Avatar billede amews_aj Nybegynder
02. juli 2007 - 12:26 Der er 40 kommentarer og
3 løsninger

Comodo VS Kerio ?

Hej,

Jeg har netop fået øje på Comodo Firewall, og vil nu gerne vide hvad folk synes om hhv. Comodo Firewall og Kerio.

Vil gerne have sammenligning på forskellige områder:
- Ganske enkelt, hvad foretrækker folk/du?
- Hvor effektive er de?
- Beskytter de lige godt indgående/udgående?
- Hvor lette er de at konfigurere?
- Hvor mange muligheder har de hver især (kender Kerio) ?
  Her mener jeg bl.a. mulighed for oprettelse af regler.
- Hvilke features har de i forhold til hinanden?
- Hvordan er stabiliteten?
Evt. flere synspunkter hvis I kan komme i tanker om noget.

På forhånd tak!
Avatar billede old-faithful Praktikant
02. juli 2007 - 12:32 #1
Hvilken udgave af Kerio bruger du?

Det er mit indtryk at Comodo er et af de bedste firewallprodukter der findes (også bedre end Kerio), ud fra de firewall-tests jeg har læst. Jeg bruger det selv og synes at det virker udmærket. I starten spørger det ofte mht. tilladelser, men spørger så efterhånden mindre.

Jeg synes at Comodo er relativt let at konfigurere og der er rig mulighed for at opstille regler og ændre på eksisterende regler. Stabilitetsmæssigt har jeg ingen problemer haft med Comodo.
Avatar billede amews_aj Nybegynder
02. juli 2007 - 12:35 #2
Det lyder jo godt.
Den måde du formulerer på i forhold til Kerio, vil det sige du også mener Kerio ligger i toppen?

Hvad med Comodo's kompaitibilitet med antivirus programmer? Avast Antivirus?
Avatar billede screem_brille Novice
02. juli 2007 - 12:44 #3
kerio har jo kun winroute firewall nu, og der synes jeg helt klart at ipcop med dansgaurdian add-on´t er klart bedre, og er tilmed gratis (og en komplet install af ipcop, kan gøres på under 5 min), men kræver sin egen maskine. (jeg brugte selv kwf tidligere, men ipcop er imho meget bedre)
Avatar billede old-faithful Praktikant
02. juli 2007 - 12:46 #4
Nja... både og... Kerio er udmærket, men Comodo synes alligevel at være væsentligt bedre en Kerio. Se f.eks. en oversigt her: http://www.matousec.com/projects/windows-personal-firewall-analysis/leak-tests-results.php

Jeg har ingen kompatibilitetsproblemer haft mht. til de antivirusprogrammer jeg har brugt sammen med Comodo (eller Kerio for den sags skyld). Jeg har dog ikke prøvet med Avast, men kan ikke forestille mig at det ville være et problem.
Avatar billede amews_aj Nybegynder
02. juli 2007 - 12:48 #5
Kerio har bl.a. mulighed for at kontrollere adgang til cookies og referers for websites, kan Comodo det?
Hvad med det de kalder NIPS og HIPS?
Og dermed også overvåger hvis andre programmer forsøger at hvad hedder det, hijacke en anden fil? - At ændre indholdet i andre filer, bryde ind?
Kan Comodo det ?
Avatar billede amews_aj Nybegynder
02. juli 2007 - 12:51 #6
Og er Comodo CPU eller RAM slugende?
Avatar billede steffansp Nybegynder
02. juli 2007 - 13:03 #7
Som svar på ovenstående..
NEJ det er den der bruger mindst!! ~10mb ram..
Comodo er nok den bedste der findes, der er en beta version af v3 ude og der er forbedret mange ting, har ikke oplevet en firewall der er bedre beskyttende end den, den vinder også alle test - stort set da ;)
Avatar billede old-faithful Praktikant
02. juli 2007 - 13:05 #8
Mht. cookies og referers mv. er det meget specifikke spørgsmål, som jeg ikke umiddelbart kan svare på. Du kan evt. finde svar herpå i Comodos dokumentation. Mht. systemressourcer sluger Comodo ikke mærkbart meget RAM eller CPU.
Avatar billede amews_aj Nybegynder
02. juli 2007 - 13:07 #9
Kerio kan forhindre code injection i andre filer, det lyder jo rimelig rart, kan comodo mon det ? (er ved at kigge i dokumentation)
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
02. juli 2007 - 13:13 #10
Kerio er ikke særlig god -> http://www.matousec.com/projects/windows-personal-firewall-analysis/Kerio-Personal-Firewall-4.3.246/

