Avatar billede cara-mint Nybegynder
28. juni 2007 - 17:37 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

Ingen PageRank ?

Hej

Jeg er webmaster på www.danskhistorie.dk. Portalen har tilsyneladende ingen Google PageRank, selvom den har været online i flere måneder. Ret frustrerende..

Men jeg må konstatere at vi får relativt gode placeringer på Google søgninger. Hvis man fx søger "dansk historie" kommer forsiden på www.danskhistorie.dk op som nr. 4-5 stykker, ud af mere end 2 million resultater... Hvordan hænger det sammen med at vi ingen PageRank har?!
Avatar billede keysersoze Guru
28. juni 2007 - 17:52 #1
pagerank er vist mere eller mindre død - i hvert fald viser den meget meget sjældent et brugbart billede af virkeligheden så lad være med at bekymre dig om den.

En hurtig lille god idé til noget du nok burde gøre ved din side er at lægge al din javascript-kode ind i en eller flere js-filer så det egentlige indhold kommer højere mod toppen
Avatar billede tue_skaarup Nybegynder
28. juni 2007 - 18:00 #2
Du kan ikke regne med, at den synlige PageRank aflæst via Google Toolbar er den samme som den virkelige PageRank. Den virkelige PageRank kender kun Google og jeg er sikker på at Google har noteret sig en eller anden PR for din website.

Iøvrigt kan du ikke bruge PR til at vurdere hvor godt din website klarer sig. Jo, den synlige PR giver et fingerpeg om mængde og kvalitet af indgående links, men det er kun toppen af isbjerget du kan aflæse med PR.

Den synlige PageRank i Google Toolbaren opdateres med mellemrum og der kan sagtens gå måneder imellem. Så den skal nok vise sig, den grønne stribe med den store underholdningsværdi :-)

Jeg synes du skal fokusere på dine placeringer i søgemaskinerne, på kvalificeret trafik og på konverteringer i stedet.
Avatar billede cara-mint Nybegynder
29. juni 2007 - 11:22 #3
Tak for kommentarerne! Jeg er beroliget over I ikke mener, at den lille grønne stribe er værd at miste nattesøvn over :o)

Men hvis der er nogen der sidder med de vise sten til hvordan jeg kan fremmane noget PR, skal de endelig ikke brænde inde med svaret..
Avatar billede tue_skaarup Nybegynder
29. juni 2007 - 14:30 #4
Højere PR opnås primært med indgående links. Her er et par retningslinier:

Værdien af indgående links mht. synlig PR:

- Jo flere, jo bedre

- Links fra websider/websites med høj PR vægtes højere

- Links fra websider/websites med samme tema som din webside vægtes højere

Metoder til at få indgående links:

- Meningsfyldt, originalt og værdifuldt indhold skaber links af sig selv med tiden

- Opbyg aktivt antallet af indgående links stille og roligt

- Find evt. konkurrerende websites i din brance og find ud af hvem der linker til dem (brug kommandoen link:http://<konkurrende domænenavn> i Yahoo). Udvælg de relevante af disse websites og undersøg om du kan få et link fra dem.

- Find øvrige relevante websites, hvor det giver mening at linke til dit website. Skriv til dem og spørg om du må få et link. F.eks. kommunale/statslige websites indenfor dit område.

- Deltag aktivt i udvalgte blogs og fora. Sæt link i din signatur for dine indlæg. Gør det aktivt og meningsfyldt, og ikke alene med det formål at skaffe links.

- Find et par gode webkataloger og opret dine links her, men sørg for at det kun er en mindre procentdel af dine indgående links der stammer fra den slags.

- Sørg for at anker teksten i de indgående links indeholder et udvalg af dine vigtigste søgeord

- Sørg for varierende anker tekster i de indgående links

- Linkbytte er ok, hvis det er et relevant websted du bytter med og hvis det procentvise antal ikke er for stort

- Sørg for at en del af dine links peger på udvalgte undersider i dit website.
Primært sider du gerne ser højt placeret for specifikke søgninger.
Avatar billede cara-mint Nybegynder
29. juni 2007 - 16:46 #5
-> tue_skaarup
Netop det fakta, at PR illustrerer værdien af indgående links er hvad der undrer mig. For jeg ved at der er mange sider på nettet som linker til os. Min Google Analytics konto afslører, at flere hundrede brugere dagligt kommer til www.danskhistorie.dk via links fra andre hjemmesider. Typisk museer, skole-hjemmesider, wikipedia osv. Fx har www.lejre-center.dk (som selv har en fornuftig PR på 5) ca. 10 links til www.danskhistorie.dk rundt omkring på deres portal..

