmelse af, at M$ med fuldt overlæg gør dvd-brænding svært. Sandsynligvis den samme gamle historie om at 'skubbe brugerne i en bestemt retning' med jernhånden pakket ind i fløjlshandske. Jeg havde osse store forhåbninger til sagen med 'extendere' i MCE - men virkeligheden er, at de eneste extendere man faktisk kan få, er XBox'e. Og de duer ikke. Primært fordi de ikke opfylder det enkle krav til 'støjafgivelse under brug'. Sekundært fordi de i sagens natur er begrænset til kun at understøtte proprietær teknologi. Blind vej!

Så jeg vælger nok at fifle videre med MythTV. MythTV understøtter det hele. Inklusive extendere :)

Interesserede kan læse videre på http://www.mysettopbox.tv/