Avatar billede apollon55 Nybegynder
29. juni 2007 - 10:50 Der er 25 kommentarer og
1 løsning

køb af ny computer

min gamle computer er stået af og jeg vil ud og købe en ny. jeg er ikke specielt god til det med computere, så vil så forfærdeligt gerne have jeres ekspertviden om hva i kan anbefale hvis jeg har omkring 5000-7000 kroner at gøre godt med (uden skærm og tastatur som jeg genbruger indtil videre).

jeg har et par ting i den gamle computer jeg overvejer at genbruge: min dvd brænder, diskettedrev, (næsten ny) harddisk, grafikkort (radeon 9800 pro 128 mb), 2 x 500 mb DDR ram.

hvilke af delene synes i IKKE jeg skal genbruge og hvis jeg skal købe mere ram er det så smart at købe 2 blokke af 1 gb og smide de gamle ud eller...

og ang. den nye pc - hva er forskellen mellem "dualcore" og "core2duo", og det skal da vel være én af dém man skal have - ik?
Avatar billede apollon55 Nybegynder
29. juni 2007 - 10:52 #1
ps. det er primært spil jeg bruger den til (og lidt trkstbehandling og surf på internettet)
Avatar billede drgonzo Praktikant
29. juni 2007 - 18:10 #2
Jeg ville kun genbruge dvd brænderen, evt diskene som xtra lagerplads..

Dualcore er en betegnelse for CPU med 2 kerner

core2duo er en CPU familie fra Intel som kan være både dual (2) og quad (4) kernede.

Hvis du har mulighed for at vente med at købe, kommer der massive prisnedsættelser fra Intel den 22 juli, bla falder quadcore CPU med 50%..

Ellers måske sådan noget
Intel Core 2 Duo E6600 2.40GHz 4MB S-775
  MSI P965 NEO-F S-775
  2GB DDR2 PC6400 800MHz 1. Part (2x1GB)
  512MB Xpert Vision 8600GTS DDR3 PCI-E
  320GB Maxtor 7200rpm SATA2
  Colors-IT L8027-C43 400W Sort/Sølv
  PSU Standard til 400W 17dB Atrix
  Thermaltake Silent TR2 Intel 775
Beløb ialt inkl. moms: DKK 7.048
Avatar billede dogma Nybegynder
01. juli 2007 - 13:06 #3
Vil du gerne køre vista eller xp ?
din tidligere computers ram er ikke noget værd, da de nok ligger omkring PCI 2700 og vi er oppe på PC6400 i øjeblikket (kan du se forskellen :P). der kommer snart en ny generations ram og derfor regner man med prisnedsættelser på cpu og på ram, derfor vent med at købe computer til at priserne har lagt sig til rette.
Personligt køber jeg os en computer til den tid, med DDR2 ram, fordi at jeg spiller mest onlinespil og de er ikke så krævende igen, da man sigter efter at nå en stor skare af spillere på onlinespillende..
hvis du ikke regner med at købe nye spil foreløbigt og bare vil holde dig til de gamle kan dit gamle grafikkort godt bruges lidt endnu (mener godt det kan køre vista), men jeg synes drgonzo's foreslag ser fornuftigt ud, går du meget op i hvor meget den larmer? -eller skruer du bare op for lyden i spillet :) ?. du kunne nok godt tænke dig et link til den der computer ? : http://fcomputer.dk/?show=sys_make&systemlinkid=14629

portoen ligger på en 200-300kr, så det kan godt betale sig at hente den hvis man bor i nærheden af århus eller kbh.

Personligt køber jeg nok den her opsætning : http://fcomputer.dk/?show=sys_make&systemlinkid=14592
men nu må vi se hvad priserne bliver, der kunne jo blive råd til lidt ekstra.
Avatar billede dogma Nybegynder
01. juli 2007 - 13:09 #4
Men for guds skyld, køb ikke den PC der er på tilbud i Bilka i denne uge :D
Avatar billede drgonzo Praktikant
01. juli 2007 - 17:05 #5
Ram fås så op til PC10000, lige nu er PC8000CL4 1000mhz et godt ram køb. DDR3 ram er også lige kommet og tilsvarende bundkort, dog har DDR3 indtil videre så dårlige latencies at gode DDR2 RAM stadig performer bedre.

Dogma - Lige et par kommentarer til den du selv har valgt. Du skal have et bedre bundkort, minimum P965 chipsæt, det du har valgt har 945 som stinker, mildest talt. P965 yder meget bedre.

Det er CL5 RAM du vælger, kan du selv sætte ram i maskinen ville jeg købe den uden ram og selv købe nogle PC6400CL4 ram og sætte i.

Opgraderer du ikke PSU vil den larme voldsomt. Den nye box køler til core2duo larmer faktisk ikke det store så du vil få bedre støjdæmpning ud af at skifte PSU.

Bundkort er klart det sidste sted jeg vil gå på kompromis i en ny com, det er den vigtigste del i hele computeren. RAM, HDD, GFX mm kan man altid skifte.
Avatar billede apollon55 Nybegynder
02. juli 2007 - 20:31 #6
ok - jeg har godt nok ikke en computer nu så er jo lidt desperat efter en ny, men hvis der er så store besparelser i sigte for at vente i 3 uger så gør jeg gerne dét...  hvor meghet vil du tro at man kan spare på en computer hvis man alt i alt ville give 8000 kroner for en?

jeg regner også med at købe nye RAM da de gamle som du også skriver ikke er så hurtige længere.
mht harddisk, så er min harddisk HELT ny, den er kun 3 uger gammel så jeg regner med at bruge dén igen.
vil i anbefale at jeg (når der kom de der prisnedsættelser) købr en dualcore eller en af de der quad core?
og bør jeg holde mig til DDR2 ram med (5600 og over) eller hva med de der nye DDR3 ram?