Det burde da give effekt på vores PR, ikke sandt?
Avatar billede keysersoze Guru
29. juni 2007 - 16:58 #6
korrekt - det burde give noget og det kan også sagtens være at det har men bare endnu ikke er synligt. Tidligere har der været perioder med 3 måneder mellem synlige opdatering af pagerank - og jeg mindes også at pagerank har været gået helt i stå og slet ikke blev opdateret (hvad status er lige nu tør jeg ikke sige).
Avatar billede tue_skaarup Nybegynder
29. juni 2007 - 18:02 #7
Den er svær at se bort fra ik'? Den der grønne streg :-)

Den synlige PR skal nok vise sig på dit website. Du kan være sikker på at Google har registreret de indgående links du nævner og at dit website allerede placerer sig bedre i søgeresultaterne pga. dem.

Lyder som glimrende og relevante links iøvrigt. Arbejd på at få flere af dem.

Hvis det er successmål for websitet du leder efter, vil jeg anbefale at du sætter dig nogle andre mål end PageRank.
Avatar billede cara-mint Nybegynder
02. juli 2007 - 12:12 #8
Den er meget svær at se bort fra. Men jeg vil forsøge at lægge den bag mig ;o)
Men tak for kommentarerne! =)
Avatar billede keysersoze Guru
02. juli 2007 - 18:42 #9
... og tak for hjælpen, altid rart at se vi bliver værdsat.
Avatar billede 1klik Nybegynder
02. juli 2007 - 22:06 #10
Her kan du tjekke din fremtidig pagerank
Lige nu peger den desværre stadig på 0  :-(

I følge de mangler du satdig backlinks

http://www.iwebtool.com/pagerank_prediction?domain=danskhistorie.dk

Hilsen
Lars
http://www.1klik.dk
Avatar billede cara-mint Nybegynder
04. juli 2007 - 10:49 #11
Tak for linket Lars! Meget interessant værktøj, men selvfølgelig ærgerligt at den ikke finder nok links til at kunne bedømme vores PR.
Avatar billede 1klik Nybegynder
04. juli 2007 - 11:27 #12
Hej

Godt du kan bruge det.

Lige et tips mere
Din forside indeholder både title, description og keyword tag
men hopper du ned i en af dine artikler
mangler både keyword og description tag, det ville være en god ide at fixe det

Hilsen
Lars
http://www.1klik.dk
Avatar billede cara-mint Nybegynder
04. juli 2007 - 11:40 #13
Hej Lars, er title, description og keywords noget der reelt vil forbedre min PR eller placeringer i Google søgninger?
Avatar billede 1klik Nybegynder
04. juli 2007 - 11:50 #14
Hej

Det vil ikke forbedre din PR
men vil absolut forbedre din chance for flere
placeringer i Google

En nem måde at få keywords til den enkelte artikel på
er at du i din database tilføjer et felt som du F. eks.
kalder keywords du sørger så for hver gang du opretter
en artikel i din database at give den enkelte artikel sine egne keywords,
dem kan du trække ud på samme måde som du gør med din title
og placere dem i keyword tag

Dermed har du til en hver tid relevante keywords som passer til artiklen

Hilsen
Lars
http://www.1klik.dk
Avatar billede keysersoze Guru
04. juli 2007 - 17:18 #15
"absolut forbedre" er vel så meget sagt om meta - i bedste fald læser søgemaskinerne dem så godt som ikke ikke og i værste fald kan de skade. derimod er title relevant.
Avatar billede snowball Novice
05. juli 2007 - 21:19 #16
cara-mint: Forklar venligst hvorfor du selv tager pointene for dette spørgsmål når du har fået svar på dit spørgsmål?

At der ikke er nogen der har lavet et indlæg som et "svar" er ikke gyldig grund til selv at tage pointene. I så fald bedes du venligst oprette et nyt spørgsmål så pointene kan blive uddelt, tak.