"We do not think there might be a worse personal firewall from the security point of view than Kerio Personal Firewall 4.3.246. We strongly recommend all its users to change the personal firewall."

Comodo er bedst af alle, når det drejer sig om leaktests (udgående beskyttelse) http://www.matousec.com/projects/windows-personal-firewall-analysis/leak-tests-results.php

Erfaringsmæssigt er der dog ingen firewall, hvis udgående beskyttelse er god nok. Hvis et malware program vil sende oplysninger ud af maskinen, er der mange måder de kan omgå firewalls på, så jeg mener at den funktion efterhånden er overflødig.

Comodo har dog noget avanceret procesbeskyttelse, som kan støtte andre sikkerheds programmer, og derfor mener jeg at den er det bedste valg i øjeblikket.
Avatar billede steffansp Nybegynder
02. juli 2007 - 13:15 #11
Sys du skal tage et kig på denne:
http://www.matousec.com/projects/windows-personal-firewall-analysis/leak-tests-results.php

Tror den siger alt det du ønsker..
Comodo Firewall Pro 2.4.18.184FREE     9475     Excellent(NY udgave v.3 - bedre ;D)
Sunbelt Personal Firewall 4.5.916     5200     Poor(skulle være i en ny udgave der beskytter mod mere.
Avatar billede steffansp Nybegynder
02. juli 2007 - 13:15 #12
forevernewbie > Nej lige før mig.. :(
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
02. juli 2007 - 13:17 #13
Jeg mener ikke at det er en firewalls opgave at blokere reklamer og cookies. Det er der freeware programmer som gør bedre.
Avatar billede old-faithful Praktikant
02. juli 2007 - 13:19 #14
steffansp> Men stadig efter mig, hehe ;-) http://www.eksperten.dk/spm/785888#rid6792785
Avatar billede amews_aj Nybegynder
02. juli 2007 - 13:20 #15
Der står i manual:
Monitor DLL injections: Detects if an application loads a dynamic link library into process space of another application.
Forces the Firewall to monitor common DLL injections techniques used by viruses.

Så det må den vel have - anti code injection.

v3 er beta ? - er den sikker? - hvor er den bedre ?
Avatar billede amews_aj Nybegynder
02. juli 2007 - 13:21 #16
Den beskytter vel både ind og udgående? - Nok dumt spørgsmål...
Avatar billede old-faithful Praktikant
02. juli 2007 - 13:23 #17
Ja, den beskytter både ind og udgående.
Avatar billede amews_aj Nybegynder
02. juli 2007 - 13:24 #18
Og forrige ?
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
02. juli 2007 - 13:25 #19
Jeps old-faithful. Der skete ting og sager i tråden, imens jeg skrev *G*
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
02. juli 2007 - 13:28 #20
Ja, Comodo beskytter/advarer imod code injection, men prisen er flere advarsler
Avatar billede amews_aj Nybegynder
02. juli 2007 - 13:29 #21
forevernewbie: selvfølgelig flere advarsler ;)

I siger der er en version 3 beta? - er den sikker at bruge? - På hvilke områder er den bedre?
Hvor findes den ?
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
02. juli 2007 - 13:35 #22
Kig i CPF beta corner http://forums.comodo.com/comodo_firewall-b50.0/