Jeg regner med at beholde mit Windows XP-sp2 lidt endnu - har sku hørt så meget dårligt om vista...

ang. Grafikkort så er dét jo også en jungle men er nok i sidste ende villig til at ofte omkring 2000-3000 for ét hvis det kommer dertil.

(ps jeg kan desværre kun komme på nettet når jeg er på arbejde så der går nogle gange lige lidt tid før jeg kan svare)
Avatar billede hcma Novice
04. juli 2007 - 12:58 #7
jeg ville genbruge følgende:
dvd-brænder
harddisken kan sættes i en ekstern boks og benyttes til back-up.
resten ville jeg skifte
Avatar billede dogma Nybegynder
04. juli 2007 - 14:16 #8
Bundkortet fungere nu fint nok til det jeg skal bruge den til drgonzo
Avatar billede apollon55 Nybegynder
05. juli 2007 - 10:45 #9
dogma - du venter ikke med at købe til at der kommer prisnedsættelser eller er det ikke så meget man kan spare reelt?!?
Avatar billede hcma Novice
05. juli 2007 - 11:17 #10
uanset hvornår du køber, kan du forvente at du ½ år senere kan købe noget bedre og større for de samme penge.
Avatar billede drgonzo Praktikant
05. juli 2007 - 12:15 #11
den 22 falder quadcore med 50% E6xxx serien falder nok også en del da E6x50 serien kommer, så det har sådan set ikke noget at gøre med der kommer nyt hvert ½ år, men et fald på op til 50% + der kommer core2duo cpu fra 400kr og opefter, og der er kun 17 dage til
Avatar billede apollon55 Nybegynder
10. juli 2007 - 18:48 #12
ok - det lyder jo lovende - jeg venter i hvert fald med at købe indtil september, så håber jeg at der er noget at hente prismæssigt :o)
Avatar billede drgonzo Praktikant
10. juli 2007 - 21:34 #13
22 juli falder priserne, så august skulle gerne kunne gøre det. Husk at få afsluttet spm :)
Avatar billede apollon55 Nybegynder
11. juli 2007 - 17:01 #14
jeg kan altid bare lukke spørgsmålet nu her, men hvis det er, så vil jeg da gerne vente med at lukke det indtil september hvor jeg regner med at købe min computer - så jeg lige skrive hva tilbud jeg ser på og overvejer at købe så i kan sige om det er en god eller dårlig handel...  (vil det ikke være ok?) og hvis ikke, så smid et svar :o)
Avatar billede drgonzo Praktikant
11. juli 2007 - 17:53 #15
fint med mig, hvis du husker dette spm ;=)
Avatar billede apollon55 Nybegynder
16. juli 2007 - 16:13 #16
selvf. det er jo bare med om folk stadig kigger herind til den tid ...
Avatar billede dogma Nybegynder
16. juli 2007 - 16:27 #17
jeg har købt min computer,
kunne ikke vente, :P
og den er lækker til de penge jeg har ofret for den.
Avatar billede drgonzo Praktikant
16. juli 2007 - 16:38 #18
hvad blev det så til?
Avatar billede dogma Nybegynder
16. juli 2007 - 21:29 #19
det som jeg hele tiden havde tænkt mig,
med det der bundkort som du ikke kan lide :)
Avatar billede drgonzo Praktikant
16. juli 2007 - 23:46 #20
trist at købe så dårligt et chipsæt og rammene er ikke for gode, PC6400CL5, når selv PC8000CL4 er blevet rigtig billige, men det er jo prisen for ikke at samle selv, så bliver nogen af komponenterne "mindre" end hvis man havde samlet selv
Avatar billede apollon55 Nybegynder
09. august 2007 - 16:44 #21
lukker
Avatar billede peet-49 Novice
09. august 2007 - 17:59 #22
Det bliver vist en dårlig vane, at lukke og acceptere dig selv!!!!!!!!!!!!
Avatar billede drgonzo Praktikant
09. august 2007 - 18:56 #23
Ja det var da dårlig stil, hvad sker der? Men det var da så lidt, klovn
Avatar billede apollon55 Nybegynder
27. august 2007 - 07:04 #24
vi er 2 som deler navnet "apollon55" så det var min kammerat som lukkede spørgsmålet, for jeg skrev jo at jeg ville holde spg åbent indtil jeg købte en ny computer eller havde brug for råd dertil - og det bliver midt i september vil jeg tro...
Avatar billede drgonzo Praktikant
27. august 2007 - 10:04 #25
så skulle du måske få noget bedre styr på din kammerat, det er ikke første gang det sker. Så vidt jeg ved er E vist heller ikke for vilde med delte konti. Jeg hjælper ikke apollon55 mere, da dette jo sker jævnligt
Avatar billede hcma Novice
27. august 2007 - 10:30 #26
opret din egen konto - det vil spare dig for/mod irritationer/frustrationer og sikre dig mere hjælp.
når det er gjort, opretter du dit eget spørgsmål ;o)