1klik: Husk venligst at det ikke er tilladt at linke til ens hjemmeside som en del af sin signatur :)

Snowball / Admin
Avatar billede 1klik Nybegynder
05. juli 2007 - 21:29 #17
Hej Snowball

Tak det skal jeg huske var ikke lige klar over det

Jeg tror cara-mint har gjort det ved en fejl

Hilsen
Lars
Avatar billede cara-mint Nybegynder
05. juli 2007 - 22:03 #18
Hej Snowball

At jeg ikke har uddelt point er bestemt ikke i ond mening. Jeg ville såmænd gerne give 200 point til både keysersoze, tue_skaarup og 1klik da jeg er meget taknemlig for alles kommentarer. Men sidst jeg havde et spørgsmål delte jeg også rundhåndet ud af points og fik efterfølgende slag for at have "uddelt flere point end mit spørgsmåls sværhedsgrad var berettiget til".

Så i min forvirring tænkte jeg denne gang, at når folk ikke gør deres indlæg til et "svar" må de være fordi de ikke mener at deres indlæg er berettiget til de 200 point. Men hvis det er en forkert antagelse beklager jeg 1000 gange og er mere end villig til at uddele points! Hvem ønsker?
Avatar billede 1klik Nybegynder
05. juli 2007 - 22:31 #19
Hej cara-mint

Hvis du vil lave et linkbytte som dermed burde kunne sikre dig en PR
kan du sende mig en email på

redaktion@1klik.dk

Hilsen
Lars
Avatar billede tue_skaarup Nybegynder
05. juli 2007 - 23:56 #20
cara-mint: Jeg så først senere at mine svar faktisk var kommentarer, de skulle have være markeret som svar.
Anyway, det undrede mig at du gav dig selv point. Ikke at jeg har så meget at bruge dem til, men du fik vel svar på dine spørgsmål?
Avatar billede cara-mint Nybegynder
06. juli 2007 - 00:37 #21
-> tue_skaarup
Helt sikkert. Der er point til dig her:
http://www.eksperten.dk/spm/786428
Avatar billede keysersoze Guru
06. juli 2007 - 07:51 #22
ét spørgsmål må der max gives 200 point for - derfor fik du "slag" hvis du tidligere har været så rundhåndet sidst. Hvad der er let for andre er måske svært for andre og derfor er det så godt som umuligt at være dommer over hvor mange point et spm er værd - så i sidste ende er det helt op til spørger så længe det ikke er over 200 point. I et spørgsmål som dette er det svært at vide præcis hvad du søger og derfor lægger ingen svar - er man så tilfreds med kommentarerne der er kommet kan man bare bede om svar fra dem eller de man mener har givet tilstrækkelig information.

Derudover kan du sagtens dele pointene fra ét spørgsmål blandt flere - dvs skal 2 eller flere have del i et spørgsmåls point som du lægger op til i din kommentar 05/07-2007 22:03:22 kan du både dele dem ligeligt eller vilkårligt rundt uden at oprette flere spm men bare lade flere lægge et svar.
Avatar billede snowball Novice
06. juli 2007 - 09:59 #23
Som nævnt både her og i reglerne, så må der max gives 200 point for et spørgsmål, så dem der skal have point, skal lave et svar i http://www.eksperten.dk/spm/786428 og så deles pointene ud der :)
Avatar billede cara-mint Nybegynder
06. juli 2007 - 10:44 #24
->keysersoze
Sidst forsøgte jeg såmænd bare at dele 200 point ud, men fik alligevel slag: http://www.eksperten.dk/spm/778942
Hvis det er muligt at dele pointene mellem dig, tue_skaarup og 1klik (som snowball skriver) så vil jeg gerne gøre det, for jeg synes alles indlæg har været med til at gøre mig klogere på hver sin måde. Så I må meget gerne oprette et svar hver i http://www.eksperten.dk/spm/786428  :o)
Avatar billede snowball Novice
06. juli 2007 - 10:47 #25
cara-mint: Du kan på http://www.expfaq.dk/mere_end_et_svar#mere_end_et_svar læse hvordan du deler pointene mellem flere svar :)
Avatar billede snowball Novice
09. juli 2007 - 12:53 #26
cara-mint: Med mindre 1klik også skal have point, så husk venligst at acceptere svarene i http://www.eksperten.dk/spm/786428 :)
Avatar billede cara-mint Nybegynder
09. juli 2007 - 18:23 #27
Jeg venter kun på 1klik. Ellers vil points blive fordelt mellem keysersoze og tue_skaarup i morgen.
Avatar billede cara-mint Nybegynder
10. juli 2007 - 11:41 #28
Så er points blevet fordelt. Endnu engang tusind tak for hjælpen alle sammen! =)