Der er også kommentarer til den, om evt bugs osv
Avatar billede amews_aj Nybegynder
02. juli 2007 - 13:39 #23
Har v2x ikke HIPS ?
Kerio har da?
Det er da noget intrusion system?
Kan man få det uddybet, hvor vigtigt er det?
Avatar billede steffansp Nybegynder
02. juli 2007 - 13:39 #24
Jeg har prøvet den, og kun oplevet små fejl, men alle ting virker ikke i den endnu. ved ikke om det er ændret siden.. Men den kan sagtens bruges. :)
Avatar billede amews_aj Nybegynder
02. juli 2007 - 13:44 #25
Og igen henvisning til --> 02/07-2007 13:39:38
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
02. juli 2007 - 13:44 #26
Kerio har et såkaldt HIPS i betalingsversionen. Det dækker dog kun over dll injection og bufferoverflow beskyttelse. Comodo bryster sig ikke af HIPS endnu, men de funktioner den har nu, findes også i diverse HIPS, og er efter min opfattelse bedre end end Kerios "HIPS"
Avatar billede amews_aj Nybegynder
02. juli 2007 - 13:50 #27
Så den nuværende v2x af comodo har allerede den samme beskyttelse som Kerio's HIPS ?
(Har haft betalingsversion indtil i dag ;) )
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
02. juli 2007 - 13:52 #28
Ja, det har den, og meget mere
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
02. juli 2007 - 13:54 #29
Men hvis du vil have et rigtigt HIPS og procesbeskyttelse, syntes jeg du skulle kigge på DSA  http://www.privacyware.com/dynamic_security_agent.html

Den er et HIPS, og fungerer også som firewall, der gør dine porte usynlige.
Avatar billede amews_aj Nybegynder
02. juli 2007 - 13:57 #30
Så den nuværende Comodo v2x mangler ikke noget som kerio har mener du ?

Samtidig med svar på ovenstående, må I alle gerne smide et svar..
Avatar billede amews_aj Nybegynder
02. juli 2007 - 13:58 #31
Tilføjelse til ovenståede:
DSA, virker den sammen med andre firewalls ?
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
02. juli 2007 - 14:00 #32
Jeg mener ikke, at Comodo mangler noget i forhold til Kerio, hvis vi ser bort fra cookie og reklame halløjet
Avatar billede amews_aj Nybegynder
02. juli 2007 - 14:02 #33
DSA, virker den sammen med andre firewalls ?

--
screem_brille
old_faithful
steffansp

Smid svar...
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
02. juli 2007 - 14:02 #34
Ja, DSA er lavet til at kunne gå i spænd med andre firewalls. Den vil blive registreret af sikkerhedscenteret sammen med den anden, og Windows vil fortælle at to firewalls er en dårlig ide, men det betyder ikke noget mht DSA
Avatar billede amews_aj Nybegynder
02. juli 2007 - 14:07 #35
godt, så mangler jeg bare svar fra de andre.. :)
Avatar billede old-faithful Praktikant
02. juli 2007 - 14:08 #36
Svar ;-)
Avatar billede amews_aj Nybegynder
02. juli 2007 - 14:10 #37
2 svar, 2 tilbage ;)
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
02. juli 2007 - 14:16 #38
Hmm, lige et par tips om DSA: Den har en dll fil, der som en del af programmets egenbeskyttelse, er skjult med rootkit teknik, og den kan måske derfor blive opfattet som "ondsindet", af rootkitscannere. En anden ting, er at du ikke kan lukke DSA i joblisten, hvilket også er en del af egenbeskyttelsen. Det kan være et problem i tilfælde af et chrash
Avatar billede amews_aj Nybegynder
02. juli 2007 - 14:18 #39
ok, tak for info.
Avatar billede steffansp Nybegynder
02. juli 2007 - 14:24 #40
Her kommer der et, men vil højst have 5 point ;)
Da Old-faithful har været mere behjælpelig end mig :P
Avatar billede amews_aj Nybegynder
02. juli 2007 - 14:26 #41
jamen så øger vi lige det hele til 50 point siden i har svaret så hurtigt... ;)
Avatar billede amews_aj Nybegynder
06. juli 2007 - 19:45 #42
Jeg tillader mig at lukke her.
Både fordi der er gået nogen tid efterhånden,
og så fordi screem_brilles kommentar egentlig ikke direkte svarede på spørgsmålet. Det gav ikke en vurdering af Comodo VS Kerio.
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
06. juli 2007 - 19:53 #43
Tak for point