Avatar billede carstensuurland Nybegynder
27. juni 2007 - 09:20 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Køre kode på en selvstændig tråe

Kære Eksperter

Jeg har et site (lavet i C#) hvor jeg med jævne mellemrum har behov for at afvilke nogle tunge og længerevarende beregninger på SQL data.

Mit spørgsmål er nu, hvordan jeg aktiverer disse kørsler, uden at det får indvirkning på brugeoplevelsen.
Altså : Hvordan starter jeg mine beregninger på en ny tråd, så brugeren kan fortsætte med at navigere rundt på sitet, uden at skulle vente på at beregningerne kører færdig.

Tillægsspørgsmål:
Nå jeg starter beregninger op på en ny trår, kan jeg så risikere timeouts, eller kan jeg risikere fejl, når tråden er færdig og gerne vil "vende tilbage"?
Avatar billede carstensuurland Nybegynder
27. juni 2007 - 09:21 #1
Smider lige en staveplade efter mig selv...
Avatar billede snepnet Nybegynder
27. juni 2007 - 09:52 #2
Vanligvis følger der et ønske om at brugeren kan "følge med i processen", så du skulle måske tage et kig på denne her:
http://www.eggheadcafe.com/articles/20051223.asp
Mvh
Avatar billede carstensuurland Nybegynder
27. juni 2007 - 09:54 #3
Tak, men processen har egentligt ikke noget med brugeren at gøre og denne skal derfor ikke følge med :-) Processen skal blot aktiveres pga. nye data.
Avatar billede snepnet Nybegynder
27. juni 2007 - 10:24 #4
Skal siden vises til brugeren inden processen er løbet færdig, eller skal den "hænge" indtil det er udført?
Mvh
Avatar billede carstensuurland Nybegynder
27. juni 2007 - 14:29 #5
Siden skal sætte en baggrundsproces igang - som egentligt er fuldstændig uvedkommende for brugeren. Brugeren må ikke vide at der er sat "noget igang" og skal kunne navigere frit efter processen er sat igang.
Avatar billede snepnet Nybegynder
27. juni 2007 - 22:18 #6
Det er ikke den fede at lave den slags trix i asp.net... Kan du fortælle lidt mere om hvad der skal foregå, og hvor lang tid tråden kan risikere at køre?
Mvh
Avatar billede carstensuurland Nybegynder
27. juni 2007 - 22:57 #7
En bruger submitter data til min side (en kombination af personlige oplysninger samt søgekriterier). Søgekriterierne skal bruges med det samme til at vise et søgeresultat.

De personlige data skal behandles, så de bliver hurtigere at søge på for andre brugere. Det gøres ved at køre disse igennem en hel del beregninger m.v., som så opretter en slags metadata der er hurtigere at søge på.

Egentligt kunne jeg jo bare lave en window service som hele tiden stod og tyggede data igennem, men p.t. bliver løsningen hostet ude i byen - og jeg her derfor ikke mulighed for at oprette services m.v.

Derfor skal servicen erstattes med et aynkront kald til en klasse, som så kan "emulere" en windows service for mig.
Avatar billede carstensuurland Nybegynder
27. juni 2007 - 22:57 #8
Og "servicen" kan principielt køre hele tiden...
Avatar billede snepnet Nybegynder
28. juni 2007 - 07:34 #9
Jeg synes du skal kigge her så:
http://west-wind.com/WebLog/posts/67557.aspx
Mvh
Avatar billede carstensuurland Nybegynder
28. juni 2007 - 21:42 #10
Fantastisk. Giv mit et svar så får du point
Avatar billede snepnet Nybegynder
29. juni 2007 - 10:38 #11
Kommer her :o)
Mvh